آمازون چگونه با خرید مترو گلدوین مه‌یر هالیوود را دگرگون می‌کند؟

[ad_1] طی چندین و چند دهه از تاریخ هالیوود، «روبوکاپ»، «جیمز باند» و «Legally Blonde» جزو محبوب‌ترین فرانچایزهای سینمایی بوده‌اند. اما ممکن است این فرانچایزها در دوران مدرن نه تنها به دوران اوج خود بازگردند، بلکه به مرکز یک امپراطوری جدید نیز تبدیل شوند؟ با خریده شدن مترو گلدوین مه‌یر (MGM) توسط آمازون، احتمالا بله.

کد خبر : 61366
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
آمازون چگونه با خرید مترو گلدوین مه‌یر هالیوود را دگرگون می‌کند؟

[ad_1]

طی چندین و چند دهه از تاریخ هالیوود، «روبوکاپ»، «جیمز باند» و «Legally Blonde» جزو محبوب‌ترین فرانچایزهای سینمایی بوده‌اند. اما ممکن است این فرانچایزها در دوران مدرن نه تنها به دوران اوج خود بازگردند، بلکه به مرکز یک امپراطوری جدید نیز تبدیل شوند؟ با خریده شدن مترو گلدوین مه‌یر (MGM) توسط آمازون، احتمالا بله.

چند روز پیش خبر رسید غول تکنولوژی سیلیکون ولی یعنی آمازون، با پرداخت ۸.۴۵ میلیارد دلار حقوق فرانچایزهای MGM را خریداری کرده است. این حرکت می‌تواند دایره قدرت در هالیوود را حسابی تحت تاثیر قرار دهد و اینگونه فیلم‌ها و سریال‌های میلیارد دلاری و مورد علاقه هواداران نیز بیشتر خواهد شد. جف بیزوس در جلسه سهام‌داران آمازون گفت:

MGM یک فهرست عظیم و عمیق از حقوق معنوی محبوب میان مخاطبان را در اختیار دارد. ما می‌توانیم این فرانچایزها را برای قرن بیست و یکم بازانگاری کرده و به شکل جدیدی توسعه دهیم.

اما خب چنین حرکت بزرگی نه تنها آسان نخواهد بود، بلکه نتایج آن کل دنیای فیلم‌سازی و تلویزیون را زیر و رو می‌کند.در هر حال فراموشی فرانچایزهای موجود که خود را در گذشته ثابت کرده‌اند از نظر منطقی و قانونی هوشمندانه به نظر نمی‌رسد و از آن سو خلق فرانچایزهای کاملا جدید بیشتر از سرمایه و اراده به تجربه احتیاج دارد.

امروزه بسیاری از کمپانی‌ها مثل مارول و دیزنی از طریق تلویزیون و بودجه‌های کم‌تر سعی می‌کنند سراغ مخاطبان خود بروند و اکنون مشخص نیست آمازون می‌خواهد با حقوق تازه خود چگونه برخورد کند. استودیو ۹۷ ساله MGM مسئول ساخت Gone With the Wind، Gaslight و «جادوگر شهر اُز» است. آن‌ها در دهه ۷۰ میلادی با مشکلات مالی بسیاری مواجه شدند و پس از آن طی پنجاه سال گذشته یک سری فراز و نشیب‌های متعدد داشته‌اند.

آمازون

با خرید جدید آمازون، حالا دردسرهای مدیریتی و نابسامانی‌های مختلف MGM بالاخره به پایان می‌رسد. این شرکت پیش از این در اختیار یک سری سرمایه‌گذار و کمپانی دیگر بود که مشهورترین آن‌ها Anchorage Capital محسوب می‌شود. از سال ۲۰۰۹ کمپانی‌های مطرح هالیوودی مثل برادران وارنر، فاکس قرن بیستم و… به دنبال خرید مترو گلدوین مه‌یر بوده‌اند.

