آموزش خیاطی با الگو؛ خواندن نشانه‌ها و پیاده‌سازی الگو روی پارچه

خیاطی با الگو یکی از دقیق‌ترین روش‌های دوخت لباس است. برای خیاطی با الگو اول اندازه‌های کسی را می‌گیرید که قرار است برایش لباس بدوزید و سپس آن اندازه‌ها را به کاغذ انتقال می‌دهید و الگو را بکشید. پس از اتمام این کار، لازم است الگویتان را روی پارچه پیاده کنید و پارچه را طبق

کد خبر : 127240
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
آموزش خیاطی با الگو؛ خواندن نشانه‌ها و پیاده‌سازی الگو روی پارچه


خیاطی با الگو یکی از دقیق‌ترین روش‌های دوخت لباس است. برای خیاطی با الگو اول اندازه‌های کسی را می‌گیرید که قرار است برایش لباس بدوزید و سپس آن اندازه‌ها را به کاغذ انتقال می‌دهید و الگو را بکشید. پس از اتمام این کار، لازم است الگویتان را روی پارچه پیاده کنید و پارچه را طبق آن برش بزنید. در این مقاله با آموزش خیاطی با الگو و منطبق‌کردن الگو روی پارچه همراه شما خواهیم بود.

دستورالعمل‌هایی درباره الگوی خیاطی

بیشتر دستورالعمل‌های الگوهای خیاطی شامل مواردی هستند که در ادامه معرفی کرده‌ایم و هرکدامشان در فرایند دوخت به شما کمک می‌کنند.

۱. طرح لباس

اول باید طرح لباسی را رسم کنید که قرار است بدوزید. این طرح قطعات الگوی شما را مشخص می‌کند. استفاده از این طرح روشی عالی برای اطمینان از وجود تمام قطعات الگوی شماست. می‌توانید از الگوهای آماده استفاده کنید اما اگر دوست دارید، خودتان طرحتان را بکشید، در مقاله آموزش رسم الگوی خیاطی، با روش کار آشنا شوید.

۲. فهرست قطعات الگو

این فهرست، تصویری است که مشخص‌کننده قطعات تشکیل‌دهنده الگوی شماست. هر قطعه معمولا با یک حرف و یک شماره برچسب‌گذاری می‌شود. فهرست قطعات الگو به شما نشان می‌دهد که هر قطعه برای کدام قسمت است.

۳. نشانه‌گذاری الگو

این قسمت از دستورالعمل خیاطی شبیه فرهنگ لغت است، زیرا به شما می‌گوید نشانه‌ها و نمادها در الگوی خاص شما چه معنایی دارند. علامت‌ها و نمادها به شما دستورالعمل‌های خاصی برای چیدمان و دوختن لباس از روی الگویتان می‌دهند.
در ادامه درباره برخی از رایج‌ترین نمادهای الگوهای خیاطی و معنایشان را می‌بینید:

آشنایی با علام الگو برای خیاطی با الگو

۴. تطبیق الگو

این بخش از دستورالعمل‌ به شما می‌گوید که چگونه طول یک الگو را تنظیم و آن را بلندتر یا کوتاه‌تر کنید. خطوط تطبیق روی قطعات الگو نشان‌ داده‌ شده‌اند و در صورت تمایل یا نیاز به تنظیم طول لباس از آن‌ها استفاده می‌شود.

۵. برش و علامت‌گذاری

این بخش به شما نشان می‌دهد که قبل از بریدن پارچه لباس چه کاری باید انجام دهید، مثلا برخی از پارچه‌ها آب‌ می‌روند و میزان آب‌رفتن آنها باید قبل از برش مشخص شود. این بخش همچنین دستورالعمل‌هایی برای استفاده از خطوط برش ارائه می‌دهد و بر اهمیت چیدمان تمام قطعات الگو قبل از برش تأکید می‌کند.

۶. برش چیدمان‌ها

این بخش توضیح می‌دهد که تکه‌های الگوی شما باید روی کدام طرف پارچه قرار بگیرند و بسته به جنس پارچه‌ای که استفاده می‌کنید و پهنای پارچه و اندازه الگو، چگونه باید چیده شوند.

۷. کلید اطلاعات پارچه

این کلید زمانی استفاده می‌شود که قرار است قطعات مختلف پارچه به هم دوخته شوند و اطلاعاتی درباره پشت و روی و پارچه و درزها ارائه می‌دهد.

۸. دستورالعمل خیاطی

این بخش حاوی دستورالعمل‌هایی برای دوختن لباس است. نحوه قرارگیری درست الگو روی پارچه در این قسمت مشخص می‌شود.

