یک ماه پس از سقوط کابل ، بحران اقتصادی طالبان را تهدید می کند

5/5 © رویترز. عکس فایل: نیروهای طالبان در مقابل فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل ، افغانستان ، 2 سپتامبر 2021 گشت می زنند. REUTERS/Stringer/عکس فایل 5/2 (رویترز) – یک ماه پس از تصرف کابل ، طالبان با مشکلاتی دلهره آور روبرو می شوند چرا که به دنبال تبدیل پیروزی برق آسای خود به

کد خبر : 104900
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
یک ماه پس از سقوط کابل ، بحران اقتصادی طالبان را تهدید می کند


5/5

© رویترز. عکس فایل: نیروهای طالبان در مقابل فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل ، افغانستان ، 2 سپتامبر 2021 گشت می زنند. REUTERS/Stringer/عکس فایل

5/2

(رویترز) – یک ماه پس از تصرف کابل ، طالبان با مشکلاتی دلهره آور روبرو می شوند چرا که به دنبال تبدیل پیروزی برق آسای خود به یک دولت پایدار در زمان صلح هستند.

پس از چهار دهه جنگ و کشته شدن ده ها هزار نفر ، امنیت تا حد زیادی بهبود یافته است ، اما اقتصاد افغانستان با وجود صدها میلیارد دلار هزینه های عمرانی در 20 سال گذشته در حال ویرانی است.

خشکسالی و قحطی هزاران نفر را به راه انداخته است تا 14 میلیون نفر در آستانه گرسنگی هستند

در حالی که توجه زیادی در غرب بر این نکته متمرکز شده است که آیا دولت جدید طالبان به وعده های خود برای حمایت از حقوق زنان عمل خواهد کرد یا به گروه های شبه نظامی مانند القاعده سرپناه می دهد ، برای بسیاری از افغان ها اولویت اصلی بقای ساده است.

عبدالله ، باشنده کابل گفت: “همه افغان ها ، بچه ها ، گرسنه هستند ، حتی یک کیسه آرد و روغن پخت و پز ندارند.”

صف های طولانی هنوز در خارج از بانک ها ایجاد می شود ، جایی که محدودیت های برداشت هفتگی 200 یا 20000 افغانی برای محافظت از ذخایر رو به کاهش این کشور وضع شده است.

بازارهای فوری که مردم کالاهای خانگی را به صورت نقدی می فروشند در سراسر کابل ظاهر شده است ، اگرچه خریداران کمبود دارند.

حتی با وجود میلیاردها دلار کمک خارجی ، اقتصاد افغانستان با مشکل روبرو شده بود ، اما رشد اقتصادی با افزایش مداوم جمعیت همگام نبود. مشاغل کمیاب هستند و بسیاری از کارکنان دولت دست کم از ماه جولای حقوق دریافت نکرده اند.

در حالی که به نظر می رسد اکثر مردم از پایان جنگ استقبال کرده اند ، اما با تعطیلی نزدیک اقتصاد ، هر گونه امدادی کاهش یافته است.

یک قصاب از منطقه بی بی ماهرو کابل که از ذکر نام خود امتناع کرد ، گفت: “در حال حاضر امنیت بسیار خوب است اما ما چیزی به دست نمی آوریم.” “هر روز ، اوضاع برای ما بدتر و تلخ تر می شود. این واقعاً وضعیت بدی است.”

پروازهای کمک

به دنبال خروج آشفته خارجی از کابل در ماه گذشته ، با بازگشایی فرودگاه ، اولین پروازهای امدادی آغاز شده است.

اهداکنندگان بین المللی بیش از یک میلیارد دلار متعهد شده اند ژنرال آنتونیو گوترش هشدار داد که ممکن است “فروپاشی کل کشور” باشد.

اما واکنش جهان نسبت به دولت جانبازان طالبان و تندروها که هفته گذشته اعلام شد بسیار جالب بود https://www.reuters.com/world/asia-pacific/world-wary-taliban-government-afghans-urge-action-rights-economy -2021-09-08 ، و هیچ نشانه ای از به رسمیت شناخته شدن بین المللی یا حرکتی برای رفع انسداد بیش از 9 میلیارد دلار از ذخایر خارجی ذخیره شده در خارج از افغانستان وجود ندارد.

اگرچه مقامات طالبان گفته اند که قصد تکرار حکومت بنیادگرایانه شدید دولت قبلی را ندارند ، که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 توسط یک کمپین تحت رهبری آمریکا سرنگون شد ، اما آنها تلاش کردند تا جهان خارج را متقاعد کنند که واقعا تغییر کرده است. به

گزارشات گسترده از کشته شدن غیرنظامیان ضرب و شتم ، و تردید در مورد اینکه آیا حقوق زنان تحت تفسیر طالبان از قوانین اسلامی واقعاً رعایت می شود ، اعتماد را تضعیف کرده است.

علاوه بر این ، بی اعتمادی عمیقی نسبت به شخصیت های ارشد دولتی مانند سراج الدین حقانی وزیر کشور جدید ، که توسط ایالات متحده به عنوان تروریست جهانی معرفی شده و 10 میلیون دلار پاداش بر سر دارد ، وجود داشته است.

برای بدتر شدن اوضاع برای طالبان ، جنبش مجبور به مبارزه با حدس و گمان در مورد شکاف های عمیق داخلی در صفوف خود شده است و شایعات را تکذیب می کند https://www.reuters.com/world/asia-pacific/taliban-deny-their-piruty- نخست وزیر-ملا-برادر-مرده است-2021-09-14 که عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر در درگیری با طرفداران حقانی کشته شده است.

مقامات می گویند که دولت تلاش می کند خدمات را دوباره راه اندازی کند و خیابان ها اکنون ایمن هستند ، اما با عقب نشینی جنگ ، حل بحران اقتصادی به عنوان یک مشکل بزرگ در حال پیش بینی است.

یکی از مغازه داران می گوید: “سرقت ها ناپدید شده اند. اما نان نیز ناپدید شده است.”





لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.