ارزش پول ملی ترکیه کاهش یافت

[ad_1] مقایسه ارزش برابری لیره در مقابل دلار نشان می دهد که نرخ ارز ملی ترکیه امروز به نسبت به یک ماه گذشته، با ۲۶.۴ درصد کاهش ارزش از ۱۹.۹۶ لیره به ۲۵.۲۴ لیره دچار افزایش قیمت شده است. افت ارزش پول ملی ترکیه طی چهار ماه اخیر و از زمان وقوع زلزله شروع شده

کد خبر : 366082
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
ارزش پول ملی ترکیه کاهش یافت

[ad_1]

مقایسه ارزش برابری لیره در مقابل دلار نشان می دهد که نرخ ارز ملی ترکیه امروز به نسبت به یک ماه گذشته، با ۲۶.۴ درصد کاهش ارزش از ۱۹.۹۶ لیره به ۲۵.۲۴ لیره دچار افزایش قیمت شده است.

افت ارزش پول ملی ترکیه طی چهار ماه اخیر و از زمان وقوع زلزله شروع شده و طی یک ماه اخیر شدت گرفته است.

شبکه ان.تی.وی ترکیه نرخ فروش هر دلار در بازار ارز این کشور در روز جاری را ۲۵.۲۴ لیره و نرخ فروش هر یورو را ۲۷.۴۹ لیره اعلام کرد و نوشت: افزایش ارزش دلار و یورو در برابر لیره پس از انتخابات به بیش از ۲۶ درصد رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

به نوشته این رسانه، نرخ هر یورو نیز در بازار ارز ترکیه پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ می(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) حدود ۲۲ لیره بود که با حدود ۲۵ درصد افزایش امروز به ۲۷.۴۹ لیره رسید.

تارنمای خبری استار به نقل از کارشناسان اقتصادی ترکیه مدعی شد که رشد نقدینگی ناشی از تصمیم اخیر دولت ترکیه برای افزایش ۳۴ درصدی حقوق و دستمزد، از جمله مهمترین عوامل کاهش ارزش پول ملی این کشور است.

این رسانه همچنین افزایش نرخ بهره را از جمله دلایل افت ارزش لیر در روزهای اخیر ذکر کرد و افزود: دولت ترکیه بهره بانکی را با ۶.۵ واحد افزایش از ۸.۵ درصد کنونی به ۱۵ درصد افزایش داد و بنا به پیش بینی کارشناسان، این افزایش بهره بانکی تا پایان سال جاری میلادی تا ۴۰ درصد نیز متحمل است و بر همین اساس، در پی بی ثبات شدن فضای اقتصادی، ارزش پول ملی ترکیه نیز دچار روند کاهشی شده است.

نرخ هر دلار در ترکیه در اوایل سال ۲۰۲۱ و هنگام روی کار آمدن کاوجی اوغلو رییس بانک مرکزی سابق ترکیه ۷.۴۵ لیر بود ولی با حدود سه برابر افزایش، اکنون به بیش از ۲۵.۲۴ لیره رسیده است.

افزایش نرخ ارزهای خارجی و رشد نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته میلادی موجب بروز بحران جدی در اقتصاد این کشور شد به طوری که در نیمه پاییز، نرخ تورم در این کشور به بالای ۸۵ درصد رسید و سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با میانگین نرخ تورم ۶۴.۲۷ درصد به پایان رسید.

هنوز سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ترکیه به خصوص برنامه‌های وزیر اقتصاد و رییس کل جدید بانک مرکزی این کشور به بار ننشسته و آنها تنها در شرایط کنونی بر مهار تورم متمرکز شده‌اند.

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.