ارائه خدمات به گردشگران نوروزی با مسافر یار/ اماکن تاریخی از ساعت ۹ تا ۲۲ باز است

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در نوروز موزه‌ها و اماکن تاریخی اصفهان از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ به روی گردشگران باز است، گفت: قیمت ورودی آن‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد کرد و گردشگران می‌توانند به‌صورت الکترونیک از طریق سامانه‌ها مسافر یار نسبت به خریداری بلیت

کد خبر : 333741
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
ارائه خدمات به گردشگران نوروزی با مسافر یار/ اماکن تاریخی از ساعت ۹ تا ۲۲ باز است



ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در نوروز موزه‌ها و اماکن تاریخی اصفهان از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ به روی گردشگران باز است، گفت: قیمت ورودی آن‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد کرد و گردشگران می‌توانند به‌صورت الکترونیک از طریق سامانه‌ها مسافر یار نسبت به خریداری بلیت اقدام کنند.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای نوروز ۱۴۰۲، اظهار کرد: چهارچوب فعالیت ما در نوروز امسال مانند سال‌های گذشته است، اما امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز، غرفه‌های صنایع‌دستی در چهل‌ستون صرفاً به موضوع صنایع‌دستی از شهرستان‌های استان اصفهان اختصاص دارند و از ارائه سوغات خوراکی و آثار جنبی حذرشده است. تم نوروزگاه‌ها نیز در دو سه روز اول نوروز و در شرایط تعطیلات، عادی است ولی بعد از آن به سمت ماه مبارک رمضان خواهد رفت.

او افزود: در مورد ظرفیت پذیرش مسافران نیز علاوه بر هتل‌ها از ظرفیت آموزش‌وپرورش نیز استفاده می‌شود که نسبت به سال گذشته پذیرش بیشتری دارد؛ ضمن اینکه پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که تا هفته اول در اصفهان بارندگی خواهیم داشت و به همین دلیل علاوه بر ظرفیت آموزش‌وپرورش، سالن‌های ورزشی نیز که از سیستم گرمایش و سرویس بهداشتی و حمام برخوردار هستند به‌صورت اولویت‌بندی در شهرستان‌های پربازدید برای ارائه خدمات آماده هستند تا در صورت نیاز و با توجه به تمایل افراد برای چادر زدن، در این سالن‌ها اقامت پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: راهنمایان تور مانند سال گذشته در اماکن تاریخی مستقر هستند، اما یک اقدام مشارکتی نیز در بحث حجاب و عفاف انجام داده‌ایم به این صورت که تعدادی از نیروهای آموزش‌دیده‌ی ما به‌عنوان راهنمایان تور، در حوزه حجاب و عفاف نیز آموزش ببیند تا در صورت نیاز، به ارائه تذکرهای منطقی‌تر اقدام کنند تا چالش و حاشیه ما کمتر باشد.

ایزدی درباره تعداد و خدمات کمیته‌های تخصصی به گردشگران نیز گفت: در نوروز ۱۴۰۲ فعالیت‌های ستاد سفر استان در حوزه‌های استقبال و اسکان تا پذیرایی از ۱۰ کمیته به ۱۳ کمیته افزایش‌یافته است که در این خصوص دادستان استان نیز همراهی کردند تا شعبه ویژه‌ای را داشته باشیم که احیاناً در صورت وقوع مشکلات خاص به‌صورت خارج از نوبت بررسی شوند. همچنین در مورد موضوع بیمه‌ها که در سال گذشته تا حدی با مشکل مواجه شدیم، بنا شد که در نوروز امسال یک شیفت ویژه بیمه مستقر باشد تا اگر خدای‌ناکرده اتفاقی در حوزه خسارت‌های جانی و مالی پیش آمد خارج از نوبت بررسی و مشکلات آن‌ها کمتر شود.

همراهی مخابرات و ۱۳۷ در نوروز ۱۴۰۲

او با بیان اینکه در نوروز امسال تأکید شده تا عابر بانک‌ها وضعیت خدمات‌دهی بهتری داشته باشند، ادامه داد: چیزی که امسال یک مقدار قدرت بیشتری دارد سامانه «مسافر یار» است که وضعیت آن به لحاظ داده‌های واردشده در طول ۵ ماه اخیر کامل‌تر است، همچنین در صورت همراهی مخابرات که جلسه نهایی آن پنجشنبه برگزار می‌شود امیدواریم که بتوانیم در بدو ورود گردشگران، پیامکی برای همه شماره‌ها به‌جز شماره‌های استان اصفهان ارسال شود تا بتوانند لینک مسافر یار و همه اطلاعات موردنیاز را دریافت کنند. در کنار آن نیز قرار بر این شد که تعدادی از عزیزانی که در نهاد ۱۳۷ مستقر خواهند بود علاوه بر اینکه اطلاعات مربوط به حوزه‌های شهری را ارائه می‌کنند اطلاعات لازم برای راهنمایی گردشگران را نیز ارائه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در بحث ستاد اسکان نیز علاوه بر استقرار مجموعه عزیزان شهرداری، نماینده جامعه هتلداران نیز نستقز خواهد بود تا بتوانیم در ابتدا گردشگران را در هتل‌ها و بعد در آموزش‌وپرورش و درنهایت برای بحث چادرها پذیرش کنیم؛ ضمن اینکه چادر خواب‌ها نیز علاوه بر ظرفیت موجود در پارک‌ها، در سالن‌ها نیز اسکان داده می‌شود.

