آخرین وضعیت ثبت، مرمت و کاوش در چهارمحال و بختیاری

معاون میراث‌ فرهنگی چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت ثبت، مرمت و کاوش در این استان را تشریح کرد و گفت: در طول یک سال گذشته هیچ کاوش باستان‌شناسی در این استان انجام نشده است. ولی‌زاده درباره وضعیت ثبت آثار در استان چهارمحال و بختیاری به ایسنا گفت: در این استان ۶۴۴ اثر غیرمنقول ثبت شده‌اند

کد خبر : 316427
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
آخرین وضعیت ثبت، مرمت و کاوش در چهارمحال و بختیاری



معاون میراث‌ فرهنگی چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت ثبت، مرمت و کاوش در این استان را تشریح کرد و گفت: در طول یک سال گذشته هیچ کاوش باستان‌شناسی در این استان انجام نشده است.

ولی‌زاده درباره وضعیت ثبت آثار در استان چهارمحال و بختیاری به ایسنا گفت: در این استان ۶۴۴ اثر غیرمنقول ثبت شده‌اند که شش پرونده دیگر در نوبت ثبت قرار دارند. همچنین ۴۴ اثر از این آثار تعیین حریم و عرصه شده‌اند که ثبت حریم قلعه «فرخ‌شهر»، «فرادنبه» و «شمس‌آباد» نیز در حال اقدام است.  

او افزود: ۲۴ شیء تاریخی منقول نیز تاکنون ثبت شده‌اند که  قصد داریم سه شیء تاریخی دیگر، از جمله «عودسوز»، «مُهر خرمن» و «سنگ‌بنای محله صادقیه» در بروجرد را به‌زودی ثبت کنیم. همچنین ۳۰ اثر طبیعی در این استان ثبت شده‌اند که سه اثر دیگر هم در نوبت ثبت قرار گرفته‌اند که شامل منظر فرهنگی «شاه‌منظر»، «درختان چنار» دشتک و «ژئوپارک حمزه‌علی» است.

ولی‌زاده درباره وضعیت ثبت آثار ناملموس این استان، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری تا کنون ۹۳ اثر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسانده است و شش عنصر «آیین گِرزنون در فرهنگ بختیاری‌ها»، «فنون برداشت نمک در روستای سرآقاسید»، «رسم اجاق در شهر یانچشمه»، «عروسک خاری و فرهنگ‌های وابسته به آن در شهر گندمان»، «فنون تهیه خرما کلخونگ در شهرستان لردگان» و «فنون تهیه قارا گل برنجاس یا قند سوز» نیز به تازگی در فهرست میراث ناملموس ثبت شده‌اند.

او با بیان این‌که تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ (شهریور ماه ۱۴۰۱) سه میلیارد و سیصد اوراق در بخش بناهای تاریخی هزینه شده است، ادامه داد: از جمله هزینه‌ای که در بناهای تاریخی استان شده است، مرمت شیروانی قلعه «دزک» و بخش‌هایی از چالشتر بود. به همین خاطر در بارندگی‌های اخیر مشکلی در بناهای تاریخی نداشتیم. در حال حاضر تنها مشکلی که در بناهای تاریخی وجود دارد به «پل زمانخان» است که بخشی از پایه‌های پل در حال تخریب است. مالک این پل میراث‌ فرهنگی نیست و متولی و بهره‌بردار آن شهرداری است، ولی ما پیگیر مرمت آن هستیم و با همکاری دستگاه متولی طرح مرمتی این پل را تهیه می‌کنیم تا بر اساس آن، اعتبار مورد نیاز برآورد شود تا بعد محل تامین این اعتبار مشخص شود.  

معاون میراث‌ فرهنگی چهارمحال بختیاری درباره آخرین کاوشی که در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است، گفت: کاوش «خلیل‌آباد خاکی» و «بردنکان ده‌چشمه»، از جمله آخرین کاوش‌هایی بوده که انجام شده است، اما این کاوش‌ها هنوز تکمیل‌ نشده‌اند.   

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.