MGM با وجود داشتن حق مالکیت برخی از محبوب‌ترین فرانچایزهای تاریخ سینما، طی چند دهه اخیر درخشش آنچنانی نداشته و در حالی که بقیه کمپانی‌ها مشغول توسعه دنیاهای سینمایی و انواع و اقسام سریال‌های تلویزیونی بوده‌اند، این کمپانی باسابقه مجبور به اجاره دادن، فروش و یا رها کردن حقوق معنوی خود شده است.

حال آمازون قصد دارد همه این موارد را دستخوش تغییر کند. لیود گریف، بانکدار Greif & Co گفت:

از زمانی که کرک کرکوریان MGM را به بانک اختصاصی خودش تبدیل کرد، استودیو دیگر بودجه زیادی برای فیلم‌سازی نداشت و هر روز یک خریدار سهام‌های آن را به دست می‌گرفت. این شرکت در یک مدت کوتاه سه بار متوالی فروخته و خریداری شد. تصور کنید اگر جیب‌هایتان به اندازه کافی عمیق بود می‌توانستید چه کارهایی با حقوق فیلم‌ها و سریال‌های MGM بکنید – و خب کدام جیب عمیق‌تر از جیب‌های آمازون؟

با داشتن ۲۰۰ میلیون عضو سرویس پرایم و کلی منابع برای استخدام استعدادها، آمازون از همین حالا برخی از المان‌های کلیدی برای موفقیت در هالیوود امروزی را دارد. گرچه حالا یک مورد دیگر هم به مزایای آن اضافه شده است: نام برندهای مشهور.

مایک هاپکینز، معاون اجرایی پرایم ویدیو و استودیوهای آمازون، به نقشه‌های بازانگاری و توسعه حقوق معنوی MGM اشاره کرده است. «این خیلی هیجان‌انگیز است و فرصت‌های بسیاری برای داستان‌پردازی باکیفیت در اختیار ما می‌گذارد.»

قرارداد جدید آمازون با MGM ما را به یاد خرید حقوق مالکیت مارول توسط دیزنی با مبلغ ۴ میلیارد دلار (در سال ۲۰۰۹) می‌اندازد. آن زمان هم مارول تا حدی به مترو گلدوین شباهت داشت؛ یک کمپانی با حقوق معنوی پرپتانسیل که استفاده درستی از آن‌ها نمی‌شود. نقشه‌های دیزنی در رابطه با مارول به خوبی عملی شد و اکنون این استودیو ۳ تا از ۸ فیلم سینمایی پرفروش تاریخ را در اختیار دارد.

نتایج سیاست‌های جدید آمازون با مالکیت MGM می‌تواند با ترند دیگر کمپانی‌های هالیوودی مثل برادران وارنر و پارامونت پیکچرز همراه شود، که همگی دارند با استفاده از حقوق معنوی خود سرویس استریمشان را قوت می‌بخشند و دست به ریبوت فیلم‌های قدیمی‌شان می‌زنند. از روزی که خبر فروش مترو گلدوین مه‌یر به گوش رسید، متخصصان و اهالی هالیوود ایده ساخت یک فیلم یا سریال بر اساس ویلن‌های جیمز باند و حتی ریبوت Legally Blonde با بازیگرانی متنوع‌تر را مطرح کرده‌اند.

آمازون

اما پی بردن به اینکه باید سراغ کدام فرانچایزها رفت، چگونه به آن‌ها نزدیک شد و مهم‌تر از همه اینکه چه کسی باید هدایت پروژه‌ها را به دست گیرد، بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است. متخصصان می‌گویند اینکه یک کمپانی صرفا یک سری حقوق معنوی را در اختیار داشته باشد، با تبدیل آن‌ها به آبشارهای میلیارد دلاری خیلی تفاوت دارد. مایکل پکتر محقق و تحلیل‌گر Wedbush Securities با اشاره به مدیران خلاق مارول و لوکاس‌فیلم گفت:

اگر جف بیزوس بتواند اشخاصی شبیه کوین فایگی یا کتلین کندی استخدام کند، شانس موفقیت وجود دارد. اینکه می‌توانم این اشخاص را نام ببرم نشان می‌دهد مدیریت چنین آی‌پی‌هایی چقدر دشوار است.

