آیا دلار فرزین بورس را سرخ‌پوش کرد؟

در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و با افت بیش از ۲ درصدی روبه‌رو شد و در نهایت روی عدد یک میلیون و ۹۱۱ هزار واحدی ایستاد. بسیاری از کارشناسان علت این ریزش شاخص را قیمت‌گذاری دستوری دلار می‌دانند. روز گذشته به واسطه سیاست‌های جدید بانک مرکزی کف

کد خبر : 311509
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۵۵
آیا دلار فرزین بورس را سرخ‌پوش کرد؟



در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و با افت بیش از ۲ درصدی روبه‌رو شد و در نهایت روی عدد یک میلیون و ۹۱۱ هزار واحدی ایستاد. بسیاری از کارشناسان علت این ریزش شاخص را قیمت‌گذاری دستوری دلار می‌دانند.

روز گذشته به واسطه سیاست‌های جدید بانک مرکزی کف دلار به ۴۲ هزار تومان رسید. امروز نیز قیمت دلار نوسان‌هایی برای افزایش داشت و در نهایت در همان محدوده باقی ماند و در برخی از ساعات نیز کاهش یافت.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که نوسان قیمت‌ دلار و پس از آن قیمت‌گذاری دستوری این ارز، باعث شده که بورس در روز اخیر روند اصلاحی را پشت سر بگذارد.

دلار و بورس ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و با افزایش قیمت دلار در بازار، بورس نیز بلافاصله پس از چند ساعت واکنش هیجانی نشان می‌دهد؛ اما در نهایت تاثیر واقعی این افزایش قیمت دلار را می‌توان در صورت مالی شرکت‌ها دید.

به واسطه همین موضوع انتظار می‌رود که بورس تهران نسبت به افزایش قیمت دلار واکنش مثبت نشان دهد. اما به علت نوسان شدید و دستکاری قیمت در بازار ارز، بورس تهران واکنش منفی به افزایش یا کاهش قیمت دلار نشان می‌دهد و تنها ثبات نسبی قیمت این ارز می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

دلار بورس را ریزشی کرد؟

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص تاثیر قیمت دلار روی بورس به تجارت‌نیوز گفت: «قطعا شاخص امروز درگیر دلار فرزین بود؛ می‌توان گفت که شاخص امروز فرزینی بوده است! نوسانات نرخ ارز که به واسطه بانک مرکزی در بازار به وجود آمده برای بورس تبعات زیادی داشته است.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «امروز قیمت دلار روی تابلوی صرافی به ۴۲،۲۰۰ هزار تومان رسید که برای بازار سرمایه خوب نیست. این بدان معناست که قیمت دلار نباید نوسان چندانی داشته باشد و در یک محدوده مشخص تثبیت شود یا حرکت آرامی داشته باشد.»

وی افزود: «به طور کلی نوسان شدید قیمت دلار باعث منفی شدن شاخص کل بورس می‎‌شود و نوسان دلار برای بورس و اقتصاد کشور بد است. در شرایطی که بازار به ثبات نسبی برسد روند عادی خود را ادامه می‌دهد اما هر گونه تنش می‌تواند تاثیر منفی روی بازار بگذارد.»

همان‌طور که گفته شد نوسان شدید در قیمت دلار باعث شده است که بازار سرمایه نیز واکنش منفی نسبت به افزایش یا کاهش قیمت ارز نشان دهد. در حال حاضر قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها نیز افزایش یافته و احتمالا این وضع در بلندمدت روی صورت مالی شرکت‌ها تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.