“ارغوان” عروس زاگرس می خشکد؟

ایسنا/ایلام شیراز به اریبهشت و بهارنارنجش معروف است و اینجا هم مثل خراسان شمالی و رضوی به درختان ارغوانش؛ پاتوق ایلامی ها در آخر هر هفته تا قبل از شیوع کرونا بوده است؛ ایلام زیر پای تنگ ارغوان است و درختان ارغوان با شکوفه های ارغوانی حیرت انگیزش شهر را دوره کرده و زیبایی خاصی

کد خبر : 8900
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۳:۵۳
“ارغوان” عروس زاگرس می خشکد؟


ایسنا/ایلام شیراز به اریبهشت و بهارنارنجش معروف است و اینجا هم مثل خراسان شمالی و رضوی به درختان ارغوانش؛ پاتوق ایلامی ها در آخر هر هفته تا قبل از شیوع کرونا بوده است؛ ایلام زیر پای تنگ ارغوان است و درختان ارغوان با شکوفه های ارغوانی حیرت انگیزش شهر را دوره کرده و زیبایی خاصی به شهر بخصوص در اردیبهشت ماه می بخشد اما آیا این زیبایی برای شهر می ماند یا با ساخت و سازهای تفرجگاه دره ارغوان، ریشه درختان ارغوان در استانی که به عروس زاگرس مشهور است می خشکد؟

غلام رضا ابدالی، مدیر کل محیط زیست ایلام درباره آخرین وضعیت دره ارغوان ایلام به ایسنا گفته است: قرار است با تفرجگاه مردم ایلام به سمت دره ارغوان هدایت شود؛ هم اینک ساخت تفرجگاه در این زیستگاه ارغوان با لحاظ مسائل زیست محیطی در حال انجام است

وی تاکید کرد: منابع طبیعی و مسئولان استان هم با هم توافق کردند که طبق ملاحظات قانونی، بک سری تجهیزات رفاهی همچون الاچیق در این مناطق نصب شود که زاید بر طبیعت نباشد؛ رمحیط زیست ناظر بر طبیعت است و کار در حال انجام است.

ابدالی با یادآوری اینکه بافت قالب این دره ارغوان است که در فصل بهار به رنگ ارغوان در می آید، تصریح کرد: ناظریم تا به خاک و درختان این دره آسیب وارد نشود.

یکی از فعالان محیط زیست در سال 98 به یکی از خبرگزاری ها گفته بود: طی سال‌های اخیر به بهانه راهسازی به بسیاری از درختان این منطقه آسیب وارد شده که ادامه این روند سبب نابودی بسیاری از درختان یکی از مناطق بسیار زیبای استان می‌شود. ریشه بسیاری از درختان منطقه به خاطر راهسازی از خاک بیرون است که بی شک این امر سبب خشکیدگی آنها می‌شود و ضروری است مسوولان منابع طبیعی در این زمینه چاره اندیشی کرده و درختان را به مناطق دیگر انتقال دهند.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر کاظمی، مدیر کل راه و شهرسازی ایلام اردیبشت ماه امسال درباره وضعیت منطقه تفریحی – گردشگری ارغوان شهر ایلام اظهار کرده بود: جاده دره ارغوان در گذشته تنها راه دسترسی مرکز استان به شهرستان‌های چرداول و سیروان بود که با حفاری تونل آزادی، این جاده صرفا برای دسترسی روستاهای بالادست بخش میشخاص و همچنین به عنوان یک جاده تفریحی با توجه به جاذبه‌های طبیعی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آسفالت این منطقه تفریحی – گردشگری یادآور شده بود: طول پروژه اجرایی ۸ کیلومتر با عرض ۹ متر است. بهسازی و آسفالت مسیر تفریحی ارغوان شهر ایلام با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است تا دسترسی به این منطقه نمونه گردشگری تسهیل شود.

به گزارش ایسنا، ایلام از استان‌های جنگلی ایران است که به خاطر زیبایی طبیعتش از آن با نام عروس زاگرس نیز یاد می‌شود؛ دره ارغوان یکی از مکانهای تفرجی و دیدنی شهر ایلام است که با فاصله ۵ کیلومتر در شمال ایلام قرار گرفته است.


هرساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه، دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود و ارغوانهای این دره و طبیعت بکر، زیبایی خاصی به منطقه می بخشد؛ دره ارغوان یک دره پر آب و بسیار دیدنی پوشیده از بوته‌های ارغوان است.

دره ارغوان در مسیر روستای کلاته آهن قرار گرفته است و یکی از مناطق حفاظت شده در استان ایلام است که درختان ارغوانی آن در محدوده ۱۶۰هکتار از این دره رویش دارند. این دره زیبا مملو از درختانی با شکوفه‌ها و برگهای ارغوانی است که در میان درختهای بلوط و زالزالک قرار گرفته است.

ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا و از مشخصات بارز آن این است که در اول بهار می‌روید و گل‌های آن زودتر از برگهای آن در می‌آید و دارای شاخه‌های متقابل است. بلندی آن گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه ‌است. ذبرگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف است.

گلهای این درخت در اوایل بهار، در گروه های ۳ تا۶  تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها پدید می‌آیند و چون عده آنها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می‌دهد. ارغوان در خاکهای آهکی پرقوت بهتر رشد می‌کند و در برابر خشکی مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد.

مجموعه فرهنگی – تفریحی ارغوان در ۵ کیلومتری مرکز شهر ایلام شامل مکان‌های ورزشی – فرهنگی، بوستان جنگلی، شهربازی، چهارباغ، بلوار ورودی و آثار تاریخی گردشگری است.

انتهای پیام



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.