آدرس غلط درباره علت حذف مهران مدیری ، رامبد جوان و سروش صحت از آنتن تلویزیون / روشنفکران روی صندلی اتهام؟!

[ad_1] مهسا بهادری: اوایل اردیبهشت سال گذشته بود، که برنامه کتاب باز تعطیل شد.تعطیلی برنامه «کتاب‌باز» به عنوان یکی از جدی‌ترین تولیدات فرهنگی در حوزه ترغیب به کتاب و ادبیات در طول دهه‌های اخیر، حالا به دو سال و نیم رسیده است؛ برنامه‌ای که به بهانه تحول محتوایی تعطیل شد و جایگزین مناسبی هم برای

کد خبر : 443071
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
آدرس غلط درباره علت حذف مهران مدیری ، رامبد جوان و سروش صحت از آنتن تلویزیون / روشنفکران روی صندلی اتهام؟!

[ad_1]

مهسا بهادری: اوایل اردیبهشت سال گذشته بود، که برنامه کتاب باز تعطیل شد.تعطیلی برنامه «کتاب‌باز» به عنوان یکی از جدی‌ترین تولیدات فرهنگی در حوزه ترغیب به کتاب و ادبیات در طول دهه‌های اخیر، حالا به دو سال و نیم رسیده است؛ برنامه‌ای که به بهانه تحول محتوایی تعطیل شد و جایگزین مناسبی هم برای آن دیده نشد. حتی به بهانه ابن تعطیلی تهیه کننده برنامه هم توضیحاتی را اراداه داد و نوشت: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
عید فطر سال هزار و چهارصد پس از پخش آخرین قسمت از فصل پنجم «کتاب‌باز»، بلافاصله جلسات اتاق فکر برای تولید فصل جدید آغاز و بعد از آن طرح برنامه تقدیم شبکه‌ محترم نسیم شد.
در دوره‌ مدیران سابق سازمان صداوسیما، در حالی که مهیای مراحل اجرایی فصل جدید بودیم، شبکه از طرف یکی از معاونت‌های تلویزیون اعلام کرد: «تولید فصل جدید «کتاب‌باز» فعلاً متوقف شود.»
از آن زمان طی جلسات و پیگیری‌های متعدد برای حل‌ و فصل موانع، علت توقف را جویا شدم و متأسفانه پس از گذشت چند ماه، چرایی این تصمیم برای حقیر روشن نشد.
بعد از آن و به دلیل تغییرات مدیریتی جدید در سطوح عالی سازمان و روند انتصابات (که تا همین روزهای اخیر ادامه داشته) باز هم تصویر روشنی از وضعیت «کتاب‌باز» پیدا نکردم.
فاصله‌ یک‌ساله از پخش آخرین فصل برنامه، به درازا کشیدن پیگیری‌ها و دستِ خالی بنده برای پاسخگویی به مطالبه و چشم‌انتظاری خانواده بزرگ «کتاب‌باز»، فضای رسانه‌ای را برای انتشار گمانه‌زنی‌های مختلف مستعد کرد. تا جایی که یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی را منتشر نمود که منجر به انتشار خبرهای ضد و نقیض و ایجاد فضای غبارآلود رسانه‌ای شد.
به عنوان نمونه سؤال یکی از خبرنگاران درباره‌ وضعیت «کتاب‌باز» و پاسخ ریاست محترم صداوسیما، با تیترها و برداشت‌های بعضاً متضاد روبه‌رو شد. از تیتر «عدم ممنوع‌الکاری سروش صحت و حذف او توسط تهیه‌کننده» تا تیتر «عدم ممنوع‌الکاری سروش صحت و تغییر تهیه‌کننده‌ برنامه»؛ به این دو، انبوه عکس‌العمل‌ها، پیام‌ها و سؤال‌های اهل رسانه، فرهنگ، هنر و… را هم اضافه کنید!
در این میان به دور از همه‌ حواشی و شایعات رسانه‌ای به وجود آمده، طی تماس‌ها و جلساتی سعی کردم وضعیت «کتاب‌باز» به فضای روشن‌تری نزدیک شود. با توجه به حسن نظر ریاست محترم سازمان نسبت به برنامه‌ «کتاب‌باز» در روزهای اخیر و تأکید ایشان مبنی بر روشن‌شدن وضعیت برنامه توسط مدیران شبکه نسیم و دست‌اندرکاران برنامه، امیدوارم تلاشی که طی شش سال گذشته در جهت امانت‌داری و حفظ این سرمایه‌ مهم فرهنگی داشته‌ایم، بار دیگر خانواده‌ بزرگ «کتاب‌بازِ» عزیز را به بهترین شکل ممکن گرد هم آورد.»

