احیای اقتصاد آرژانتین: دلاری شدن و بیت کوین به عنوان کاتالیزورهای تغییر

[ad_1] بسیاری از کارشناسان دلاری شدن را به عنوان راهی برای نجات اقتصاد ضعیف آرژانتین پیشنهاد کرده اند، اما این کشور به بیت کوین نیز نیاز دارد. این یک سرمقاله نظری توسط کارلوس کاردناس، مدیر حساب سازمانی است که در بانک‌های قدیمی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال کار کرده است. آرژانتین در آستانه فروپاشی مالی است

کد خبر : 354599
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
احیای اقتصاد آرژانتین: دلاری شدن و بیت کوین به عنوان کاتالیزورهای تغییر

[ad_1]

بسیاری از کارشناسان دلاری شدن را به عنوان راهی برای نجات اقتصاد ضعیف آرژانتین پیشنهاد کرده اند، اما این کشور به بیت کوین نیز نیاز دارد.

این یک سرمقاله نظری توسط کارلوس کاردناس، مدیر حساب سازمانی است که در بانک‌های قدیمی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال کار کرده است.

آرژانتین در آستانه فروپاشی مالی است زیرا تورم بی سابقه و کاهش ارزش پزو آرژانتین (ARS) به بازار رسیده است. مطابق با پژوهش به گفته استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جانز هاپکینز، پزو 47 درصد در برابر دلار آمریکا (UD) کاهش یافته است و تورم بالاتر از 118% در سال. راه حل او: دلاری کردن اقتصاد آرژانتین.

در حالی که دلاری شدن در آرژانتین تا حدودی در جریان است (بسیاری از آرژانتینی ها در دلار پس انداز می کنند و دلار را در تجارت خود می پذیرند)، پزو همچنان ارز واقعی این کشور است. نرخ Dólar Blue، معیار غیررسمی هزینه خرید و فروش اسکناس فیزیکی دلار در آرژانتین، از سال 2018 تا کنون 23 برابر افزایش یافته است. در زمان نگارش این مقاله، 465 ARS به 1 USD است. عواملی مانند افزایش هزینه های زندگی، شیوه های بد اقتصادی و همه گیری COVID-19 منجر به این نتیجه برای آرژانتین شده است.

کارشناسان، سیاستمداران و شهروندان محلی از دلاری کردن کامل به عنوان راه حل دفاع می کنند، اما آیا این بهترین روش است یا می توانیم چیز بهتری پیدا کنیم؟ با توجه به مشکلات ذاتی USD، شاید یک رویکرد ترکیبی که کیفیت برتر بیت کوین را پیاده سازی کند، می تواند به آرژانتین خدمات بهتری بدهد.

مطالعه موردی در اکوادور

برای تحلیل این موضوع، اجازه دهید نگاهی به اکوادور بیندازیم، که یکی از اولین کشورهای آمریکای لاتین بود که پول ملی خود، سوکره را ترک کرد و در سال 1999 دلار آمریکا را پذیرفت.

در پایان سال 1999، تورم در اکوادور به 60 درصد رسیده بود و سوکره حدود 300 درصد کاهش یافته بود. برای جلوگیری از ورشکستگی بانک ها، دولت بانک ها را تعطیل کرد و شروع به «نجات» سیستم مالی کرد. همانطور که انتظار می رفت، این امر جواب نداد و نه تنها فقر در کشور منفجر شد، بلکه پایه پولی 552 درصد افزایش یافت. در نتیجه، شهروندان اکوادوری سوکره را رها کردند و در سال 2000، دولت به طور رسمی دلار آمریکا را به عنوان ارز قانونی پذیرفت. عواقب کوتاه‌مدت دلاری‌سازی وخیم بود: مردم تمام پس‌اندازهای زندگی خود را از دست دادند، برخی خودکشی کردند و بسیاری کشور را ترک کردند تا در ایالات متحده و اروپا کار کنند. این هزینه فوری باعث شد که دولت سقوط کند و کشور دچار رکود شود که در نهایت از آن خلاص شد.

