آیا روسیه در پی به راه انداختن جنگ هسته‌ای است؟

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با مجله بین‌الملل گفت: «در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای تنها پاسخ ممکن به برخی از تهدیدات مهم خارجی علیه امنیت ملی ما است. تحولات در اوکراین و اطراف آن، تأیید کرده است که نگرانی‌های ما کاملاً منطقی است». وی افزود:« سیاست بازدارندگی هسته ای مسکو برای

کد خبر : 391423
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
آیا روسیه در پی به راه انداختن جنگ هسته‌ای است؟

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با مجله بین‌الملل گفت: «در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای تنها پاسخ ممکن به برخی از تهدیدات مهم خارجی علیه امنیت ملی ما است. تحولات در اوکراین و اطراف آن، تأیید کرده است که نگرانی‌های ما کاملاً منطقی است». وی افزود:« سیاست بازدارندگی هسته ای مسکو برای تضمین حاکمیت، تمامیت ارضی و جلوگیری از تجاوز به روسیه و متحدانش کاملاً دفاعی است.»

لاوروف با بیان اینکه ایالات متحده و کشورهای ناتو در خطر درگیر شدن در یک درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت های هسته ای هستند، گفت: «ما فکر می کنیم که می توان و باید از این روند جلوگیری کرد».

آیا روسیه در پی به راه انداختن جنگ هسته‌ای است؟

بیشتر بخوانید:

پاسخ لاوروف به احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای

مدودف: روسیه تا نابودی کامل دولت فعلی اوکراین نباید متوقف شود

لاوروف با متهم کردن غرب به اینکه می‌خواهد یک رقیب جدی ژئوپلیتیکی را از بین ببرد، گفت که واشنگتن و بروکسل یک جنگ ترکیبی را علیه ما به راه انداخته‌اند.

تهدیدهای هسته ای روسیه

این اولین باری نیست که مقامات روسیه مستقیم یا غیر مستقیم از هسته ای شدن جنگ اوکراین صحبت کرده اند.

لاوروف یکبار پیش از این در واکنش آشکار به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با زلنسکی اظهار داشت: «حمایت بیشتر از اوکراین می تواند باعث تنش شود که به طور بالقوه می تواند منجر به سناریوی جنگ جهانی سوم شود که دربرگیرنده اقدامات کامل روسیه از جمله استفاده از زرادخانه هسته ای است.»

پوتین نیز پیش از این در زمان اعلام بسیج نسبی سربازان وظیفه، گفت که روسیه از همه ابزاری که در اختیار دارد برای دفاع از خاک کشور استفاده خواهد کرد. او هشدار داد که تهدیدش بلوف نیست. همچنین در ۲۵ مارس ۲۰۲۳، پوتین برنامه های خود را برای نصب سلاح های هسته ای تاکتیکی روسیه در بلاروس اعلام کرد.

در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه، در تلگرام نوشت: «اگر واشنگتن و کشورهای ناتو سلاح‌هایی را برای حمله به شهرهای غیرنظامی و تصرف سرزمین‌های ما تهیه کنند، تهدید آنها با استفاده از سلاح های قوی تر تلافی خواهد شد.»

ماه گذشته نیز دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت که اگر حمله متقابل اوکراین علیه نیروهای روسی موفقیت‌آمیز باشد، مسکو باید از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

گفتنی است الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، یکی از نزدیک ترین متحدان ولادیمیر پوتین نیز به تازگی هشدار داد که در صورت مواجهه با تهاجم خارجی، از سلاح های هسته ای که روسیه در کشورش مستقر کرده بود، استفاده خواهد کرد. لوکاشنکو در مصاحبه ای گفت: «اگر تجاوز به کشور ما از لهستان، لیتوانی، لتونی شروع شود، ما فوراً با هر آنچه در اختیار داریم پاسخ خواهیم داد».

قدرت هسته ای روسیه چقدر است؟

روسیه حدود ۶۰۰۰ سلاح هسته ای دارد – بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان – و می تواند تسلیحات هسته ای خود را از موشک های زمینی، زیردریایی ها یا از هواپیما پرتاب کند. این در حالی است که آمریکا با ۵ هزار و ۵۵۰ بمب هسته‌ای در جایگاه دوم قرار گرفته است.

تسلیحات هسته‌ای روسیه دارای قدرت تخریب گسترده‌ای هستند، از سلاح‌هایی معادل صدها کیلوتن TNT تا سلاح‌های هسته‌ای به اصطلاح تاکتیکی که عمدتاً بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلو تن است. بمب‌های تاکتیکی در مقایسه با سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک که برای نبرد و پیروزی در جنگ‌های همه جانبه طراحی شده‌اند، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تأثیر محدودی بر میدان نبرد داشته باشند. اما استفاده از حتی یکی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی پیامدهای انسانی ویرانگری خواهد داشت. بمبی که هیروشیما را ویران کرد و حدود ۱۴۰۰۰۰ نفر را تا پایان سال ۱۹۴۵ به کام مرگ کشید و تنها ۱۵ کیلوتن قدرت داشت، به اندازه یکی از کوچکترین سلاح های موجود در زرادخانه روسیه است.

آیا روسیه دست به سلاح خواهد برد؟

غرب در حالی مشغول ارائه تسلیحات به اوکراین است که این کشور تلاش می کند سرزمین هایی را که مسکو تصرف و به طور یکجانبه ضمیمه خاک خود کرده است، پس بگیرد. روسیه که این سرزمین های اشغالی را جزو خاک خود می داند بارها تهدید کرده است که تلاش برای بازپس گیری این سرزمین ها تهدید علیه تمامیت ارضی روسیه و طبق دکترین هسته ای این کشور میتوان به این اقدامات با سلاح هسته ای پاسخ داد. اما فارغ از همه این تهدیدات، پوتین به خوبی می داند که استفاده از سلاح های هسته ای در جنگ اوکراین، از آنجا که این بمب ها احتمالا بر همسایه های اوکراین هم تاثیر خواهند داشت، باعث واکنش جدی ناتو خواهد شد. علاوه بر این روسیه در صورت دست زدن به چنین اقدامی حتی حمایت متحد سرسخت خود یعنی چین را نیز از دست خواهد داد چرا که قبلا شی جینپینگ به صراحت در مورد استفاده از سلاح های هسته ای به پوتین اخطار داده است. از همه این ها گذشته استفاده از سلاح های هسته ای به احتمال زیاد با واکنش منفی جامعه روسیه هم روبرو خواهد شد و سکوت مردم این کشور را در برابر ماجراجوئی های نظامی کرملین خواهد شکست. به این ترتیب پوتین با آگاهی از عواقب سنگین داخلی و خارجی استفاده از سلاح های هسته ای، به احتمال زیاد دست به استفاده از این تسلیحات نخواهد زد و جنگ را از آنچه هست پیچیده تر نخواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.