ابوالفتح: وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکا دلایلی داشت/ واشنگتن از تصمیم تل‌آویو مطمئن نیست

[ad_1] ماهان نوروزپور: عصر جمعه قطع‌نامه‌ی پیشنهادی امارات متحده‌ی عربی برای آتش‌بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد که با سیزده رای موافق، یک رای ممتنع(انگلستان) و رای مخالف آمریکا وتو شد.رای مخالف آمریکا علی‌رغم کشتار وحشیانه و نسل‌کشی اسرائیل در غزه واکنش‌های بین‌المللی زیادی را در بر داشت.

کد خبر : 442832
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۱۷
ابوالفتح: وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکا دلایلی داشت/ واشنگتن از تصمیم تل‌آویو مطمئن نیست

[ad_1]

ماهان نوروزپور: عصر جمعه قطع‌نامه‌ی پیشنهادی امارات متحده‌ی عربی برای آتش‌بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد که با سیزده رای موافق، یک رای ممتنع(انگلستان) و رای مخالف آمریکا وتو شد.رای مخالف آمریکا علی‌رغم کشتار وحشیانه و نسل‌کشی اسرائیل در غزه واکنش‌های بین‌المللی زیادی را در بر داشت. به عنوان مثال سخنگوی وزارت خارجه‌ نسبت به رای مخالف آمریکا ابراز تاسف و نا امیدی کرد. دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که انفعال این شورا باعث ویرانی‌های گسترده در غزه و فاجعه انسانی شده است.نیکلاس دی ریوری، نماینده فرانسه گفت که «بار دیگر این شورا شکست خورده است.» برخی از تحلیل‌گران معتقدند که آمریکایی‌ها آتش بس را یک شکست تمام عیار برای اسرائیل قلمداد می‌کنند و به همین خاطر زیر بار آتش بس نرفتند. بنا به این تحلیل قبول آتش بس در زمان فعلی تنها به گروه‌های مقاومت فرصتی برای باز پس گیری نیروی خود و حمله‌ی مجدد به اسرائیل می‌دهد برخی هم واکنش کشورهای عربی را منفعلانه و تشدید کننده‌ی جنایات آمریکا و اسرائیل می‌دانند. 

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با هوشمند نیوز با اشاره به اینکه وتوی آمریکا از اول قابل پیش بینی بود گفت: در حال حاضر آمریکایی‌ها معتقدند که آتش بس به نفع حماس خواهد بود و نشانه‌ای از ضعف اسرائیل قلمداد خواهد شد. از نظر آمریکایی‌ها اسرائیل باید کاری را که شروع کرده یعنی نابودی حماس را به پایان ببرد یا دست کم قدرت تهدید کنندگی آن را نابود کند. نه تنها هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است بلکه حماس دارد می‌جنگد و راکت‎‌هایش به مواضع اسرائیل برخورد می‌کند و سربازان اسرائیلی را در غزه می‌کشد. به همین خاطر آمریکایی‌ها با آتش بس مشکل دارند. آن‌ها حتی از تعبیر آتش بس هم خوششان نمی‌آید. به آتش بسی که شش یا هفت روز طول کشید برای تبادل اسرا، وقفه‌ی بشر دوستانه گفتند. در مجموع آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اکنون زمان مناسبی برای آتش بس نیست چرا که دست بالا را در گفت و گو ندارند. به همین خاطر این قطع نامه را وتو کردند.

ابوالفتح: وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکا دلایلی داشت/ واشنگتن از تصمیم تل‌آویو مطمئن نیست

بیشتر بخوانید:
چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؟
اکونومیست: آمریکا در حمایت از اسرائیل در جنگ غزه دچار تردید شده است
وتوی آتش‌بس: دو برخورد با یک مخرج مشترک

او با این تحلیل که واکنش منفعلانه‌ی کشورهای عربی به آمریکا اجازه‌ی وتوی آتش بس را داد؛ مخالفت کرد و توضیح داد: کشورهای عربی خیلی فعال نبودند که بگوییم اکنون در مورد غزه انفعال پیدا کرده اند. انفعال جهان عرب از هفتاد، هشتاد سال پیش شروع شده است و می‌توان گفت که در حال حاضر آن‌ها نسبت به گذشته خیلی فعال‌تر شدند و تب و تاب و شور بیشتری از خود نشان می‌دهند. اما اینکه فکر کنیم آمریکایی‌ها بخاطر انفعال اعراب این موضع را گرفتند و اگر اعراب مواضع تند و تهدید آمیزی اتخاد می‌کردند آمریکایی‌ها هم جا می‌زدند خیال خامی است. کشورهای عربی آن قدر وزنی ندارند که سیاست‌های کلان آمریکا در منطقه را تغییر بدهند. در هر صورت من معتقد نیستم که کشورهای عربی در مورد غزه منفعل بودند اما اگر ابتکار عمل هم نشان می‌دادند باز آمریکا این قطع نامه را وتو می‌کرد. مگر اینکه شما توقع داشته باشید آن‌ها به اسرائیل اعلان جنگ کنند و یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای را رقم بزنند که این بحث دیگر و دنیای دیگری است.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در آینده‌ی نزدیک امکان نابودی کامل حماس وجود دارد یا نه گفت: آمریکایی‌ها از ابتدا بر سر این قضیه تردید داشتند. همان روزی که بایدن به تل آویو رفت و در جشن یهودی‌ها شرکت کرد گفت که اسرائیل نباید اشتباه آمریکا در یازده سپتامبر را مرتکب شود. آمریکایی‌ها مطمئن نیستند که بشود تهدید حماس را از سر اسرائیل برداشت اما امیدوارند که اسرائیل بتواند به چنین موفقیتی دست پیدا کند یا دست کم اثر تهدیدات حماس را بسیار کم رنگ کند. با این وجود حتی اگر سازمان حماس از بین برود که خیلی در این مورد باید شک و تردید داشت؛ جریان‌ها و گروه‌های دیگری به قدرت می‌رسند که شاید از حماس هم در رسیدن به اهداف خود مصمم‌تر باشند. اسرائیلی‌ها ادعایشان این است که می‌توانند حماس را ریشه کن کنند اما آمریکایی‌ها از این موضوع مطمئن نیستند. آن‌ها بنا به دلایلی که عمده‌اش سیاست داخلی آمریکا است نمی‌توانند از اسرائیل حمایت نکنند.اگر چه سیاست خارجی و منطقه‌ای نیز آمریکا را با سیاست‌های کلان اسرائیل هم سو می‌کند. بنابراین آمریکایی‌ها حتی اگر ایمان قلبی به برنامه‌ی اسرائیلی نداشته باشند؛ چاره‌ای جز حمایت از او ندارند. از طرفی با وجود کشتار هولناک و وحشتناکی که اسرائیل دارد انجام می‌دهد آن‌ها سعی می‌کنند به مطرح کردن انتقاداتی از فشار افکار عمومی بکاهند و مواضع انتقادی خود را نسبت به این کشتار در تاریخ ثبت کنند. بنابراین اگر چه آمریکایی‌ها در سیاست‌های اعلامی خود تغییراتی داده اند اما به سختی می‌توانند در سیاست‌های اعمالی خود نیز این تغییرات را پیاده کنند.

۳۱۱۳۱۳
 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.