اختصاصی: ایالات متحده احتمال از سرگیری فروش تسلیحات تهاجمی به سعودی ها را بررسی می کند

[ad_1] پیش از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به پادشاهی، سه منبع گفتند که مقامات ارشد سعودی به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند تا سیاست فروش تنها تسلیحات دفاعی به شریک اصلی خود در خلیج فارس را در چند نشست در ریاض و واشنگتن در ماه‌های اخیر لغو کنند. دو منبع گفتند که مذاکرات

کد خبر : 227570
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
اختصاصی: ایالات متحده احتمال از سرگیری فروش تسلیحات تهاجمی به سعودی ها را بررسی می کند

[ad_1]

پیش از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به پادشاهی، سه منبع گفتند که مقامات ارشد سعودی به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند تا سیاست فروش تنها تسلیحات دفاعی به شریک اصلی خود در خلیج فارس را در چند نشست در ریاض و واشنگتن در ماه‌های اخیر لغو کنند.

دو منبع گفتند که مذاکرات داخلی ایالات متحده غیررسمی و در مراحل اولیه است و هیچ تصمیمی قریب الوقوع نیست، و یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که «در حال حاضر هیچ بحثی درباره سلاح های تهاجمی با سعودی ها در جریان نیست».

اما در حالی که بایدن برای یک سفر حساس دیپلماتیک آماده می شود، نشان داده است که به دنبال از سرگیری روابط تیره شده با عربستان سعودی در زمانی است که خواهان افزایش عرضه نفت خلیج فارس و روابط نزدیکتر امنیتی اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران است.

دستیاران کنگره می گویند که در داخل کشور، هر اقدامی برای لغو محدودیت ها بر سلاح های تهاجمی مطمئناً مخالفت کنگره را به همراه خواهد داشت، از جمله از سوی دموکرات ها و جمهوری خواهان مخالف بایدن که از منتقدان سرسخت عربستان سعودی بوده اند.

بلافاصله پس از روی کار آمدن در اوایل سال گذشته، بایدن موضع سخت تری را در قبال کمپین عربستان سعودی علیه حوثی های وابسته به ایران در یمن اتخاذ کرد که تلفات سنگینی به غیرنظامیان وارد کرده است، و سابقه حقوق بشر ریاض، به ویژه قتل روزنامه نگار و سیاسی واشنگتن پست در سال 2018. حریف جمال خاشقجی

بایدن، که به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری عربستان سعودی را یک «پریا» محکوم کرد، در فوریه 2021 اعلام کرد که حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن، از جمله «فروش تسلیحات مربوطه» را متوقف کرده است.

عربستان سعودی، بزرگترین مشتری تسلیحات ایالات متحده، تحت این محدودیت ها قرار گرفته است، که فروش تسلیحاتی را که دولت های قبلی ایالات متحده برای چندین دهه ارائه کرده بودند، متوقف کرد.

رویکرد بایدن پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه مارس که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را بر آن داشت تا از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، برای پمپاژ نفت بیشتر برای جبران از دست دادن منابع روسیه، درخواست کنند، نرم شده است.

عربستان سعودی همچنین به دلیل موافقت در اوایل ژوئن در مورد تمدید دو ماهه آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن، صحنه بدترین بحران انسانی جهان، مورد تمجید کاخ سفید قرار گرفت.

واشنگتن اکنون مایل است شاهد تبدیل آن به یک آتش بس دائمی باشد.

یکی از افراد مطلع در واشنگتن گفت که دولت مذاکرات داخلی درباره امکان حذف محدودیت های تسلیحاتی عربستان را آغاز کرده است اما نشان می دهد که آنها به مرحله تصمیم گیری نرسیده اند.

به گفته منبع دوم، از جمله مواردی که مقامات سعودی این درخواست را مطرح کردند، در سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع به واشنگتن در ماه مه بود.

دولت عربستان سعودی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

درگیری یمن

این منابع تاکید کردند، با این حال، انتظار نمی رود که هیچ اعلامیه ای در مورد سفر 13 تا 16 ژوئیه بایدن، که شامل توقف در اسرائیل و کرانه باختری باشد، وجود داشته باشد.

آنها گفتند که انتظار می رود هر تصمیمی به شدت به این بستگی دارد که آیا به نظر می رسد ریاض به اندازه کافی برای یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه یمن تلاش کرده است یا خیر.

از جمله مهم‌ترین اقلامی که سعودی‌ها احتمالاً به دنبال آن هستند، مهمات هدایت‌شونده دقیق (PGM) مانند مواردی است که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مواجهه با مخالفت‌های اعضای کنگره تأیید شده بود.

دو منبع گفتند، اما انتظار می‌رود دولت بایدن با احتیاط حرکت کند و در مورد سیستم‌هایی که ممکن است پیشنهاد شود بحث می‌کند. عفو بین‌الملل اعلام کرد که در حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یک بازداشتگاه در یمن در ژانویه که منجر به کشته شدن تعداد زیادی شد، از بمب‌های هدایت‌شونده دقیق ساخت آمریکا استفاده شد.

اگر واشنگتن این ممنوعیت را کاهش دهد، ممکن است فروش تجهیزات کمتر کشنده مانند نفربرهای زرهی یا پر کردن انبارهای تسلیحات زمین به زمین و هوا به زمین کمتر پیچیده تر شود.

حتی تحت محدودیت های موجود، ایالات متحده در اوایل سال جاری پس از حملات موشکی حوثی ها به این کشور، حمایت نظامی خود از عربستان سعودی را افزایش داد.

پنتاگون در ماه نوامبر اعلام کرد، واشنگتن فروش موشک‌ها و سیستم دفاع ضد بالستیک به عربستان سعودی را تایید کرد و ایالات متحده موشک‌های پاتریوت را در سال جاری نیز ارسال کرد که از نظر مقامات آمریکایی ماهیت دفاعی دارند.

دولت بایدن همچنین حمایت خود را از سعودی ها برای دریافت سامانه دفاعی منطقه ای در ارتفاع بالا (THAAD) برای اولین بار در سال 2017 برای مقابله با تهدیدات موشکی بالستیک تایید کرده است.

در حالی که قانون‌گذاران عمدتاً به چنین فروش‌هایی رضایت داده‌اند، اگر بایدن تصمیم به فروش مجدد تسلیحات تهاجمی به ریاض بگیرد، ممکن است در کاپیتول هیل با شکست مواجه شود.

برخی تصمیم بایدن برای سفر به عربستان سعودی را زیر سوال ببرند و آن را مشروعیت بخشیدن به ولیعهد محمد بن سلمان، رهبر واقعی سعودی که جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند پشت قتل خاشقجی بوده است، می دانند.

در میان مخالفان احتمالی، سناتور دموکرات کریس مورفی، یکی از منتقدان سرسخت کمپین سعودی در یمن است که بایدن را هنگام توقف فروش تسلیحات تهاجمی تمجید کرد.

یکی از دستیاران گفت مورفی معتقد نیست اکنون زمان از سرگیری چنین تدارکاتی است.

(گزارش توسط مت اسپتالنیک و مایک استون در واشنگتن و عزیز الیعکوبی در ریاض؛ ویرایش توسط مری میلیکن و هوارد گولر)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.