ادامه جلسات جنجالی حمله به کنگره؛ پنس سکوتش را شکست

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند. ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع

کد خبر : 220004
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
ادامه جلسات جنجالی حمله به کنگره؛ پنس سکوتش را شکست



روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

سال گذشته پس از ناکام ماندن لایحه انجام تحقیقات درباره این حوادث، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری چند قانون‌گذار جمهوری‌خواه کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل داده و جلسات متعددی را برگزار و برای مقامات سابق و فعلی آمریکا برای حضور در برابر این کمیته احضاریه فرستادند.

پیش‌تر رسانه‌های جمهوری‌خواه آمریکا، یکی از اهداف تشکیل کمیته رسیدگی به حوادث ششم ژانویه را ایجاد تفرقه بین اعضای این حزب و به‌ویژه پنس و ترامپ اعلام کرده بودند.

ارعاب مقامات ایالتی توسط ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات

به نوشته وبگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا، در جلسه سه‌شنبه شب کمیته منتخب، شماری از مقامات ارشد ایالتی درباره فشار و ارعاب ترامپ و نزدیکانش علیه آن‌ها برای تغییر نتیجه انتخابات، به ادای شهادت پرداختند.

«راستی باورز» رئیس مجلس ایالتی آریزونا در این جلسه درباره تلاش «رودی جولیانی» وکیل وقت ترامپ برای پیش بردن فرضیه تقلب در انتخابات گفت: «آن‌طور که به خاطر دارم او به من گفت فرضیه‌های زیادی داریم اما شواهدی برای آن‌ها نداریم».

این قانون‌گذار ارشد در یکی از ایالت‌های تحت منازعه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا افزود: «نمی‌دانم او گاف داد یا نمی‌دانست چه دارد می‌گوید. من و دیگر همکارانم این را دقیقاً به خاطر داریم و بعد از آن به او خندیدیم».

باورز همچنین گفت، ترامپ و جولیانی با او تماس گرفته و از وی خواسته بودند «الکتورها» (تأیید کنندگان آرای الکترال) در ایالت آریزونا را عوض کند.

«برد رافنزپرگر» وزیر ایالت جورجیا نیز در این جلسه با اشاره به درخواست ترامپ از وی برای «یافتن» ۱۱۷۸۰ رأی که پیروزی او در این ایالت را رقم بزند گفت: «عدد، عدد است و اعداد دروغ نمی‌گویند».

«جاستین کلارک» یکی از وکلای کمپین انتخاباتی ترامپ نیز در این جلسه گفت، پیش از اعلام استعفایش هشدار بود تلاش جهت سندسازی برای فرضیه تقلب در انتخابات کاری غیرقانونی است.

«رابرت سینرس» مدیر اقدامات انتخاباتی ترامپ در جورجیا با ابراز پشیمانی بابت حمایت از طرح تغییر الکتورها و اعزام الکتورهای دیگری به واشنگتن گفت، او و سایر افراد دخیل در این نقشه «احمق‌هایی به‌درد بخور» بوده‌اند.

«اندرو هیت» مدیر سابق دفتر جمهوری‌خواهان در ایالت ویسکانسین در ویدئوی ادای شهادتی که در این جلسه پخش شد، در این‌باره این طرح گفت: «بر اساس باید از الکتورهای خود به نحوی استفاده می‌کردیم که توصیه نشده بود و نباید از آن حمایت می‌کردیم».

در این میان، به گفته یکی از وکلای کمیته منتخب، «ران جانسون» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین تلاش کرده بود صبح روز ششم ژانویه و پیش از تشکیل جلسه تأیید پیروزی بایدن، دو تأییدیه آرای الکترال را به صورت دستی به مایک پنس تحویل دهد.

در جلسه روز سه‌شنبه کنگره، پیامی که بین دستیاران جانسون و پنس رد و بدل شده بود، علنی شد. در این پیام، دستیار جانسون نوشته بود این سناتور باید چیزی را به معاون رئیس جمهور تحویل دهد زیرا مسئولان آرشیو، برگه‌های تأییدیه آرای الکترال دو ایالت ویسکانسین و میشیگان را تحویل نگرفته‌اند و دستیار پنس در پاسخ گفته بود، آن‌ها را تحویل ندهید.

سخنگوی جانسون در واکنش به انتشار این پیام‌ها مدعی شد، او از چنین نقشه‌ای اطلاع نداشته و این مکاتبات را «تبادلات یک کارمند با کارمندی دیگر» توصیف کرد.

با این حال، باورز، رئیس مجلس ایالتی آریزونا گفت مورد مشابهی را تجربه کرده و یکی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس این ایالت به او گفته بود نامه‌ای ارسال شده که او در صورت امضا، گواهی الکتورهای ایالتی را باطل می‌کند اما او باورز از انجام آن امتناع کرد.

اعتراض مایک پنس علیه کمیته منتخب کنگره

در حالی که جلسات هفته‌های اخیر کمیته منتخب بر روی تلاش مایک پنس برای ممانعت از طرح ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات متمرکز شده است، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا سکوت خود را شکسته و به این روند اعتراض کرد.

پنس در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز»، روز ششم ژانویه را «روزی غم‌انگیز» توصیف کرد و مدعی شد او و ترامپ در روز آخر دولت وی، «به شکل بسیار دوستانه» از یکدیگر جدا شدند.

معاون ترامپ گفت، در ماه‌های بعد از اتمام دولت سابق آمریکا، آن‌ها همچنان به صورت تقریباً منظم در ارتباط بوده‌اند و از سال گذشته راهشان از هم جدا شده است.

وی در این مصاحبه گفت، اجازه نخواهد داد دموکرات‌ها از ماجرای ششم ژانویه برای «منحرف کردن توجهات» از «دستورکارهای شکست‌خورده» آن‌ها استفاده شود.

شخص ترامپ نیز هم زمان با متهم کردن این کمیته به تلاش برای ایجاد تفرقه میان رئیس‌جمهور سابق آمریکا و معاون وقتش در سخنرانی جمعه شب گفت: «من هرگز مایک پنس را بی‌عرضه خطاب نکردم».

او همچنین گفت: «فکر می‌کردم مایک پنس شانس این را داشت که فرد بزرگی باشد. این را با ناراحتی می‌گویم چون او را دوست دارم اما شجاعت این را نداشت که دست به عمل بزند. مایک پنس انتخابی جز این نداشت که یک تسمه نقاله انسانی باشد».

ئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر تلاش کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای ایجاد ارتباط بین او و حمله به ساختمان کنگره را «ساحره‌کُشی» (مچ گیری بی دلیل با انگیزه سیاسی) دانست و آن را «اقدام شرم‌آور چپ‌ها در کمیته غیر منتخب» توصیف کرد.

او در ادامه حملات لفظی علیه کمیته کنگره گفت: «این‌ها آدم‌های شیادی هستند. این‌ها هنرپیشه‌های حقه‌باز هستند. همه آن‌ها چپ‌های افراطی هستند و از شما متنفرند و از من بیشتر از شما متنفر هستند».

ترامپ افزود اگر دوباره به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شد، عفو عاملان حمله به ساختمان کنگره را «بسیار بسیار جدی» در نظر می‌گرفت زیرا این اتفاق «اعتراضاتی ساده بود که از کنترل خارج شد».

به نوشته هیل، ترامپ روز سه‌شنبه و قبل از ادای شهادت باورز در کمیته منتخب کنگره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راستی پاورز رئیس مجلس آریزونا جدیدترین رینو (فقط به اسم، جمهوری‌خواه) است که با کمیته غیرمنتخب همکاری می‌کند».

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.