آتش ناآرامی‌ها یقه خوانندگان را هم گرفت

با پایان گرفتن ایام سوگواری محرم و صفر، انتظار می‌رفت فصل جدید کنسرت‌های موسیقی در ژانرهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما ناآرامی‌های اخیر تهران و سایر شهرهای کشور متاسفانه شرایطی را فراهم آورده که بسیاری از خوانندگان و هنرمندان موسیقی در حوزه‌های مختلف، کنسرت‌های خود را لغو کرده‌اند. براساس برنامه‌ریزی‌های پیش از پایان

کد خبر : 262260
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
آتش ناآرامی‌ها یقه خوانندگان را هم گرفت



با پایان گرفتن ایام سوگواری محرم و صفر، انتظار می‌رفت فصل جدید کنسرت‌های موسیقی در ژانرهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما ناآرامی‌های اخیر تهران و سایر شهرهای کشور متاسفانه شرایطی را فراهم آورده که بسیاری از خوانندگان و هنرمندان موسیقی در حوزه‌های مختلف، کنسرت‌های خود را لغو کرده‌اند.

براساس برنامه‌ریزی‌های پیش از پایان ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر و اجرای قطعات جدید توسط خوانندگان پرطرفدار انتظار می‌رفت تا فصل باشکوهی در فضای اقتصادی موسیقی ایران رقم بخورد اما گویی همه آنچه برنامه‌ریزی شده بود به دلیل شرایط ملتهب و ناآرام این روزها به حال تعلیق درآمده و بسیاری از برنامه‌گذاران و هنرمندان این حوزه ترجیح داده‌اند تا آرام شدن فضا اقدام به برگزاری کنسرت نکنند.

انعکاس این تصمیم هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی را می‌توانیم در سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌ها مشاهده کنیم که اکنون خالی از برنامه‌ها و اجراهای تازه است. در حالی که سال گذشته در همین مقطع زمانی این سامانه‌ها مملو از نام خوانندگان و گروه‌هایی بود که پس از پایان ماه‌های محرم و صفر برای برگزاری کنسرت‌ها برنامه‌ریزی مفصلی داشتند. ناآرامی‌های اخیر تهران و دیگر شهرها منجر به تعطیلی کامل کنسرت‌ها تا اطلاع ثانوی شده و تمام پیش‌بینی‌ها در این زمینه را نیز در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

این شرایط در حالی است که گفته می‌شد تعدادی از خوانندگانی که طی سال‌های اخیر مجوز فعالیت رسمی در کشور نداشتند و بعد از مدتی مجاز به انتشار تک آهنگ شده‌اند، طی هفته‌های منتهی به شروع فصل تازه کنسرت‌ها موفق به دریافت مجوز برگزاری کنسرت هم شده‌اند و این شرایط می‌توانست برای آن‌ها آغازگر فصل تازه‌ای از فعالیت‌ها باشد.

آرمین زارعی، حامیم، رضا نیک‌زاده، معین زد، رضایا از جمله خوانندگانی بودند که گفته می‌شد مجوز آن‌ها برای برگزاری کنسرت صادر شده و موسیقی پاپ ایران اگرچه در این سال‌ها به شدت در حوزه کیفیت برگزاری و تولید اثر دچار افت شده، اما حداقل می‌تواند شاهد ظهور و بروز هنرمندانی باشند که نسل نوجوان مخاطبان موسیقی ایران به آنها علاقه بیشتری دارند.

شرایطی که در برخی از آثارشان به لحاظ محتوایی حرف تازه‌ای برای گفتن نیست و می‌تواند در پروسه‌ای طولانی موجب ایجاد نگرانی‌های هم در حوزه محتوا و مسائل مرتبط آن باشد، ولی هرچه هست حضور این خوانندگان در فرآیند نظام اقتصادی موسیقی ایران امری اجتناب ناپذیر است که با مدیریت برنامه‌ریزی شده در حوزه موسیقی سرگرمی می‌تواند فضای مناسبی در ایجاد روحیه نشاط و شادی در جامعه ایجاد کند.

از دیگر نکات مهم دیگری می‌توانست برگزاری کنسرت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، بحث صدور مجوز تک آهنگ‌هاست که طی هفته‌های اخیر حاشیه‌هایی را هم میان تهیه‌کنندگان و مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد ایجاد کرده است. کما اینکه برخی از این تهیه‌کنندگان از روند کند صدور مجوز تک‌آهنگ‌ها و توقف آن‌ها در سامانه‌های دفتر موسیقی انتقادهایی را مطرح کرده بودند که به گفته آنها تاثیر زیادی در حوزه مخاطب کنسرت‌ها می‌گذارد. این در حالی است که برخی از خوانندگان درصدد ارائه انتقادهایی در صفحه‌های مجازی خود بودند که گویا با رایزنی‌های صورت گرفته، این ماجرا فعلاً ختم به خیر شده و باید دید طی روزهای پیش رو چه اتفاقاتی در این حوزه می‌افتد.

بحث مهم دیگری که در حوزه برگزاری کنسرت‌ها مطرح شده است، معضل تکراری و بسیار نگران‌کننده عدم برگزاری پرتعداد کنسرت‌های موسیقی در ژانرهای موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی تلفیقی است که به غیر از موارد انگشت شمار آنچنان که باید نه مورد توجه مخاطب و نه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه است. حال به نظر می‌آید اکنون وقت آن رسیده تا نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دیگر نهاد بتوانند شرایط بهتری را برای تهیه کنندگان این عرصه ایجاد کنند تا آنها به واسطه این کمک‌های تشویقی روحیه مضاعفی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در حوزه‌هایی غیر از موسیقی سرگرمی ساز داشته باشند.

چراکه باید پذیرفت اجاره بهای سالن‌های برگزاری کنسرت که هر روز روند تصاعدی خود را ادامه می‌دهد به همراه هزینه‌های سرسام‌آور برگزاری کنسرت که همه می‌دانیم در این حوزه به غیر از موارد انگشت شمار بازگشت اقتصادی ندارد، دیگر انگیزه‌ای برای تهیه کنندگان این حوزه باقی نگذاشته است و این روزهاست که باید منتظر خبرهای نگران‌کننده و بدتر دیگری از فقدان برگزاری کنسرت‌های درست موسیقی در کشورمان باشیم.

به هر ترتیب فعلاً شرایط برای برگزاری کنسرت مهیا نیست و باید دید که طی روزهای آینده چه اتفاقات و رویدادهایی پیش روی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور قرار خواهد گرفت که از پس آن نیز بتوان نسبت به برگزاری کنسرت‌های موسیقی برنامه‌ریزی کرد.

۵۵۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.