چگونه الگوی دوخت را درست روی پارچه بچینیم؟

 آموزش خیاطی با الگو - چیدن قطعات الگو روی پارچه

درست قراردادن الگوی دوخت روی پارچه مهم است، زیرا بهتر است که حداکثر استفاده را از پارچه خود ببرید و مطمئن شوید که تکه‌های پارچه درست روی هم قرار گرفته باشند. در ادامه مراحل چیدمان صحیح الگوی دوخت را نوشته‌ایم.

۱. قطعات الگوی خود را صاف کنید

چه الگویتان را به‌تازگی کشیده باشید و چه الگویی قدیمی باشد، احتمال دارد که تا خورده‌ باشد. قطعات الگوی شما باید روی پارچه تا حد امکان صاف قرار بگیرند. اگر قطعات شما صاف نباشند، شاید بر مقدار پارچه لازم و تناسب لباس اثر بگذارد. برای صاف‌کردن قطعات الگو، اتو را روی دمای کم تنظیم کنید تا الگو نسوزد. الگو را آن‌قدر اتو کنید که چروک‌هایش از بین برود و کاملا صاف شود. برای از بین بردن چین‌وچروک‌ها به الگوها آب نزنید، چون آب باعث خراب‌شدن کاغذ الگو می‌شود.

۲. به خطوط گرین توجه کنید

خطوط گرین به شما نشان می‌دهند که قطعات الگو باید در کدام جهت قرار بگیرند. پیروی از خطوط گرین روی الگو و اطمینان از صاف‌بودن الگو، باعث خواهد شد لباس درست و متناسب با بدن دوخته شود. خطوط گرین باید موازی لبه پارچه باشند.
برای اینکه مطمئن شوید الگوی شما صاف است، یک انتهای الگو را به قسمت پایین سنجاق کنید و فاصله انتهای قطعه الگو تا لبه را با متر اندازه بگیرید. سپس فاصله بین انتهای دیگر قطعه الگو و لبه را اندازه بگیرید. اگر اندازه‌ها متفاوت بود، لبه بدون سنجاق را تنظیم کنید تا اندازه‌ها یکسان شوند و سپس آن را سنجاق کنید.

۳. قطعات الگو را روی پارچه بچینید

معمولا الگوهای خیاطی راهنمای چیدمان هم دارند. چیدمان‌های مختلف به نوع و عرض پارچه بستگی دارند. چیدمانی که باید استفاده کنید بر اساس نوع پارچه شما خواهد بود. وقتی هر قطعه از الگو در جای خود قرار گرفت و خطوط گرین صاف شدند، گوشه‌های هر قطعه را روی پارچه سنجاق کنید.

چگونه الگو خیاطی را روی پارچه رسم کنیم؟

 آموزش خیاطی با الگو - رسم الگو روی پارچه

رسم‌کردن الگو روشی سریع و آسان برای انتقال الگوها روی پارچه و یکی از نکات مهم آموزش خیاطی با الگو است. این کار را می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف انجام داد. می‌توان از تکه‌های نازک صابون برای علامت‌گذاری پارچه‌ها استفاده کرد. صابون نازک‌تر بهتر است، زیرا هدایتش از نوارهای ضخیم‌تر راحت‌تر است و خطوط و نشانه‌های ظریف‌تر را نیز روی پارچه ایجاد می‌کند.
پس از انتقال الگو روی پارچه و اطمینان از درست‌بودن آن، می‌توانید آن را برش بزنید و دوخت‌ودوز را شروع کنید.

نکات مهمی که افراد مبتدی باید بدانند

اگر دفعات اولی است که خیاطی می‌کنید، لازم است چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • چند دقیقه وقت بگذارید و قبل از شروع، دستورالعمل‌ها را از ابتدا تا انتها بخوانید. مطمئن شوید که تمام مراحل را به‌‌درستی طی کرده‌اید.
  • هنگام برش و آماده‌سازی پارچه خود دقت کنید. قطعات الگویی که دقیق‌ برش‌ خورده و روی پارچه صاف‌‌ شده باشند، تفاوتی اساسی در نتیجه نهایی ایجاد می‌کنند.
  • اگر در هرکدام از مراحل اشتباه کردید، نگران نباشید. شما مبتدی هستید و به یاد داشته باشید که همه زمانی مبتدی بوده‌اند. فقط با تمرین بیشتر می‌توانید پیشرفت کنید.

سخن پایانی

این مقاله درباره آموزش خیاطی با الگو و نحوه منطبق‌کردن الگو روی پارچه بود. به یاد داشته باشید که با تمرین و پشتکار می‌توانید خیلی زود تمام فوت‌وفن‌های خیاطی را یاد بگیرید. اگر نظر یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و مخاطبان چطور در میان بگذارید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.