آجیل در میادین ۳۰ درصد ارزان‌تر از بازار / آخرین قیمت انواع آجیل در میادین و خشکبار فروشی‌ها

براساس گزارش مرکز آمار، پسته به‌عنوان مهم‌ترین قلم موجود در آجیل شب عید از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال ۶۰درصد افزایش قیمت داشته و دیگر اقلام نیز دست‌کم ۲۵درصد گران تر شده‌اند. اما رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار ایران از کاهش ۲۰درصدی قیمت آجیل و خشکبار در آستانه عید خبر داده است. علیرضا

کد خبر : 334708
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
آجیل در میادین ۳۰ درصد ارزان‌تر از بازار / آخرین قیمت انواع آجیل در میادین و خشکبار فروشی‌ها



براساس گزارش مرکز آمار، پسته به‌عنوان مهم‌ترین قلم موجود در آجیل شب عید از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال ۶۰درصد افزایش قیمت داشته و دیگر اقلام نیز دست‌کم ۲۵درصد گران تر شده‌اند. اما رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار ایران از کاهش ۲۰درصدی قیمت آجیل و خشکبار در آستانه عید خبر داده است.

علیرضا ممقانی در اوایل هفته جاری با اشاره به ارتباط مستقیم قیمت آجیل و خشکبار با نرخ ارز اعلام کرد: قیمت‌ آجیل نسبت به سال گذشته افزایشی بوده اما با توجه به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر قیمت این اقلام نسبت به هفته گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. این مقام صنفی کاهش قیمت آجیل در روزهای اخیر را اتفاقی استثنایی دانست و افزود: در سال‌های گذشته قیمت در اوج مصرف افزایشی بود اما امسال نخستین سالی است که شب عید قیمت آجیل و خشکبار کاهشی شده‌است.

قیمت امسال آجیل شب عید
اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، امسال نیز به روال هر ساله، در آستانه عید نوروز قیمت جدید آجیل و خشکبار را اعلام کرد.

به‌گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، آجیل مخلوط امسال از ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که بالاترین قیمت مربوط به آجیل چهارمغز است.

غلامرضا خدامی، قیمت هر کیلو آجیل ۴مغز اعلا و ممتاز را با پسته اکبری ۶۵۰هزار تومان و آجیل ۴مغز با پسته‌های دیگر مانند احمد آقایی را کیلویی ۶۰۰هزار تومان اعلام کرد.

بر این اساس، قیمت آجیل بسته به نوع ترکیبات مخلوط شده در آن متفاوت است و آجیل‌هایی که تخمه دارند با نرخ‌های پایین‌تری عرضه می‌شوند که این نرخ براساس اعلام اتحادیه از ۳۲۰ تا ۴۸۰هزار تومان است.

نرخ‌های اعلام شده از اتحادیه آجیل و خشکبار تهران برای واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه است اما مردم می‌توانند، علاوه بر واحدهای صنفی سطح شهر آجیل و خشکبار را نمایشگاه‌های بهاره نیز خریداری کنند.

به‌گفته خدامی، قیمت آجیل در نمایشگاه‌ها نیز حداکثر ۶۵۰هزار تومان برای آجیل ۴مغز اعلاست و با واحدهای صنفی سطح شهر تفاوتی ندارد اما خشکبارفروشان بسته به درجه یک یا درجه ۲ بودن و تعداد و نوع خشکبار موجود در آن می‌توانند قیمت را با سود حداکثر ۱۰درصدی تغییر دهند.

قیمت پسته نیز در نمایشگاه‌های بهاره از ۵۷۰ تا ۸۵۰هزار تومان تعیین شده و مردم تا شنبه ۲۷اسفند می‌توانند از نمایشگاه‌ها بازدید کرده و خرید عید خود را انجام دهند.

خرید به‌صرفه از میادین
نگاهی به قیمت آجیل در میادین میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که خرید از این مراکز می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد. براساس اعلام سازمان میادین میوه و تره‌بار، قیمت آجیل مخلوط شب عید در میادین سطح شهر تهران برای آجیل شور کیلویی ۲۹۹هزار تومان و برای آجیل شیرین ۲۶۵هزار تومان تعیین شده است. آجیل شور شامل ۱۵درصد پسته احمدآقایی شور، ۱۵درصد مغز بادام شور، ۲۰درصد نخودچی دو آتشه شور، ۲۰درصد تخمه کدوی دو آتشه شور، ۱۵درصد تخمه جابانی شور و ۱۵درصد فندق با پوست شور است.

ترکیب آجیل شیرین نیز ۱۰درصد پسته احمدآقایی خام، ۱۵درصد مغز بادام خام، ۱۵درصد نخودچی دو آتیشه بی‌نمک، ۱۵درصد کشمش سبز، ۱۰درصد برگه قیصی، ۱۵درصد فندق با پوست خام و ۱۵درصد انجیر خشک اعلام شده است. فروش آجیل با قیمت‌های گفته شده تا ۱۱فروردین در میادین ادامه خواهد داشت.

قیمت آجیل در خشکبار فروشی‌های سطح شهر
با نزدیک شدن عید، نه ‌تنها برخی از واحدهای صنفی به آجیل‌فروشی تغییر کاربری می‌دهند، بلکه شاهد فروش آجیل در پیاده‌روها و حاشیه میادین شهر نیز هستیم. هر ساله به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که برای خرید باکیفیت از واحدهای صنفی مجاز خرید کنند اما به‌نظر می‌رسد بخشی از مصرف‌کننده‌ها با توجه به قیمت بالای آجیل در واحدهای صنفی مجاز نمی‌توانند به این توصیه‌ها عمل کنند. با اینکه بالاترین قیمت اعلام شده اتحادیه تهران برای آجیل ۶۵۰هزار تومان است اما در بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌ها بین ۳۰تا ۵۰درصد بالاتر از ارقام رسمی و مصوب اتحادیه است.

قیمت هر کیلو آجیل ۴مغز در خشکبارفروشی‌های غیربرند سطح شهر تهران از ۸۵۰تا ۹۶۰هزار تومان و قیمت هر کیلو آجیل شیرین از ۴۸۰تا ۶۸۰هزار تومان است. کمترین قیمت آجیل مخلوط نیز در خشکبارفروشی‌های تهران ۶۵۰هزار تومان است و این رقم تا ۸۵۰هزار تومان هم بالا می‌رود.

در یکی از شیرینی‌فروشی‌های غرب تهران که همزمان آجیل نیز می‌فروشند، هر کیلو پسته اکبری شور یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان، هر کیلو پسته احمدآقایی ۹۵۰هزار تومان، هر کیلو بادام هندی شور ۷۰۰هزار تومان، مغز بادام درختی ۸۰۰هزار تومان، فندق ۶۰۰هزار تومان، هر کیلو تخمه جابانی ۲۵۰هزار تومان، تخمه کدو مشهدی ۲۰۰هزار تومان و هر کیلو تخمه آفتابگردان ۱۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌است.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۲۰



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.