ابراز بی‌اطلاعی المالکی از جزئیات توافق بایدن و الکاظمی

«نوری المالکی» که در عین حال دبیرکلی حزب الدعوه اسلامی عراق را نیز برعهده دارد، سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه بومی «العهد» تاکید کرد که هنوز از ماموریت دقیق نیروهای آمریکایی که قرار است در عراق باقی بمانند، بی اطلاع است. وی از دولت عراق خواست که توضیحات بیشتری پیرامون دور چهارم

کد خبر : 85699
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
ابراز بی‌اطلاعی المالکی از جزئیات توافق بایدن و الکاظمی



«نوری المالکی» که در عین حال دبیرکلی حزب الدعوه اسلامی عراق را نیز برعهده دارد، سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه بومی «العهد» تاکید کرد که هنوز از ماموریت دقیق نیروهای آمریکایی که قرار است در عراق باقی بمانند، بی اطلاع است.

وی از دولت عراق خواست که توضیحات بیشتری پیرامون دور چهارم گفت وگوی اخیر راهبردی بین بغداد و واشنگتن که در پایتخت آمریکا برگزار شد، بدهد.

المالکی یکی از مهمترین دستاوردهای دور چهارم گفت وگوها با واشنگتن را اثبات وجود نیروهای رزمی آمریکایی در خاک عراق در طول سال های اخیر عنوان کرد.

چهارمین دور گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن اول مردادماه در پایتخت آمریکا آغاز شد و از طرف عراق «فواد حسین» وزیر امور خارجه و از طرف آمریکا «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ریاست این دور از گفت وگوها را برعهده داشتند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در چهارم مرداد ماه گذشته در دیدار با «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، تکمیل دور چهارم گفت وگوها را اعلام کرد.

دولت عراق می گوید که براساس جدول زمانبندی، نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری خاک عراق را ترک کرده و نیروهای آموزشی و مستشارین آمریکایی جایگزین آنها می شوند.

این درحالی است که دولت آمریکا از خروج نیروهایش در عراق سخن نگفته و فقط از تغییر عنوان این نیروها از رزمی به آموزشی و مستشاری سخن گفته است.

عدم ذکر عبارت صریح خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در بیانیه مشترک پایان دور چهارم گفت وگوها بین بغداد و واشنگتن از دیگر نقاطی است که بر ابهام این دور از گفت وگوها افزوده و از همین رو، نوری المالکی خواهان توضیحات بیشتر دولت عراق درباره نتائج دور چهارم است.

بسیاری از جریان های سیاسی عراقی معتقدند که دور چهارم گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن، مصوبه پارلمان عراق صادره در اوائل ۲۰۲۰ درباره ضرورت خروج همه نیروهای بیگانه از خاک کشور را نادیده گرفته است.

طرف سوم عامل حمله به سفارت آمریکا است

نخست وزیر پیشین عراق با اطمینان گفت: «کاملا مطمئن هستم که دو موشکی که اخیرا به سفارتخانه آمریکا در بغداد شلیک شد، کار گروه های مقاومت عراقی نبوده بلکه یک طرف سوم مرتکب این حمله شده است.»

نوری المالکی اضافه کرد که حمله اخیر به سفارتخانه آمریکا در بغداد بعد از اعلام توافق بین بغداد و واشنگتن اتفاق افتاد و نشان می دهد که یک طرف سوم درصدد درگیر کردن آمریکایی ها با گروه های مقاومت عراقی است.

به گفته وی، این طرف سوم ناشناس با این فتنه انگیزی بین آمریکایی ها و گروه های مقاومت عراق درصدد برهم زدن اوضاع امنیتی عراق و نمی خواهد بین بغداد و واشنگتن توافق حاصل شود.

المالکی اضافه کرد که «گروه های مقاومت را در عراق می شناسیم و همه از فرزندان این کشور هستند و با آنها ارتباط داریم، ما از آنها خواستیم که بعد از توافق بین بغداد و واشنگتن به هیچ اقدامی دست نزنند و پاسخ آنها هم مثبت بود اما کی بود که این موشک ها را به سمت سفارتخانه آمریکا شلیک کرد؟ من پایبندی مقاومت عراق به تعهداتش شک ندارم؟»

  

سازمان ملل در عراق از مرزهای صلاحیت خود عبور کرده است

نوری المالکی در خصوص «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز گفت که در برهه اخیر می بینیم که از حدود صلاحیت هایش عبور کرده است.

وی اضافه کرد که احساس می شود نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) ماموریت خود را که باید کمک ها به عراق باشد، فراموش کرده است.

به گفته وی، برای همین، اظهارات متناقضی از آنها می شنویم یک بار ادعا می کنند که شرایط برای برگزاری انتخابات در عراق مناسب نیست و یک بار هم می بینیم از یک نامزد و جریان خاص به حساب نامزدها و جریان های دیگر، جانبداری می کنند و بار دیگر هم می گویند که امکان برگزاری انتخابات وجود دارد.

المالکی افزود که این اظهارات و مواضع متناقض، باعث ایجاد تردید در کشور شده است، برای همین معتقدیم که یونامی با دخالت های زیاد از حد، اوضاع را در کشور متزلزل کرده است.

نخست وزیر پیشین عراق تاکید کرد: «اگر از من الان سوال کنید که ماموریت دقیق یونامی که خانم «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق مدیریت آن را برعهده دار، چیست، پاسخم این است که نمی دانم!»

وی اضافه کرد که برای همین از یونامی خواسته ایم که نقش و وظایف اش در چارچوب صلاحیت هایی باشد که دولت عراق با سازمان ملل بر سر آن به توافق رسیده و دوم اینکه اقداماتش شفاف باشد تا این وضعیت نگران کننده را ایجاد نکند.

نه تنها المالکی بلکه جریان های دیگر و بسیاری از شخصیت ها از قدامات، مواضع و اظهارات جنین پلاسخارت در آستانه انتخابات عراق به شدت انتقاد کرده و معتقدند که نمایندگی سازمان ملل از برخی جریان های سیاسی خاص در عراق جانبداری می کند و او را به دنباله روی از سیاست های آمریکا در منطقه متهم کرده اند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.