به سرعت و در نتیجه دلاری شدن، تولید ناخالص داخلی واقعی اکوادور از سال 2000 تا 2013 در مجموع 75 درصد رشد کرد، در حالی که تورم و نرخ بهره کاهش یافت. شاید این پایان خوش به نظر می رسید، اما به دلیل فساد و سوء مدیریت منابع، پتانسیل کامل اقتصادی اکوادور هرگز به کار نرفت و امروزه اقتصاد آن کمتر از حد متوسط ​​است.

دلارسازی در اکوادور بسیار موفقیت آمیز بود، به طوری که به طور مداوم تهدیدی برای سیاستمداران و بانک های مرکزی بود. آنها دیگر قدرت دستکاری یک ارز را نداشتند، بنابراین با الهام از فناوری بلاک چین، برنامه ای برای توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) از طریق یک برنامه فین تک به نام “Dinero Electrónico” بین سال های 2014 تا 2018 ارائه کردند. زیرا وجود دارد. این برنامه به دولت اجازه می‌داد تا دلارهای بیشتری را چاپ کند و به کاربران اجازه داد تا از طریق تلفن خود تراکنش کنند، بنابراین ارزی ایجاد کرد که به موازات دلار عمل می‌کرد. این به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و عدم اعتماد افزود که باعث از کار افتادن و سوختن برنامه شد.

درس های آموخته شده برای آرژانتین

با مشاهده موفقیت اولیه دلار آمریکا در اکوادور، من معتقدم که دلاری شدن عاقلانه ترین راهی است که آرژانتین می تواند برای اصلاح سیاست پولی خود در پیش بگیرد. با این حال، آرژانتین همچنین می‌تواند بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی رسمی کند تا شوک فوری وارده به اقتصاد را کاهش دهد، سیستم مالی خود را مدرن‌سازی کند و گزینه‌های جایگزین به شهروندانش ارائه دهد.

چند سال پیش بیت کوین وجود نداشت. امروزه ارزش بازار بیت‌کوین بیش از 500 میلیارد دلار است و توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل، صندوق‌های تامینی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های فناوری و کاربران خرده‌فروشی در سراسر جهان استفاده می‌شود. و در حالی که پذیرش نهادی رشد می کند، فرصت های تجاری در سراسر مرزها نیز رشد می کند. اکنون استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین 1000 برابر ارزان تر از ارائه دهندگان اصلی کارت اعتباری مانند ویزا یا مسترکارت است. پتانسیل کسب‌وکارهایی که به سرمایه بین‌المللی و حواله‌های ارسالی متکی هستند بسیار زیاد خواهد بود و اعتماد را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

آرژانتین هم‌اکنون یکی از شاخص‌های بالاتر پذیرش کریپتو در آمریکای لاتین را دارد، به طوری که بیش از 31 درصد از تراکنش‌های ارز دیجیتال خرده‌فروشی با استیبل کوین‌ها انجام می‌شود، راهی برای محافظت شهروندان از خود در برابر تورم ARS. علاوه بر این، بیش از 60 درصد از مردم آرژانتین معتقدند که بیت کوین دارای قابلیت‌هایی به عنوان ذخیره‌کننده ارزش با قدرت عملکرد بهتر از پزو است.

اخیراً، Comisión Nacional de Valores آرژانتین، کمیسیون ملی اوراق بهادار آن، مجوز راه اندازی یک قرارداد آتی بیت کوین را صادر کرد که در ARS مستقر است. علاوه بر این، بیت کوین تا به امروز 105٪ افزایش یافته است، همانطور که در پزو آرژانتین نقل شده است، که نشان دهنده اعتقاد شهروندان و دولت به سکه نارنجی است.

چالش های زیادی وجود دارد که می تواند پذیرش بیت کوین را در آرژانتین کند کند، مانند فقدان زیرساخت یا وضوح نظارتی. با این وجود، با جمعیتی که قبلاً در زمینه دارایی‌های کریپتو تحصیلات بالایی دارند و به یک قایق نجات نیاز دارند، دلاری شدن هیبریدی بیت کوین ممکن است تجربه بهتری نسبت به اکوادور باشد. علاوه بر این، ادغام پذیرش بیت کوین، قرارداد اجتماعی بهتری را بین دولت و شهروندانش ایجاد می کند.

این یک پست مهمان توسط کارلوس کاردناس است. نظرات بیان شده کاملاً متعلق به خود آنها است و لزوماً نظرات BTC Inc یا مجله Bitcoin را منعکس نمی کند.



[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.