آیا امیدی به نجات رابطه عاطفی ما هست؟

رابطه عاطفی فراز و فرودهای زیادی دارد و گاهی اوضاع طوری به نظر می‌رسد که انگار رابطه در مرز نابودی است. اگر به‌تازگی رابطه عاطفی‌تان دچار مشکلاتی شده است، شاید از خودتان بپرسید «آیا امیدی به نجات این رابطه هست؟» یا «آیا این رابطه ارزش نجات‌دادن دارد؟» هرآنچه لازم است در این باره بدانید، در

کد خبر : 334233
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
آیا امیدی به نجات رابطه عاطفی ما هست؟


رابطه عاطفی فراز و فرودهای زیادی دارد و گاهی اوضاع طوری به نظر می‌رسد که انگار رابطه در مرز نابودی است. اگر به‌تازگی رابطه عاطفی‌تان دچار مشکلاتی شده است، شاید از خودتان بپرسید «آیا امیدی به نجات این رابطه هست؟» یا «آیا این رابطه ارزش نجات‌دادن دارد؟» هرآنچه لازم است در این باره بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

نشانه‌های اینکه امید به نجات رابطه هست

۱. شریک عاطفی‌تان به‌هیچ‌‌وجه قیدتان را نمی‌زند

وقتی رابطه به بن‌بست می‌رسد، شرایط طوری است که انگار هیچ‌چیز سر جای خودش نیست، احساس می‌کنید عشق در حال محوشدن است و مشکلات زیادی شما را احاطه کرده‌اند، اما با همه اینها هنوز کسی هست که سفت‌وسخت پای دوست‌داشتن شما ایستاده است. این یعنی کسی را دارید که ارزش جنگیدن دارد.

داشتن کسی که با وجود چالش‌های فراوان همچنان به‌دنبال رفع مشکلات است و هیچ‌جوره تسلیم نمی‌شود، فوق‌العاده است. بااین‌حال، باید با خودمان صادق باشیم. درست است که این فرد بسیار وفادار و متعهد است، اما آیا مشکلات شما حل‌شدنی‌اند؟ مثلا اگر این فرد مدام از نظر عاطفی یا جسمی شما را آزار بدهد، بهترین کار پایان‌دادن به رابطه است، حتی اگر این فرد عاشق شما باشد.

پس اگر در این شرایط قرار دارید، بررسی کنید و ببینید چه مشکلاتی با هم دارید. آیا مشکلاتی هستند که با کمی گذشت و خویشتن‌داری دوطرفه حل می‌شوند؟ اگر چالش‌های رابطه‌تان این‌چنینی‌اند، رابطه‌تان ارزش نجات‌دادن را دارد.

۲. کنار او خود واقعی‌تان هستید

تعداد افرادی که خود واقعی‌ ما را می‌شناسند، بسیار محدود است. شناخت خود واقعی ما یعنی شناختن تمام ابعاد شخصیتی، ترس‌ها، عیب‌ونقص‌ها و رازهایمان. اگر اعتمادتان به این فرد به‌ قدری است که تمام نقاط ضعف و حساسیت‌هایتان را به او گفته‌اید و تمام زیروبم‌های وجودتان را می‌شناسد و همچنان دوست‌تان دارد، یعنی این رابطه هنوز ارزش جنگیدن و تلاش‌کردن دارد.

۳. جفت‌تان به بلوغ فکری و عاطفی رسیده‌اید

همه ما انسانیم. انسان‌ها بارها شکست می‌خورند، اشتباه می‌کنند و زمین می‌خورند. اگر هر دوی شما به این حد از بلوغ عاطفی رسیده‌اید که این را درک کنید، یعنی عشق هنوز می‌تواند در زندگی‌تان ماندگار باشد. کسی که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد و برای رفع آنها تلاش کند، گوهری ارزشمند است. با این فرد می‌توانید تمام مشکلات رابطه را به‌‌خوبی حل کنید و این یعنی رابطه ارزش نجات‌دادن دارد.

۴. هنوز به او اهمیت می‌دهید

آیا این فرد اعصاب شما را به هم می‌ریزد و شما را عصبانی می‌کند، اما شما همچنان به رفاه و سلامتی او اهمیت می‌دهید؟ دوست‌داشتن و اهمیت‌دادن چیزهایی نیستند که بشود انکارشان کرد. وقتی کسی را دوست داریم، حاضریم هر کاری بکنیم تا موانع بینمان را برداریم و این یعنی هنوز می‌توانید این رابطه را نجات دهید و برایش بجنگید.

۵. هنوز بهترین دوستان همدیگرید

می‌گویند بهترین روابط از دوستی شروع می‌شوند. چه ارتباط شما با این فرد به‌عنوان دوست شروع شده باشد و چه به‌تدریج به پیوند دوستی محکمی تبدیل شده باشد، رابطه‌ای که طرف مقابل بهترین دوست‌تان است، قطعا ارزش نجات‌دادن دارد. مثل ۲ دوست بنشینید و درباره مسائل مدنظرتان گفت‌‌وگو کنید و آنها را محترمانه حل کنید.