در همان زمان مدیر شبکه نسیم از «تحول محتوایی» کتاب‌باز سخن گفت و تأکید کرد: بررسی‌هایی اتفاق می‌افتد که بتوانیم برنامه را با کیفیت بیشتر و محتوای غنی‌تر تولید کنیم؛ اتفاقی که به واسطه همزمانی با تعطیلی برندهای دیگر تلویزیون، از همان ابتدا بیشتر رنگ و بوی تعطیلی برنامه را داشت!این برنامه همچنین در بخش‌های ثابت یا هفتگی با حضور چهره‌هایی مانند مجتبی شکوری، منصوره مصطفی‌زاده، رشید کاکاوند، احسان رضایی، اردشیر رستمی، مسعود فروتن، مسعود فراستی و… بهره می‌برد که در مسائل مختلف مرتبط با کتاب، با میزبان به گفت‌وگو می‌پرداختند و البته بعضی از آن‌ها با همین برنامه به مخاطبان معرفی شدند.

بیشتر بخوانید:

می‌گویید صادق بوقی؛ سال‌هاست با موسیقی این‌گونه برخورد می‌شود/ تلویزیون حتی ساز را نشان نمی‌دهد

در تلویزیون ساز نشان نمی‌دهیم، فرزندانمان ساسی مانکن گوش می‌دهند/ چرا مخاطبان شخصیت غیرنرمال، روانپریش و بد دهن تتلو را دوست دارند؟

«جام جم»؛ برنامه رو به جلو در دنده عقب صداوسیما/ نمی‌خواهیم صداوسیما اپوزیسیون شود، فقط میانه رو باشد

روشنفکران عامل حذف چهره‌ها؟

مدت‌ها از آن ماجرا می‌گذرد، قشر زیادی از هنرمندان تلاش کردند که به تلویزیون بازگردند اما مدیران به آن‌ها اجازه نمی‌دهند و برای این ماجرا هم مصداق عینی وجود دارد اما در نهایت مدیر شبکه چهار به تازگی ماجرا را برگردن روشنفکران انداخت و گفت: «تلویزیون سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را ممنوع‌التصویر نکرده، بلکه این‌ها به دلیل تفتیش عقاید روشنفکران جرات نمی‌کنند به تلویزیون بیایند. به جز عال فردوسی‌پور که داستانش متفاوت است»

او با این ادعا گفت اگر هنرمندان به تلویزیون باز نمی‌گردند به این خاطر است که از جانب افراد دیگر مورد بازپرسی قرار می‌گیرند و گرنه خود تلویزیون مایل است که چنین اتفاقی رخ دهد این ادعا درست در حالی مطرح شد که هنوز شش ماه از ماجرای خواست رشیدپور برای بازگشت به تلویزیون و آن جنجالی که پا شد، نگذشته است، اگر به خاطر ندارید، در خلاصه‌ای می‌گویم؛ اواخر مرداد بود، که خبر رسید رضا رشیدپور با برنامه‌ای تازه می‌خواهد به تلویزیون بازگردد، پیرو همین ماجرا، یک مجری که مخاطب برنامه‌اش تنها ۵ درصد بود و اطمینان داشت که رقابت را به رشیدپور می‌بازد، هیاهویی در فضای مجازی به راه انداخت و در نهایت هم نامه اسنعفایش را در فضای مجازی منتشر کرد. نامه‌ای که محتوایش این‌گونه بود که یا جای رشیدپور در تلویزیون است یا جای من که البته رییس صداوسیما هم ترجیحش رضا رشیدپور نبود.

این یک مثال ساده برای این بود که اتفاقا این مدیران هستند که خواهان حضور هنرمندان در تلویزیون نیستند. در چنین شرایطی که انگشت اتهام به سمت مردم جامعه می‌رود، میزان استقبال از برنامه «کتاب باز» را به خاطر بیاوریم که توسط همه اقشار جامعه مورد استقبال قرار گرفته بود و از همه طیف‌ها فکر در آن حضور داشتند، از محمدحسن روزی‌طلب، حسین قرایی، وحید یامین‌پور و علیرضا قزوه گرفته تا میلاد دخانچی، شهاب مرادی و حبیب احمدزاده حتی چهره‌های مطرحی مانند عادل فردوسی‌پور، مهران مدیری، مجتبی جباری و پژمان جمشیدی، با این همه «کتاب باز» پس از چند دوره پرفروغ، به صورت ناگهانی تعطیل شد و هیچ وقت پاسخ درستی درباره چرایی آن داده نشد.

ماجرا این است که مسئولان اگر اشتباهات و سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌های خود را نمی‌پذیرند، دست‌کم آن را بر گردن دیگر افراد جامعه نیندازند، مادامی که تلویزیون به خواسته‌های مخاطب پاسخ می‌داد، مرجعیت داشت، اما الان اگر مرجعیت خود را از دست داده ازتباطی به مردم ندارد، نقطه لنگ کارش حذف چهره‌هاییست که مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاند.

۲۴۵۲۴۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.