آمریکا پایان این جنگ را به حساب خود نگذارد!

[ad_1] در بُعد بین المللی و در دوران پساترامپ و حضور جو بایدن کاخ سفید، شواهد نشان می دهد که حمایت آمریکا از عربستان مشروط خواهد بود. بایدن در زمان حضورش در کاخ سفید و حتی مبارزات انتخاباتی چندین بار اعلام کرد که جنگ یمن باید خاتمه یابد. طرح چنین موضوعی در تاریخ ۷۶ ساله

کد خبر : 21660
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۲۱
آمریکا پایان این جنگ را به حساب خود نگذارد!

[ad_1]

در بُعد بین المللی و در دوران پساترامپ و حضور جو بایدن کاخ سفید، شواهد نشان می دهد که حمایت آمریکا از عربستان مشروط خواهد بود. بایدن در زمان حضورش در کاخ سفید و حتی مبارزات انتخاباتی چندین بار اعلام کرد که جنگ یمن باید خاتمه یابد. طرح چنین موضوعی در تاریخ ۷۶ ساله واشنگتن و ریاض از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای اولین بار است که رئیس جمهوری وعده اعمال فشار بر عربستان را می دهد؛ از همین رو شاهد بودیم که در ابتدا جو بایدن با طرح مسائل حقوق بشری دستور پیگیری پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را داد تا مجددا این ماجرا زنده شود. بایدن سپس به مساله خاتمه جنگ یمن اشاره کرد و روی همه رفته فضایی پدید آمد که طی آن نهادهای حقوق بشری آمریکا نیز در واکنش به افزایش تعداد اعدام ها، نقض حقوق بشر و حقوق زنان، مواضعی را اتخاذ و همچنین اعمال فشار کردند.

بایدن معتقد است مهمترین دستاوردی که در غرب آسیا می تواند در کوتاه مدت محقق شود بحث پایان جنگ یمن است. به این دلیل که آینده حضور آمریکا در سوریه و عراق کاملا مبهم است. از طرفی روابط بایدن با نتانیاهو نیز گرم نیست و با گذشت یک ماه از ورود بایدن به کاخ سفید هنوز وی با نتانیاهو تلفنی هم گفتگو نکرده است به طوری که این سردی روابط تبدیل به یک موضوع رسانه ای شده و از همه مهمتر موجبات تحقیر اسرائیل را فراهم آورده است. بایدن در حال حاضر سیاست خود را با صبر و حوصله به پیش می برد و در موضوع فلسطین نیز به سیاست دو دولت در سرزمین های اشغالی تاکید دارد که چنین مساله ای باب میل اسرائیل نیست.

در خصوص برجام نیز بایدن هنوز به جمع بندی کامل نرسیده است و نمی توان انتظار داشت در این مورد دستاوردی داشته باشد، لذا تنها دستاورد ممکن در منطقه غرب آسیا برای بایدن اعمال فشار بر متحد قدیمی خود یعنی عربستان سعودی است تا خاتمه جنگ یمن ممکن شود و در واقع ریاض مجبور شود تا با انصارالله وارد مذاکره شود و متعاقب آن با آتش بس، امتیازاتی را به انصارالله و مردم یمن بدهد. ناگفته نماند که وعده های بایدن در این خصوص تنها در حد حرف بوده و تا کنون جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

همچنین قرار است تا گروه انصارالله از لیست گروه های تروریستی آمریکا خارج شود که می تواند اقدام بسیار مهمی باشد. در صورت تحقق این امر انصارالله می تواند با دنیا ارتباطات بیشتری را برقرار کند. با رفع تحریم از این گروه شرایط باثباتی در دنیا و جامعه بین الملل حاکم خواهد شد که چنین وضعیتی به زیان عربستان تمام خواهد شد.

اگرچه نمی توان به اجرایی شدن این وعده ها خوش بین بود ولی تا به این جای کار مواضع دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ بهتر است. یمنی ها نیز خواستار آن هستند تا وعده های دولت جدید آمریکا را در عمل ببینند. از همین رو رئیس شورای عالی سیاسی یمن اظهار داشته که تا زمان عملی شدن این وعده ها و پایان جنگ و محاصره به مبارزه ادامه خواهیم داد و به نیروهای خود اجازه نمی دهیم که فریب وعده های سیاسی آمریکا و اروپا را بخورند.