وقتی رابطه ارزش نجات‌دادن دارد، چه باید کرد؟

اگر جفت شما معتقدید که رابطه‌تان ارزش نجات‌دادن دارد، با پرسیدن چنین سؤالاتی منشأ مشکل را پیدا کنید:

  • چطور به اینجا رسیدیم؟
  • با انجام متفاوت چه کارهایی می‌توانیم رابطه‌مان را نجات دهیم؟
  • آیا به‌اندازه کافی ارتباط برقرار می‌کنیم؟
  • واقعا همدیگر را درک می‌کنیم؟
  • چه چیزهایی را می‌توانیم تغییر دهیم؟

راز موفقیت برای نجات‌دادن رابطه این است که تسلیم نشوید. اگر فردی در زندگی‌تان هست که دوستش دارید و به او اهمیت می‌دهید، بررسی کنید و ببینید چطور می‌توانید رابطه را نجات دهید.

نشانه‌های اینکه امید به نجات رابطه نیست

۱. از شما سوءاستفاده می‌کند

رابطه‌ای که در آن مدام به شما توهین می‌شود، باید پایان یابد. هیچ‌کس مستحق سوءاستفاده نیست. اگر همسرتان در زندگی زناشویی مدام آزارتان می‌دهد، رابطه شما رابطه‌ای ناسالم است. به خاطر داشته باشید که سوء‌استفاده همیشه فیزیکی نیست و ممکن است عاطفی یا کلامی نیز باشد. برای اطمینان از این مسئله می‌توانید با درمانگر مشورت کنید.

۲. محبت و صمیمیت کافی در رابطه وجود ندارد

در زندگی زناشویی گاهی اوقات صمیمیت فیزیکی کمتر از حالت معمول می‌شود و این کاملا طبیعی است. عوامل مختلفی در این قضیه نقش دارند و وضعیت به‌مرور زمان دوباره به حالت معمول بازمی‌گردد، اما اگر رابطه‌تان طوری شده که مدتی طولانی است به همدیگر ابراز محبت نمی‌کنید یا دیگر صمیمی نیستید، این یکی از نشانه‌های منفی است که رابطه به بن‌بست رسیده است.

۳. مدام از شما انتقاد می‌کند

آیا شریک عاطفی‌تان مدام با انتقادکردن شما را تحقیر می‌کند؟ بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۲۰، تحقیر و انتقاد مداوم برای سلامتی مضر است. علاوه بر تأثیرات سلامتی و جسمانی، تحقیر مداوم باعث ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس شما خواهد شد. هرچقدر انتقاد سازنده مفید است، انتقاد مداوم و بی‌اساس تخریبگر است.

۴. اعتیاد درمان‌نشده دارد

ارتباط با کسی که به‌دنبال ترک اعتیاد خود نیست یا اعتیادش را به‌وضوح انکار می‌کند، بسیار دشوار است. اعتیاد تأثیر مخربی بر سلامتی فرد دارد، باعث ازدست‌دادن شغل او می‌شود، بر وضعیت مالی اثر منفی می‌گذارد و خلق‌وخوی فرد را تغییر می‌دهد. همه اینها باعث می‌شوند اعتیاد ریشه بسیاری از مشاجرات بین زوج‌ها باشد.

۵. اولویت‌هایش تغییر کرده‌اند

اگر شما و همسرتان قبلا درباره انتخاب‌های بزرگ سبک زندگی مانند بچه‌دارشدن و محل زندگی توافق داشتید، اما اکنون یکی از شما نظر خود را تغییر داده است، این ممکن است باعث به‌بن‌بست‌رسیدن رابطه‌تان شود.

اگر اهداف و دیدگاه‌های شما درباره زندگی دیگر همسو نباشند، ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید آینده‌ای برای رابطه‌تان تصور کنید. با مراجعه به درمانگر می‌توانید این موارد را بررسی کنید و ببینید که آیا می‌شود رابطه را نجات‌ داد یا خیر.

۶. به شما خیانت کرده است

خیانت یکی از مخرب‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در رابطه رخ بدهد. خیانت باعث ازبین‌رفتن اعتماد طرف مقابل می‌شود و بذر سوءظن را در وجود او می‌کارد.

۷. دیگر همدلی نمی‌کند

شریک عاطفی که عذرخواهی نمی‌کند، مسئولیت اشتباهات خود را نمی‌پذیرد یا سعی نمی‌کند احساس شما را درک کند، ممکن است بسیار ناامیدکننده باشد. ممکن است احساس کنید که همیشه شما بیشتر برای این رابطه مایه می‌گذارید و طرف مقابل آن‌قدر که باید به نیازها و احساسات شما بها نمی‌دهد.

وقتی رابطه ارزش نجات‌دادن ندارد، چه باید کرد؟

در این شرایط معمولا دلایل طرفین برای اتمام رابطه دلایل محکم و قابل‌قبولی هستند، با وجود این زوج‌درمانی هم ممکن است مفید باشد. اتفاقاتی که شما را از رابطه دلسرد می‌کنند، باعث می‌شوند به‌قدری ناامید شوید که حتی نتوانید به‌درستی تصمیم بگیرید. در این شرایط صحبت‌کردن با زوج‌درمانگر باعث می‌شود فردی بی‌طرف شرایط را بسنجد و بهترین راهکار را ارائه کند.

سخن پایانی

رابطه‌ای که ارزش نجات‌دادن داشته باشد، نیازمند تلاش و صبوری و از خودگذشتگی هر دو طرف است. قطعا لحظات سختی را از سر خواهید گذراند و ممکن است هر لحظه بخواهید تسلیم شوید، اما دقیقا در همین زمان بیش از همیشه در حال امتحان‌پس‌دادن هستید. صبوری کنید، قطعا نتیجه ارزشمند خواهد بود.

شما بگویید

تابه‌حال در رابطه عاطفی به بن‌بست رسیده‌اید؟ از چه راهکاری برای نجات‌دادن رابطه‌تان استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.