کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام

خبرگزاری ایسنا: یک فرد فلج چهار اندام که کمترین حرکت و احساس در اندام خود را دارد، برای اولین بار پس از ۳۰ سال توانست با کمک یک جفت بازوی رباتیک به خودش غذا بدهد و نکته جالب این است که این فرد این کار را با استفاده از ذهن خود انجام می‌دهد. “رابرت بوز

کد خبر : 2106
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱:۰۷
کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام


خبرگزاری ایسنا: یک فرد فلج چهار اندام که کمترین حرکت و احساس در اندام خود را دارد، برای اولین بار پس از ۳۰ سال توانست با کمک یک جفت بازوی رباتیک به خودش غذا بدهد و نکته جالب این است که این فرد این کار را با استفاده از ذهن خود انجام می‌دهد.

کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام

“رابرت بوز چمیولوسکی” (Robert ‘Buz’ Chmielewski) زمانیکه نوجوان بود، هنگام موج سواری سانحه‌ای برای وی رخ داد و فلج شد؛ اما در سال ۲۰۱۹ وی تحت یک عمل جراحی ۱۰ ساعته قرار گرفت تا پزشکان ۶ الکترود را برای کنترل یک جفت بازوی رباتیک در مغز او قرار دهند.

“چمیولوسکی” با کمک محققان دانشکده پزشکی جانز هاپکینز اکنون قادر است با هر دو بازوی مصنوعی خود کار کند و آنها را برای انجام کارهای جداگانه حرکت دهد و اکنون برای مثال می‌تواند خودش با کمک این دست‌ها یک کیک در دهان خودش بگذارد.

وی گفت: اینکه از افکارم برای دستور دادن به اندام‌های رباتیک و حرکت آنها برای غذا دادن به خودم استفاده می‌کنم، بسیار جالب است.

من می‌خواستم بتوانم کارهای بیشتری از آن انجام دهم. او زمانیکه ۱۶ ساله بود هنگام موج سواری در مریلند حادثه‌ای برای وی رخ داد و این امر باعث شد وی از شانه‌ها به سمت پایین فلج شود.

اما در سن ۴۹ سالگی او داوطلب برنامه تحقیق با جانز هاپکینز (research program with Johns Hopkins) شد. هنگامی که در سال ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی قرار گرفت، هدف از این عمل آن بود که حس در دست‌های او بهبود پیدا کرده و کمی افزایش یابد و این امر به او توانایی کار با بازوهای مصنوعی رباتیک را بدهد.

کمک بی‌نظیر فناوری به فرد فلج چهار اندام

اندازه هر آرایه دو و نیم اینچ مربع است و در زیر لبه‌های کوچکی دارد. سه الکترود به بازوهای چپ و راست وی متصل می‌شوند و بقیه نیز به نواحی مغزی متصل هستند تا بازخورد حسی را در انگشتان دست مصنوعی پخش می‌کنند.

تنها چند ماه پس از عمل جراحی، وی توانست بازوهای رباتیک را از طریق واسط مغز و رایانه که توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز (APL) ساخته شده بود، کنترل کند.

“پابلو سلنیک”(Pablo Celnik)، مدیر طب فیزیکی و توانبخشی این دانشگاه و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: این نوع تحقیق که معروف به واسط مغز و رایانه (BCI) است، در بیشتر موارد فقط بر روی یک بخش تمرکز دارد و اینجا تمرکز بر روی یک بازو بود که از یک طرف مغز کنترل می‌شود.

دانشمندان این پروژه قصد داشتند تا یک سیستم حلقه بسته طراحی کنند که تلفیق هوش مصنوعی، رباتیک و واسط مغز و رایانه باشد.

این مرد با استفاده از این سیستم توانست دو بازو را دستکاری کرده و حرکت دهد و کارهای مختلفی را انجام دهد که این کارها شامل نگه داشتن کیک روی بشقاب و برش دادن آن است و سپس بازوی دیگر به وی اجازه می‌دهد تا غذای خود را بخورد.

“دیوید هندلمن” (David Handelman)، یک متخصص رباتیک ارشد گفت: با ترکیب سیگنال‌های واسط مغز و رایانه با رباتیک و هوش مصنوعی، ما به انسان اجازه می‌دهیم تا روی قسمت‌هایی از مغز که بیشترین اهمیت را دارند، تمرکز کند.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.