آغاز عملیات کاوش و مرمت 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه از آغاز عملیات کاوش و مرمت پنج بنای تاریخی در این محور خبر داد. امین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وجود تعداد زیادی آثار تاریخی در محور ساسانی کرمانشاه، افزود: باتوجه به اینکه در نظر داریم طی سالهای آینده محور ساسانی کرمانشاه را ثبت

کد خبر : 31547
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
آغاز عملیات کاوش و مرمت 5 بنای تاریخی محور ساسانی کرمانشاه



ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه از آغاز عملیات کاوش و مرمت پنج بنای تاریخی در این محور خبر داد.

امین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وجود تعداد زیادی آثار تاریخی در محور ساسانی کرمانشاه، افزود: باتوجه به اینکه در نظر داریم طی سالهای آینده محور ساسانی کرمانشاه را ثبت جهانی کنیم، برای همین روی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی موجود در این محور تاکید زیادی داریم.

وی افزود: در این راستا، هرساله اعتباراتی به منظور کاوش و مرمت تعدادی از این بناها در نظر گرفته می شود که اخیرا هم برای پنج مورد از این بناها اعتبارات کاوش و مرمتی اختصاص پیدا کرده است.

مدیر پایگاه ملی محورساسانی کرمانشاه یکی از مهمترین این پروژه ها را نقش برجسته آنوبانی نی اعلام کرد و گفت: باتوجه به اینکه این بنا در داخل مدرسه‌ای در سرپل ذهاب قرار گرفته، طی سالهای گذشته آموزش و پرورش برای اختصاص این مدرسه به منظور ساماندهی و محوطه سازی این نقش برجسته باستانی موافقت نمی کرد که خوشخبتانه اخیرا این مهم اتفاق افتاده و با موافقت آموزش وپروش حیاط این مدرسه در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد تا کار محوطه سازی آنو بانی نی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر بحث محوطه سازی، عملیات مرمت و بازسازی خود نقش برجسته را هم باتوجه به فرسایش آن در طول زمان در دستور کار قرار داده ایم.  

قهرمانی افزود: همچنین عملیات مرمت سه اثر تاریخی آسیب دیده از زلزله سال 1396 نیز از محل اعتبارات زلزله در منطقه ریجاب شهرستان دالاهو آغاز شده است.

وی مقبره اصلی ابودجانه، مقبره سلطان سی قلی مه و گنبد برج خاموشی را سه بنای تاریخی اعلام کرد که عملیات مرمت و بازسازی آنها در دستور کار قرار گرفته و گفت: با وجود اینکه سال گذشته برای مرمت مقبره اصلی مقابر ابودجانه اعتبار اختصاص یافت و بخش هایی از آن مرمت شد، اما باتوجه به نیاز بخش بیرونی این بنا به مرمت و لزوم اجرای عملیات ساماندهی و ایجاد روشنایی آن اعتبارات بیشتری را گرفتیم تا این پروژه ها را اجرایی کنیم.

مدیرپایگاه ملی محور ساسانی در ادامه از اختصاص اعتبار برای انجام عملیات کاوش و گمانه زنی در محوطه ای باستانی موسوم به خیابان ساحلی در شهر قصرشیرین خبرداد و گفت: حدود یک دهه پیش بصورت اتفاقی بقایایی از یک محوطه باستانی در شهر قصرشیرین کشف شد و بعدها در زلزله سال 1396 نیز بخش های دیگری از این بنا نمایان شد.

وی افزود: اخیرا با اختصاص اعتبارات لازم عملیات کاوش و گمانه زنی این محوطه باستانی که به نظر می رسد بسیار گسترده هم باشد، در دستورکار قرار گرفته و امیدواریم ظرف دو ماه بتوانیم این مرحله از عملیات کاوش را به سرانجام برسانیم.

به گفته قهرمانی پروژه های کاوش و مرمتی که در محورساسانی کرمانشاه آغاز بکار شده اند، ظرف دو تا  چهار ماه آینده به اتمام خواهند رسید.

انتهای پیام  



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.