«ارمغان»، پس از ۳۰ ماه، موزه هنرهای معاصر را باز کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، عصر امروز (پنجشنبه ۹ بهمن‌) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رییس موزه)، جمع اندکی از هنرمندان و تعدادی از سفیران خارجی در تهران، برگزار شد. در آغاز این مراسم، احسان آقایی،

کد خبر : 12615
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
«ارمغان»، پس از ۳۰ ماه، موزه هنرهای معاصر را باز کرد


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، عصر امروز (پنجشنبه ۹ بهمن‌) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رییس موزه)، جمع اندکی از هنرمندان و تعدادی از سفیران خارجی در تهران، برگزار شد.

در آغاز این مراسم، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: «امروز باعث خوشحالی است که موزه، پس از ۳۰ ماه بازسازی، در حالی بازگشایی می‌شود که در نزدیک‌ترین حالت به معماری اولیه خود قرار دارد و حتی بخش‌هایی که در این سال‌ها به آن اضافه شده بودند، حذف شدند.»

او ادامه داد: «در مدت بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، روی گنجینه آن تحقیقاتی انجام شد که نتیجه آن، شش جلد کتاب است که چهار جلد تا قبل از عید منتشر می‌شود.»

جمشید ناصری، همسر زنده‌یاد منیژه میرعمادی که مجموعه شخصی‌اش را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرده است، در سخنانی گفت: «همیشه همسرم می‌گفت که من بالاخره این مجموعه را به موزه هنرهای معاصر خواهم داد که متاسفانه خودش فرصت نکرد و الان این امکان فراهم شد.»

بازسازی استخوان‌های یک ساختمان ۴۳ ساله 

بهرام کلهرنیا، نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر پروژه بازسازی موزه، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: «احیای موزه، آرزوی بزرگی بود که سال‌ها وجود داشت، اما عملی نشده بود. ما در حین انجام پروژه، کار را شناختیم و حتی برخی از کسانی که کار اجرایی داشتند از ابتدا، بزرگی کار را نمی‌شناختند. کار بسیار دشوار بود و ما به مرور کار را یاد گرفتیم.»

او درباره بازسازی این ساختمان ۴۳ ساله توضیح داد: «مرمت‌کاران، استخوان‌های یک معماری جذاب را باید باز می‌ساختند و ما نیز باید بر روند این کار نظارت می‌کردیم. روح موزه به آرزوهای ما شباهت نزدیکی داشت و با این موضوع درگیر شدیم. بیماری ساختمان و سازه درمان شد و حتی چیزهای به آن برای به‌روز شدن افزوده و سیستم‌های قدیمی معاصر شدند و به منظور حفاظت و نگهداری آثار و حتی افزایش گنجایش فضا مورد نظر قرار گرفت.»

این هنرمند البته با لحنی اعتراض‌آمیز ادامه داد: «متاسفم که امروز و در این مراسم، حضور هنرمندان کم‌رنگ است. جامعه هنری با حساسیت، تشکیک و نداشتن اطلاعات کافی درباره روند بازسازی موزه می‌اندیشد، اما من به آن‌ها اطلاع می‌دهم که کار به درستی انجام شده است.»

روحیه وطن‌دوستی و هنردوستی یک هنرمند

در ادامه، سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «موزه هنرهای معاصر تهران در جهان و کشور دارای جایگاه ممتازی است. این مجموعه، یادخانه‌ای است از آثار معاصر ایران و جهان در قرنی پراتفاق، رنگین و پرحادثه و هم خاطره‌خانه‌ای است از مخاطبان علاقه‌مند و پیگیر.»

او افزود: «در این سال‌ها، موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل تراکم برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در عرصه تجسمی، فرض خود می‌دانست، رویدادهای بسیاری را میزبانی کرد. همین تراکم و توقعات بود که باعث شد پاره‌ای از اقتضائات ضروری را به خود نبیند و به وضعیت آن کم‌تر رسیدگی شود. در این میان ما از آغاز دولت دوازدهم، با دو انتخاب مواجه بودیم؛ یکی امتداد و استمرار فعالیت‌ها و بسنده کردن به اصلاحات حداقلی و دوم پذیرش مسئولیت برای انجام اقدامات بزرگتر.»

حسینی تاکید کرد: «به طور کلی شاید مسئولین علاقه بیشتری به تاسیس داشته باشند تا به استقرار، اما فرض ما بر این بود که استقرار چنین بنایی ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید به آن بپردازیم؛ بنابراین راه دشوارتر و پرتلاطم‌تر را انتخاب کردیم.»

او با اشاره به اهدای مجموعه هنری منیژه میرعمادی به موزه توضیح داد:‌ «این اقدام، نشان‌دهنده روحیه وطن‌دوستی و هنردوستی بود و نشان داد که چگونه مجموعه‌داران می‌توانند فارغ از توجه به سود و سودا، به فردا بیندیشند. این مجموعه پرشمار، فقط برای موزه و مخاطبان تهرانی نیست، بلکه در شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود.»

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به انتقادها از حضور کم‌رنگ هنرمندان در مراسم بازگشایی موزه، گفت: «۴۲ نفر از اساتید صاحب نام اعلام کردند در فواصل زمانی به بازدید از موزه هنرهای معاصر خواهند آمد.»

موزه با «ارمغان» بازگشایی شد 

با پایان سخنرانی‌ها، موزه هنرهای معاصر تهران، به‌طور رسمی با آغاز به‌کار دو نمایشگاه «ارمغان» و «عکاسی مفهومی»، بازگشایی شد. در این نمایشگاه، ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه که متناسب با آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه «ارمغان»، آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت‌الله شکیبا، حسین زنده‌رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی‌اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی‌زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه‌گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی‌پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت‌الله مسلمیان و رعنا فرنود، روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «عکس مفهومی» هم گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر، گروان الک، گوردون ماتا کلارک، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و … در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

بازدید عمومی از این دو نمایشگاه، از روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن، برای همگان با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر خواهد بود.

۵۷۵۷



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.