در هر حال اکنون آمازون یک سری نیروی قابل اتکا دارد اما این افراد به تنهایی تضمین کننده موفقیت فرانچایزهای بزرگ نیستند. از سوی دیگر حقوق معنوی که در اختیار MGM قرار دارد نیز کمی پیچیدگی دارد. این شرکت طی سال‌های اخیر بیشتر از اینکه یک تولیدکننده درجه یک باشد مدام حقوق مختلف خود را در اختیار بقیه فیلم‌سازان قرار داده که این مورد می‌تواند دردسرهایی برای آمازون ایجاد کند.

به عنوان مثال حقوق مرتبط با فیلم‌های «راکی» که اکنون در قالب مجموعه Creed به حیات خود ادامه می‌دهد، در اختیار برادران وارنر قرار دارد و تیم برتون هم اکنون با همکاری نتفلیکس روی «خانواده آدامز» جدید کار می‌کند. به عقیده خیلی از کارشناسان، برخی از حقوق معنوی MGM تا سال‌ها نمی‌تواند به آمازون تعلق گیرد. مشخصا، بزرگترین نامی که تحت مالکیت MGM قرار دارد هم «جیمز باند» محسوب می‌شود که آن نیز پیچیدگی‌های مخصوص خودش را دارد.

در حالی که آمازون از این پس حقوق پخش و سرمایه‌گذاری برای فیلم‌های آینده جیمز باند را به دست آورده، اما بخشی حقوق آن به شکلی عجیب در اختیار و تحت نظارت یک کمپانی سوم شخص به نام Eon Productions است. در نتیجه، آمازون برای انجام هر حرکت متمایز – مثل ساخت اسپین‌آف – به اجازه آن‌ها احتیاج دارد.

بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند ۸ میلیار دلاری که آمازون برای خرید MGM پیشنهاد داده ارزش واقعی آن نیست و می‌توانست خیلی کمتر باشد. در هر حال این تازه شروع ماجرا برای غول تکنولوژی جف بیزوس است، چراکه ساخت هر فیلم اکشن و بزرگ بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد و از سوی دیگر تولید سریال‌های موفق (مثل The Mandalorian) با بودجه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار امکان‌پذیر نیست.

آمازون طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را در تلویزیون تجربه کرده؛ برخی از موارد مثل Transparent و Fleabag به موفقیت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند و برخی هم یک شکست کامل بوده‌اند. این کمپانی هم‌اکنون بودجه سنگینی برای اقتباس تلویزیونی «ارباب حلقه‌ها» اختصاص داده و طبق گزارش رسانه‌ها ساخت فصل اول آن بیش از ۴۶۰ میلیون دلار برای آمازون هزینه برداشته است.

در هر حال باید دید آمازون می‌تواند راهی برای جذب مخاطبان و استعدادهای هالیوودی جهت پیشرد اهدافش کنار MGM پیدا کند یا خیر. تاکنون خیلی از استودیوهای بزرگ و باسابقه در هالیوود با شکست مواجه شده‌اند چراکه بقا در این صنعت مولتی‌میلیاردی صرفا وابسته به یک سری آی‌پی محبوب یا ثروت و سرمایه‌گذاری زیاد نیست.

با بهترین فیلم‌ها از نگاه ویجیاتو آشنا شوید:

  • برترین فیلم‌های تاریخ سینما با مضمون کریسمس کدام است؟
  • برترین فیلم‌های زامبی محور که احتمالاً با آن‌ها آشنا نیستید
  • بهترین فیلم‌های مهیج روان‌شناختی تمام دوران کدام است؟
  • معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در مورد جستجو گنج
  • بهترین فیلم‌هایی که درباره حضرت مسیح ساخته شدند

منبع: Washington Post
برچسب‌هاآمازونجیمز باندهالیوود
کپی شد

https://vgto.ir/a2k

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.