او با بیان اینکه در لحظه در تحویل سال با همکاری شهرداری اصفهان در میدان نقش‌جهان برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت، به برنامه‌های نوروزی پایگاه‌های ملی و جهانی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در نوروز سال گذشته برنامه‌ای را به‌صورت پخش مستقیم داشتیم که امسال نیز در این مورد برنامه‌ریزی خواهد شد، اما در خصوص اینکه چه روزی برنامه استان اصفهان در پایگاه جهانی نقش‌جهان و چه روزی در تخت جمشید یا سایر پایگاه‌های جهانی برگزار شود هنوز اعلام‌نشده و انشاالله برنامه‌ریزی خواهد شد. قطعاً یک روز مختص استان اصفهان است و منتظر هستیم که تاریخ آن به ما اعلام شود تا مانند سال گذشته برای آن برنامه داشته باشیم.

ساعت بازدید و قیمت ورودی اماکن تاریخی

ایزدی در مورد ساعت و قیمت بلیت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی نیز گفت: در مورد ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی به این نتیجه رسیدیم که از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ به روی گردشگران باز باشند، قیمت بلیت ورودی آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد کرد و گردشگران می‌توانند به‌صورت الکترونیک از طریق سامانه‌ها ازجمله مسافر یار نسبت به خریداری بلیت اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ضمن تأیید اینکه اصفهان چه به لحاظ اسکان و چه به لحاظ قیمت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی، شهر ارزانی برای گردشگری است، بیان کرد: به‌طورکلی گردشگری در ایران ارزان است و قیمت بلیت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی به‌گونه‌ای است که چه بلیت بدهند و چه ندهند فرقی نمی‌کند. متأسفانه در بعضی مواقع بلیت‌های ورودی آن‌قدر ارزان است که اگر رایگان شود سنگین‌تر هستیم.

او افزود: ما این پیشنهاد را دادیم و پیگیر هستیم که بتوانیم نرخ ورودی اماکن تاریخی را افزایش دهیم، اما به‌هرحال تابع دستور صادرشده هستیم و قرار بر این شده که فعلاً افزایش قیمت نداشته باشیم و ایام نوروز را مانند قبل می‌گذرانیم؛ اما باید بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیریم چراکه آثار ما بسیار ارزشمند هستند و درآمد حاصل از آن‌ها می‌تواند به حفاظت و حراست و مرمت آن‌ها بازگردد. من امیدوارم در سال بعد در این خصوص به‌صورت جدی فکر شود و بتوانیم اعتبارات و مبالغ دریافتیِ خود را صرف هزینه‌ای جاری خود کنیم تا انشاالله بتوانیم در پاسداری و نگهداری بناهای تاریخی که میراث و امانت این نسل به نسل آینده هستند اقدامات اساسی‌تر و بهتری انجام دهیم.

لزوم بازنگری اساسی در مورد قیمت بلیت‌ها

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان خاطرنشان کرد: ما پیگیر و علاقه‌مند به شکل‌گیری سفرهای ارزان‌قیمت هستیم، اما این سفرهای ارزان‌قیمت باید هدفمند باشند. اینکه ما اجازه دهیم هرکسی در هرجایی چادر بزند و اماکن هم باری‌به‌هرجهت باشند صحیح نیست. میدان نقش‌جهان که اصلاً ورودی ندارد و پل‌های تاریخی شهر هم رایگان هستند و این مسئله به نظر من هدف اقتصادی ندارد و با ادامه این روند به شکوفایی اقتصاد گردشگری نخواهیم رسید. امیدوارم بتوانیم برای این بخش فکر اساسی کنیم که البته به همراهی و واقع‌بینی در حوزه‌های ارزش‌گذاری و قیمت گذرای نیاز دارد.

