اتفاقات عجیبی که هنگام خورشیدگرفتگی رخ داد! / از سایه‌های وهم‌آلود تا برهم خوردن امواج رادیویی

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز به نقل از هوشمند نیوز، اگر تا به حال یک خورشید گرفتگی را تماشا نکرده باشید و اطلاعی از آنچه رخ می‌دهد نداشته باشید، دیدن خورشید با ظاهری متفاوت از همیشه، ممکن است برایتان حس ترسناکی را ایجاد کند. اما نکته جالب و در عین حال عجیب این است که

کد خبر : 420303
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۳:۲۶
اتفاقات عجیبی که هنگام خورشیدگرفتگی رخ داد! / از سایه‌های وهم‌آلود تا برهم خوردن امواج رادیویی

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از هوشمند نیوز، اگر تا به حال یک خورشید گرفتگی را تماشا نکرده باشید و اطلاعی از آنچه رخ می‌دهد نداشته باشید، دیدن خورشید با ظاهری متفاوت از همیشه، ممکن است برایتان حس ترسناکی را ایجاد کند. اما نکته جالب و در عین حال عجیب این است که اتفاقاتی که در هنگام خورشید گرفتگی در طبیعت رخ می‌دهد نیز به همان اندازه هیجان‌انگیز و وهم‌آور خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا شش اتفاق عجیبی که در هنگام وقوع یک خورشیدگرفتگی در طبیعت رخ می‌دهد را برایتان بازگو کنیم:
رفتار عجیب حیوانات

چرخه زندگی بیشتر حیوانات بر مبنای چرخه نور و تاریکی خورشید و ماه است. در نتیجه وقوع یک خورشیدگرفتگی می‌تواند ریتم عادی زندگی بسیاری از گونه‌ها را برهم بزند.

در هنگام خورشید گرفتگی حیواناتی که در طول روز فعال هستند، گیج شده و برای خوابیدن به پناهگاه‌هایشان بر می‌گردند و حیوانات شب‌زی هم فکر می‌کنند که بیش از حد خوابیده‌اند و بیدار شده و به فعالیت می‌پردازند. مثلا ممکن است در زمان یک خورشیدگرفتگی، خفاش‌های شب‌زی را ببینید که با تاریک شدن موقت هوا، فریب خورده و به پرواز در می‌آیند.

برخی از گونه‌های عنکبوت‌ها نیز در هنگام خورشید گرفتگی، تار عنکبوت‌هایشان را پاره می‌کنند؛ این کاری است که عموما آنها در پایان روز انجام می‌دهند و با پایان خورشید گرفتگی، مجددا شروع به بازسازی آن می‌نمایند.

در عین حال مشاهده شده که اسب‌های آبی در زیمباوه نیز در هنگام کسوف رودخانه‌ها را ترک کرده و به محل تغذیه شبانه‌شان در خشکی‌ها می‌روند. ماهی‌ها و پرندگانی که در طول روز فعال هستند هم به هنگام کسوف، به استراحتگاه‌هایشان باز می‌گردند و این اتفاق‌ها ممکن است برای انسان‌ها هم رخ دهد.

برخی از افراد در هنگام خورشید گرفتگی احساس خستگی یا بی‌حالی می‌کنند و این پدیده‌ای است که تا حد زیادی به تغییر ناگهانی نور طبیعی نسبت داده می شود.
تغییر باد

خورشید گرفتگی ممکن است باعث تغییرات بزرگی در جو شود که به شکل تغییر در باد، دما، پوشش ابر و رطوبت بروز می‌کند.

هلم کلایتون، یکی از اولین دانشمندانی بود که به بررسی تاثیر خسوف برروی آب و هوا پرداخت. او در آن زمان این ایده را مطرح کرد که وقتی سایه ماه روی زمین می‌افتد، باعث افزایش میزان هوای سرد خواهد شد.

کاهش دما

البته میزان تغییر آب و هوا بستگی به موقعیت مکانی، زمان سال و نوع خورشیدگرفتگی نیز دارد. در بسیاری از مناطق در هنگام وقوع یک خورشیدگرفتگی کامل، دمای هوا بین ۲.۸ تا ۵.۶ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

وقتی که در هنگام یک خورشیدگرفتگی دمای هوا برای مدت کوتاهی کم می‌شود، هوا به نقطه شبنم نزدیکتر شده و همین باعث می‌گردد تا هوا کمی مرطوب‌تر شود. در عین حال کاهش قابل توجه دما، باعث تغییر در پوشش ابرها نیز خواهد شد.
برهم خوردن امواج رادیویی

خورشید گرفتگی ممکن است امواج رادیویی را نیز به هم بزند.

یونوسفر، که در بالای اتمسفر یا جو کره زمین قرار دارد، نور خورشید کمتری دریافت کرده و در هنگام وقوع یک خورشیدگرفتگی کامل سردتر می‌شود. همین کاهش دما ممکن است منجر به تخلیه شدن برخی از ذرات موجود در یونوسفر شده و در آن یک سوراخ ایجاد می‌گردد.

همین اتفاق باعث خواهد شد که امواج رادیویی دوردست نتوانند در این مناطق از یونوسفر جهش کرده و سینگال‌هایشان را به زمین باز می‌گردانند.
سایه‌های وهم‌آلود

در هنگام وقوع خورشید گرفتگی، سایه‌ها با هلال‌های ریز و درخشانی پوشیده می‌شوند. این سایه‌ها هم درجریان یک خورشیدگرفتگی ناقص و هم خورشیدگرفتگی کامل ایجاد می‌گردند.
کوچک شدن میکروب‌ها

حتی میکروارگانیسم‌ها نیز از یک خورشیدگرفتگی در امان نیستند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شده، میکروارگانیسم‌ها هم در برابر امواج وقوع خورشیدگرفتگی حساس هستند.

دانشمندان هندی با بررسی روند رشد باکتری‌ها در آزمایشگاه در جریان خورشیدگرفتگی‌های کامل دریافتند که وقتی به اوج خورشیدگرفتگی نزدیک می‌شویم، میکروب‌ها کوچک‌تر شده و ظاهر متفاوتی پیدا می‌کنند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.