ارسال پرونده «گنبد علویان» برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام

[ad_1] ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: پرونده گنبد علویان برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام(آیسسکو ) برای سال ۲۰۲۱ میلادی تدوین و ارسال شده است.  علی مالمیر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار، درباره اقدامات چند سال‌ اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان

کد خبر : 56143
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
ارسال پرونده «گنبد علویان» برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام

[ad_1]

ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: پرونده گنبد علویان برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام(آیسسکو ) برای سال ۲۰۲۱ میلادی تدوین و ارسال شده است. 

علی مالمیر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار، درباره اقدامات چند سال‌ اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: ظرفیت علمی و تجهیزات استان با وجود آزمایشگاه هگمتانه به گونه‌ای است که سال ۹۶ استان در حوزه مرمت‌گر برتر و کارگاه مرمت استان نمونه کشوری شد.

وی با اشاره اینکه افزون بر ۱۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان شناسایی شده که ۱۰۰ مورد ثبت ملی شده است، افزود: حدود یک چهارم حرائم مصوب مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ است که در پی تعداد گمانه‌زنی‌ در محوطه‌های تاریخی مشخص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه پایگاه‌های استان در کنار پایگاه‌های هگمتانه، نوشیجان و بافت تاریخی پایگاه‌ دستکندها نیز اضافه شده است تا چارچوبی برای تداوم و استمرار تزریق اعتبارات فراهم شود.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد فاز اول دستکند سامن در سال جاری راه‌اندازی شود و دستکند ارزانفود را نیز به نقطه مطلوبی برسانیم، خاطرنشان کرد: یکی از پایگاه‌های ارزشمند پایگاه بافت روستایی بود که با تمرکز بر پایگاه روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو فعالیت خود را آغاز کرد و درصدد هستیم پایگاه میراث طبیعی علیصدر نیز به صورت رسمی راه‌اندازی شود. 

مالمیر اظهار کرد: در حوزه پروژه‌های حفظ و احیاء در طول سال های اخیر ۶۷ پروژه مرمتی انجام شد و پنج پروژه نیز در هفته جاری اتفاق می‌افتد و بیش از ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت پروژه‌های مشارکتی مرمت اخذ شد.

وی با اعلام اینکه از تعداد ۱۱۰۰ اثر غیرمنقول و ناملموس استان حدود ۱۸۶ اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است، یادآور شد: در چارچوب مطالعات چهار بافت تاریخی در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان حدود ۶۰۰ اثر شناسایی شده و در واقع بناها تعیین تکلیف شدند. 

مالمیر با بیان اینکه تعداد کاوش‌هایی که در هشت سال گذشته در استان اتفاق افتاده، بیش از ۴۶ مورد است، گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد شهرستان بهار نخستین پرونده از استان همدان است که به یونسکو ارسال شده و پیش‌بینی می‌شود ارزیابان یونسکو تیرماه برای بازدید در کشور حضور پیدا کنند.

وی درباره پرونده «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» هم خاطرنشان کرد: این پرونده در نوع خود منحصربفرد و خلاقانه است و روند کاری پرونده به صورت مستمر با وزارت میراث فرهنگی در ارتباط گذاشته می‌شود.

مالمیر با بیان اینکه این پرونده امسال نهایی نمی‌شود، اضافه کرد: مطالعات «از حجر تا قجر» این پرونده خوب پیش رفته و مطالعات میراث ناملوس نیز انجام شده است، آثار و ارزش‌های نهفته در بافت انجام شده و نقشه‌های به روز در حال تولید هستند، امیدواریم تدوین و فصل‌بندی تعریف پلان و کارهای پایانی نیز به زودی به سرانجام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه پروژه ثبت راه‌آهن را نیز در دستور کار داریم، تصریح کرد: در سال جاری اعتباراتی برای دستکند سامن، یخدان میرفتاح، حمام کبابیان، زورخانه همه‌کسی و خانه آیت‌الله مدنی اخذ شده است.

وی مطرح کرد: حدود ۶۹ میلیارد در قالب اعتبارات موزه منطقه‌ای و موزه هگمتانه از مرکز و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای دو موزه نامبرده، زیرساخت فارسبان و دستکند ارزانفود اخذ شده همچنین حدود ۱۰۰ میلیارد برای موزه منطقه‌ای، هگمتانه و پروژه‌های مرمتی اخذ شده است. 

مالمیر درباره معبد حاجی‌خان هم بیان کرد: میراث فرهنگی محدوده معبد را از تأسیسات منفک کرده و فعلاً هیچ‌ خطری مجموعه را تهدید نمی‌کند اما در حال حاضر زیرساخت‌های حضور گردشگر در این محوطه وجود ندارد و به سه تا چهار میلیارد هزینه برای حفاظت نیاز دارد که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.‌ 

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.