آیا دیابت می‌تواند روی خواب شما اثر بگذارد؟

طبق مطالعه ای که در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده است، اختلال خواب با افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، اثرات متابولیک، تغییرات در ریتم شبانه روزی و پاسخ های پیش التهابی مرتبط است. جدا از چندین پیامد کوتاه‌مدت مانند استرس، پریشانی عاطفی، اختلالات خلقی، و نقص‌های شناختی، حافظه و عملکرد، این مطالعه

کد خبر : 250352
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
آیا دیابت می‌تواند روی خواب شما اثر بگذارد؟



طبق مطالعه ای که در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده است، اختلال خواب با افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، اثرات متابولیک، تغییرات در ریتم شبانه روزی و پاسخ های پیش التهابی مرتبط است.

جدا از چندین پیامد کوتاه‌مدت مانند استرس، پریشانی عاطفی، اختلالات خلقی، و نقص‌های شناختی، حافظه و عملکرد، این مطالعه خاطرنشان کرد که محرومیت از خواب خود را به‌عنوان چندین تأثیر طولانی‌مدت نیز نشان می‌دهد.

پیامدهای طولانی مدت اختلال خواب در افراد سالم شامل فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، بیماری های قلبی عروقی، مسائل مربوط به وزن، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال است.

دکتر نارندرا – مشاور غدد درون ریز و متخصص دیابت، بیمارستان آپولو، بنگالورو گفت: در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین کمبود خواب و دیابت وجود ندارد، چندین مطالعه نشان داده اند که مدت زمان طولانی خواب کمتر می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

دکتر سریناسا مونگیوتی، مشاور غدد درون ریز، بیمارستان های فورتیس، گفت: درست است که خواب بر سلامت متابولیک، از جمله کنترل قند خون تاثیر می گذارد. کمبود خواب می‌تواند سطوح اسیدهای چرب آزاد در خون را افزایش دهد و با شرایط موقت پیش دیابت در مردان جوان سالم همراه باشد.

به گفته دکتر مونیگوتی، محرومیت از خواب همچنین مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و در نتیجه کنترل قند را بدتر می کند: کمبود خواب در شب نیز هوشیاری روز را به خطر می اندازد. بنابراین، به اتخاذ یک سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی کم کربوهیدرات و ورزش منظم است، کمک می کند.

ادعای افزایش مقاومت به انسولین به دلیل کم خوابی که منجر به دیابت می شود نیز توسط مطالعه منتشر شده توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه توهو در ژاپن تایید شده است.

نویسندگان مطالعه، که مدل موش را ترکیب کردند، متوجه افزایش گلوکز خون در کبد موش‌های کم خواب شدند. این تغییرات تنها پس از یک دوره ۶ ساعته محرومیت از خواب قابل توجه بود. علاوه بر این، کمبود خواب باعث ایجاد استرس در بدن که منجر به افزایش ترشح هورمون کورتیزول می شود که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می شود.

دکتر نارندرا توضیح داد که افزایش سطح کورتیزول به افزایش سطح قند خون کمک می کند.

دکتر پورو داوان، بنیانگذار SRIAAS، در توضیح اینکه چگونه انسولین به کنترل سطح قند خون فرد کمک می کند، گفت: در یک فرد سالم، انسولین می تواند با تجمع چربی، ماهیچه ها و سلول های کبدی برای جذب گلوکز از خون، این افزایش را کنترل کند.

از سوی دیگر، برای افرادی که از دیابت رنج می برند یا احتمال ابتلا به آن وجود دارد، انسولین آنها نمی تواند کار را به خوبی انجام دهد و در نتیجه سطح قند خون بالاتر می رود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.