آیا تم‌پارک داستان‌های حماسی شاهنامه در منطقه تاریخی توس ایجاد می‌شود؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد برنامه‌های مدیریت شهری برای بزرگداشت روز فردوسی مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه را تشریح کرد. مجید طهوریان عسکری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری در ۲۵ اردیبهشت مصادف با بزرگداشت روز فردوسی اظهار کرد: برنامه‌های گرامیداشت روز فردوسی در ۳ سطح

کد خبر : 204985
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
آیا تم‌پارک داستان‌های حماسی شاهنامه در منطقه تاریخی توس ایجاد می‌شود؟



ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد برنامه‌های مدیریت شهری برای بزرگداشت روز فردوسی مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه را تشریح کرد.

مجید طهوریان عسکری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری در ۲۵ اردیبهشت مصادف با بزرگداشت روز فردوسی اظهار کرد: برنامه‌های گرامیداشت روز فردوسی در ۳ سطح برگزار می‌شود. سطح نخست در بخش نخبگانی با تولی‌گری دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود. مقرر شده است یک سری از مجموعه همایش‌های علمی در این زمینه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود.

وی افزود: سطح دیگر برنامه‌ها برای افراد خاص و اثرگذار در حوزه فردوسی و انجمن‌های مردم‌نهاد برنامه‌ریزی شده است. همچنین مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد برنامه‌ای با محوریت هویت و شاهنامه در این ایام برگزار خواهد کرد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه بخش سوم برنامه‌ها ویژه عموم مردم طراحی شده، ادامه داد: مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به مدت ۱۰ شب در جلوخان آرامگاه فردوسی، فسیتوالی با محوریت نشاط و شادابی شهروندان و معرفی ادبا و شاهنامه فردوسی برگزار خواهد کرد. همچنین مقرر شده یک دسته اجرای سرود میدانی در سطح شهر نیز برگزار شود.

طهوریان عسکری گفت: رونمایی از تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در آرامگاه و تحویل آن به سفیر کشور ایتالیا از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت آرامگاه فردوسی است. همچنین جشنواره ادبی رمان حماسی نیز در ۲۵ اردیبهشت جایزه‌های سال خود را اهدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در محدوده آرامگاه فردوسی میدانی به نام سپهبد وجود دارد که فراخوان دریافت آثار هنرمندان برای نصب در همان میدان همان روز انجام خواهد شد. سه اثر موسیقی با گویش فارسی، تاجیک و افغانی نیز تولید خواهد شد و در اختیار عموم علاقه‌مندان در حوزه شعر و ادب فارسی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در خصوص قطبی‌سازی کارآفرینی در منطقه تاریخی توس خاطرنشان کرد: ۳ کلان‌پروژه برای منطقه تاریخی توس پیشنهاد کرده‌ایم که خارج از ظرفیت مجموعه شهرداری قرار دارد و حمایت سایر دستگاه‌ها را نیز می‌طلبد. ایجاد شهرک سینما تاریخی و تم پارک داستان‌های حماسی شاهنامه در محدوده خطه تاریخی توس به عنوان نخستین پیشنهاد مطرح شده و در حال حاضر از سوی سازمان صدواسیما در حال پیگیری است.

پالایشگاه زعفران و گیاهان دارویی در منطقه توس ایجاد می‌شود

طهوریان عسکری عنوان کرد: با توجه به ظرفیت کشت گیاهان دارویی به خصوص زعفران در این منطقه پیشنهاد ایجاد یک پالایشگاه زعفران و گیاهان دارویی با همکاری وزارت صمت نیز داده شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه منطقه تاریخی توس یک منطقه با سبقه هنری، فرهنگی و تاریخی است پیشنهاد ایجاد شهرک صنایع دستی و صنایع خلاق در منطقه توس به دستگاه‌های متولی داده و قرار شده وزارت ارشاد در این موضوع نیز کمک کند. این ۳ پرژوه در قالب پیشنهاد مطرح شده که نیازمند جمع‌بندی مطالعات اولیه است تا ببینیم قابلیت اجرا دارند یا خیر.

طرح تفصیلی توس یکی از موانع اصلی ثبت جهانی این منطقه است

طهوریان عسکری در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع ثبت جهانی توس بیان کرد: یک مانع مهم و اصلی ثبت جهانی توس طرح تفصیلی توس است که خوشبختانه در دوره ششم طرح راهبردی آن در آذر ماه ۱۴۰۰ مصوب و به استان و مجموعه شهرداری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: از زمانی که طرح راهبردی ابلاغ می‌شود، قانون‌گذار به مجری ۲ سال فرصت می‌دهد تا تاییدیه‌های نهایی طرح تفصیلی را اخذ کند. اگر طرح تفصیلی را به جمع‌بندی برسانیم در تحقق این موضوع به وزارت میراث فرهنگی کمک کرده‌ایم؛ چراکه شورای شهر مشهد و شهرداری متولی ثبت جهانی توس نیست و وزارت میراث فرهنگی باید در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.