آیا ترکیه در حال باج‌گیری نفتی از عراق است؟

[ad_1] در اینکه ترکیه سابقه طولانی در حضور نظامی در شمال عراق دارد، شکی وجود ندارد، تاریخ این حضور به دور حکومت صدام و ایجاد منطقه امن شمال عراق باز می‌گردد و بارها تانک‌های ترکیه‌ای در آن زمان با ورود به این منطقه یا به سرکوب نیروهای پ‌ک‌ک پرداخته یا حتی به جنگ داخلی بین

کد خبر : 393710
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۵۶
آیا ترکیه در حال باج‌گیری نفتی از عراق است؟

[ad_1]

در اینکه ترکیه سابقه طولانی در حضور نظامی در شمال عراق دارد، شکی وجود ندارد، تاریخ این حضور به دور حکومت صدام و ایجاد منطقه امن شمال عراق باز می‌گردد و بارها تانک‌های ترکیه‌ای در آن زمان با ورود به این منطقه یا به سرکوب نیروهای پ‌ک‌ک پرداخته یا حتی به جنگ داخلی بین پارتی و یکتی پایان دادند.
در این میان با وجود گذشت بیش از دو دهه از پایان دیکتاتور صدام و ثبات شبه نسبی در عراق، آنکارا همچنان همان نگاه را به کشور همسایه جنوبی خود داشته و حضور نظامی خود را در عمق خاک عراق ادامه می‌دهد.
سفر اخیر هاکان فیدان به بغداد نیز حامل پیام‌های جالب و قابل تاملی بود، ترکیه در پشت لبخندهای دیپلمات ارشد خود، هزینه هنگفتی را از رهبران عراقی می‌خواهد.
دولت ترکیه سال‌هاست که با احداث سدهای متعدد روی رودخانه‌های دجله و فرات، شریان حیاتی بلاد بین‌النهرین را خشکانده و این کشور را با بحران بسیار بزرگ خشکسالی مواجه کرده است.
اما محاصره آبی و نظامی تنها اقدامات آنکارا علیه بغداد محسوب نمی‌شود، بلکه خبر رسیده است که ظاهرا ترکیه خود را شریک نفت عراق هم دانسته و برای عبور خط لوله صادراتی عراق از خاک خود درخواست پرداخت 7 دلار برای هر بشکه نفت شده است.
ظاهرا دولت رجب طیب اردوغان که از مشکلات مالی و اقتصادی شدیدی رنج می‌برد، حساب ویژه‌ای را روی این پروژه باز کرده است به خصوص که دادگاه داوری بین‌المللی سال 2022 در رسیدگی به شکایتی بین آنکارا و بغداد در رابطه با صادرات نفت از اقلیم کردستان از طریق این خط لوله که از خاک ترکیه عبور و نفت عراق را به بندر جیهان می‌رساند، حق را به آنکارا داده و بغداد را محکوم به پرداخت 23 میلیارد دلار کرده است، امری که عراق آن را نپذیرفته و به جای آن باعث افزایش تنش بین دو طرف در این زمینه شده بود.
امروز ترکیه از شرایط بغرنج عراق اطلاع کاملی داشته و به خوبی مطلع است که در صورت توقف صادرات نفت از طریق خط لوله جیهان درآمد عراق کاهش چشمگیری پیدا کرده و به اقتصاد این کشور فشار وارد خواهد آورد، در حالی که در همین راستا به خوبی آگاه است که عدم صدور نفت از این طریق باعث افزایش قیمت جهانی آن شده و جهان را برای حل این معضل به تکاپو خواهد ‌انداخت تا تحقق منافع ترکیه در تناقض بین این دو مقوله محقق شود.
از نگاه سیاستگذاران اقتصادی ترکیه، عراق به عنوان کشوری نفتخیز و در عین حال بی‌ثبات می‌تواند نقش مرغ تخم طلای آنکارا را در این شرایط بغرنج ایفا کند و بعد از انتقال سرمایه‌های حدود یک میلیون عراقی به این کشور، امروز سودای سهم‌خواهی از نفت صادراتی عراق را دارد، نفتی که پیش از این نیز پولش به جای بغداد به خزانه اربیل ریخته می‌شود و اخبار تایید غیررسمی هم از شراکت آنکارا و اربیل در آن حکایت داشتند، تا امروز این مساله به شکل دیگری اما در چارچوب رسمی آن به بغداد تحمیل شود، همان‌طور که بغداد چشم خود را بر حضور نظامی ترکیه در اطراف کرکوک شهر نفتخیز عراق به عنوان یک عمل انجام شده، بسته نگه داشته است.

23302

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.