 یکی از دلایل مهم تغییر رویکرد و سیاست های آمریکا، پیروزی های مکرر نیروهای یمن، ارتش و کمیته های مردمی در ماه های اخیر است. حتی در اواخر دوره ترامپ تا به امروز که به تغییر موازنه قدرت در میدان انجامیده است. ضربات مهلک یگان های پهپادی اوضاع را به نفع یمن تغییر داده و متجاوزان سعودی با مشکل جدی مواجه شده اند. امروز نه تنها برخی از مناطق نظامی سعودی در مرزهای نزدیک یمن مورد هدف قرار می گیرد، بلکه عمق عربستان نیز هدف حمله قرار می گیرد که نمونه اخیر آن فرودگاه بین المللی أبها است که توسط ۴ پهپاد مورد حمله قرار گرفت به طوری که سعودی ها نیز قادر به انکار آن نشدند. این موضوع سبب شد تا کشورهای اروپایی موضع گیری کنند و حمایت خود را از عربستان در جریان این حملات اعلام کنند.

قدرت پهپادی انصارالله به مرحله ای رسیده که رسانه های آمریکایی نیز اعلام می کنند که این پهپادها قابل رهگیری نیستند. این موضوع کذب بودن ادعای سعودی ها در خصوص قابل رهگیری بودن این پهپادها را نیز نشان می دهد.

در موقعیت فعلی هم موقعیت نیروهای انصارالله در عرصه بین المللی و هم در میدان مبارزه به مراتب موقعیت بسیار بهتر از گذشته است. ناگفته نماند که نیروهای یمنی استفاده از قابلیت پهپادی را یک عامل بازدارنده می دانند و هدف از آن مقابله با حملات عربستان است. این امر سبب شده تا متجاوزان سعودی دست به اقدام دیگری بزنند که به نفع آنها تمام نشده است. عربستان ترجیح می دهد  برای تغییر موازنه اماکن غیرنظامی مانند بیمارستان ها، مدارس را مورد حمله قرار دهد و از این طریق فشار را بر نیروهای مبارز یمن افزایش دهد. این وضعیت که کاملا با حقوق بشر مغایرت دارد باعث شد که عربستان سعودی بیش از پیش در جهان منفورتر شود. به طوری که موجب شده رسانه های زیادی سکوت خود را بشکنند و عملیات ریاض را محکوم کنند. موضوع سبب شد تا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم اگرچه با لحن دیپلماتیک اقدام غیرانسانی عربستان را محکوم کند. بنابراین شاهد آن هستیم که سکوت مجامع بین المللی در خصوص عربستان در حال شکسته شدن است و به نظر می رسد اگر سعودی ها بخواهند این رویه را علیه غیرنظامیان ادامه دهند حتی با اعمال تحریم نیز مواجه شوند. 

در وضعیت فعلی عربستان به عنوان یک کشور بدنام پایگاه بین المللی و مردمی خود را در جهان و به خصوص در نزد جهان اسلام از دست داده است و سعی بر این دارد تا با یک خروج آبرومندانه به جنگ یمن پایان دهد. در کنار این مساله انصارالله پس از سالها جنگ خود را در آستانه یک پیروزی بین المللی می بیند. از همین رو در آینده به نظر می رسد که شرایط به نفع انصارالله تغییر کند و رژیم سعودی به علاوه امارات چاره ای جز پذیرش آتش بس نداشته باشند و در همین راستا امتیازاتی را به طرف مقابل هم بدهند و در نهایت نظر بایدن را برای خاتمه این جنگ اعمال کنند. در غیر این صورت بایدن هیچ گونه دستاوردی را در خاورمیانه نخواهد داشت اما در صورت آتش بس می تواند خود و دموکرات ها را صاحب وجهه کند. برای جمع بندی باید عنوان کرد که علت اصلی تغییر رویکرد دولت بایدن و اروپایی ها مقاومت و جانفشانی های نیروهای یمنی در میدان مبارزه بوده است. بنابراین در صورت پذیرش آتش بس از سوی عربستان آمریکا نباید این مساله را به حساب خود بگذارد و موج سواری کند.

310311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.