او با تأکید بر اینکه باید درباره نرخ ارزی ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی نیز نگرش و تأمل جدی داشت، اضافه کرد: متأسفانه ما ارزشمندترین بناهای فرهنگی خود را با قیمت یک دلار و ۲ دلار به گردشگران خارجی عرضه می‌کنیم که اصلاً سنخیتی با ارزش و عمق و غنای فرهنگی کشور ما ندارد؛ بنابراین باید در این موارد بازنگری شود؛ ضمن اینکه در مورد گردشگران داخلی نیز بلیت ۵ هزار و ۱۰ هزار تومان را اگر نگیریم خیلی بهتر است. خودتان ارزیابی کنید که ما برای عالی‌قاپو با این عظمت و ارزش چه قیمتی می‌توانیم بگذاریم؟!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: من سال گذشته در مورد افزایش ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی صحبت کردم اما به من گفتند که شما به دنبال گران کردن هستید، درحالی‌که اصلاً بحث گرانی و ارزانی نیست. موضوع این است که تربیت و فرهنگ ما به این صورت است که وقتی بنایی با قیمت ارزان ارائه شود اصلاً به ارزش و عمق آن توجهی نمی‌کنیم و ارزشی برای آن‌ها قائل نیستیم، ولی وقتی قیمت‌های منطقی و شناور روی آن بگذاریم این ارزش بیشتر درک می‌شود؛ ضمن اینکه به نظر من سلایق و علایق ما تأمین‌کننده بازار و اقتصاد ابنیه‌های تاریخیِ ما است و باید در این مورد فکر شود که البته اقدام زمان بری است و لازم است که بازنگری اساسی در این حوزه صورت بگیرد.

خدمات اغذیه‌فروشی‌ها در نوروزِ رمضانی

ایزدی در مورد تلاقی رمضان با نوروز و در پاسخ به اینکه اغذیه‌فروشی‌های میدان نقش‌جهان و سایر اماکن دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی در این دوره چه رویکردی خواهند داشت و گردشگران در این خصوص با چه چیزی مواجه خواهند شد، توضیح داد: در این مورد جلسه‌های متعددی داشتیم و خدمت استاندار تا سایر عزیزان عرض کردیم که اولاً غالب کشور ما مسلمان و همه ما نیز به اصول و ارزش‌های دینیِ خود پایبند هستیم و این بخش غیرقابل‌انکار جامعه است، اما افرادی که برای مسافرت به اصفهان می‌آیند خانواده‌هایی هستند که در طول سال فقط همین دو سه روز تعطیلی را فرصت دارند و آن‌ها نیز به‌عنوان پدر یا مادر تعهداتی نسبت به خانواده خود دارند؛ بنابراین اولاً مسافر نباید حرمت‌شکنی کند و دوماً من به‌عنوان میزبان نیز متولی هستم که فضای لازم را برای گردشگر فراهم کنم تا همراه با خانواده خود با خیال آسوده به شهر واردشده و استفاده کنند.

او ادامه داد: ما با دوستان صحبت کردیم و گفتیم که مثلاً در مورد هتل‌ها معلوم است که به چه کسانی خدمات ارائه می‌کنند، ما به‌عنوان شهروند اصفهانی در تعطیلات نوروز به هتل نمی‌رویم و ناهار خود را در آنجا صرف نمی‌کنیم که بگوییم روزه‌خواری شده است! مشخص است که فقط مسافر به آنجا می‌رود؛ بنابراین درخواست ما این بود که اجازه دهند تا بعضی از اماکنِ مشخص که دارای مجوز تحت ذیل مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند با درِ بسته و خوشامدگویی و با حفظ شئونات نسبت به ارائه خدمات خود اقدام کنند که هم رفاه مسافر فراهم شود و از طرفی خورد و خوراک در ملأعام صورت نگیرد که به‌هیچ‌وجه زیبنده نیست و نه من می‌پسندم و نه دین ما و نه مسافرانی که تابع ضوابط و قوانین ما هستند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که اصفهان در نوروز امسال گردشگران زیادی را تجربه کند، گفت: به نظر من اصفهان از ۲۷ اسفندماه روزهای شلوغی را تجربه خواهد کرد و تا سوم نوروز یک هفته پرتردد را خواهیم داشت، اما در ادامه و به‌طورمعمول در روزهای چهارم، پنجم و ششم نوروز با یک افت طبیعی مواجه خواهیم شد که قاعدتاً این افت با ماه رمضان بیشتر می‌شود؛ اما روی‌هم‌رفته از نگاه من، امسال مسافرت زودتر آغاز می‌شود یعنی همه‌ساله سفرهای نوروزی از ۲۸ و ۲۹ اسفند شروع می‌شد، ولی مسافرت‌ها در نوروز امسال از ۲۴ و ۲۵ اسفند شروع می‌شود و تا سوم و چهارم فروردین پیک بزرگی را خواهیم داشت، ولی این موضوع در پیک دوم با شدت کمتری خواهد بود. درمجموع امیدوارم که اصفهان مانند سال‌های گذشته که تجربه خوبی را در حوزه مهمان‌نوازی داشت امسال نیز این اتفاق را رقم بزند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.