کمساری خبر داد: از آزادسازی زندانیان غیر عمد تا مشاوره‌های رایگان حقوقی و بسته‌های معیشتی از اقدامات هفته فرهنگی خمین است

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اعلام اینکه در تقارن میلاد امام خمینی(س) با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در خمین برگزار می شود، گفت: روز جمعه ۲۳ دی ماه با حضور مقامات کشوری و استانی در بیت حضرت امام و مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام این

کد خبر : 304983
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۳:۳۶
کمساری خبر داد: از آزادسازی زندانیان غیر عمد تا مشاوره‌های رایگان حقوقی و بسته‌های معیشتی از اقدامات هفته فرهنگی خمین است


رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اعلام اینکه در تقارن میلاد امام خمینی(س) با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در خمین برگزار می شود، گفت: روز جمعه ۲۳ دی ماه با حضور مقامات کشوری و استانی در بیت حضرت امام و مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام این هفته فرهنگی را افتتاح خواهیم کرد و به مدت یک هفته برنامه هاثی متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری پیش از ظهر امروز(سه شنبه ۲۰ دی ماه) در نشست رسانه ای برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در زادگاه امام خمینی(س)، گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در طول سه دهه ای که از تأسیس آن به فرمان حضرت امام می گذرد، مأموریت ها و برنامه های متنوعی را پیش روی داشته و در سال های نخست طبیعتا به مأموریت ذاتی خود که جمع آوری، دسته بندی و حفظ آثار امام بوده مبادرت کرده و انصافا به خوبی توانسته از عهده این مأموریت خود بر بیاید.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: امروز صدها هزار و بعضا میلیون ها سند از بخش های مختلف داریم که به هر حال محصول سال های مبارزه و تقریبا ۱۰ سال رهبری امام و سرمایه مهمی در اختیار نظام و انقلاب است. پس از آن کم کم بحث های تحقیقی و علمی پیرامون اندیشه امام در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن هم ده ها کتاب، مقاله، مجله و محصولاتی از این دست است که به عنوان پشتوانه کارهای حوزه شناخت امام، آشنایی با اندیشه امام و حوزه های نظری مربوط استفاده می شود.

وی اظهار داشت: در دوره جدید مؤسسه یکی از اصلی ترین رویکردهایی که با حفظ مأموریت های پیشین در دستور کار قرار دارد ورود به مباحث تبیینی و ترویجی است. بعد از سه دهه کار جدی اسنادی و تحقیقاتی و داشتن یک گنجینه ارزشمند، ضرورت دارد که مؤسسه بیشتر وارد حوزه های ترویجی و تبیینی شود. به هر حال امروز جامعه ما بیش از گذشته به دلایل جبر زمانی و فاصله بیشتری که از زمان حیات امام گرفته بیش از گذشته نیازمند آشنایی با شخصیت، مبانی اندیشه و سیره عملی امام است.

کمساری تأکید کرد: امروز بیش از نیمی از افراد جامعه ما را کسانی تشکیل می دهند که زمان رحلت امام یا به دنیا نیامده بودند و یا کودک بوده اند و لذا درک لازم را از امام و شرایط امام مثل نسل قبلشان ندارند. طبیعتا باید تلاش شود تا این مبانی که به عنوان اساس و زیربنای فکری و اعتقادی و راهبردی نظام ما تلقی می شود، بیشتر ترویج و تبلیغ شود تا شناخت بهتری حاصل شود. طبیعتا هرچه شناخت درست تر و کافی تر باشد، اعتقاد و باور عمیق تر می شود و اگر شناخت ناقص و نادرست باشد طبیعی است که اعتقاد و باور یا ضعیف می شود و یا به صورت منفی خودش را نشان می دهد.

وی یادآور شد: ما مواجه هستیم با دشمنی ها و شیطنت هایی که به صورت جدی در حوزه نادرست جلوه دادن اندیشه و عملکرد امام فعالانه تلاش می کند. شاید رسانه ها بیش از بقیه مواجه هستند با حجم شبهات، شایعات و روایت های نادرستی که در این حوزه وجود دارد. الآن به واسطه حضور رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی مباحث از این دست به وفور و سرعت در دسترس آحاد جامعه قرار می گیرد. به هر حال شرایط رسانه ای کاملا متفاوت شده و لذا شناخت ها هم متأثر از روایت های درست و نادرست می شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تبیین و جهاد تبیین، گفت: ما بر ضرورت این نکات در حوزه اندیشه امام کاملا واقف هستیم. واگر ما روایت درست نکنیم روایت سازی خواهد شد و ممکن است ذهن مخاطب ما که عموما مخاطب جوان است را با یک روایت نادرست به اشتباه بیاندازند. لذا مؤسسه با این رویکرد در یکی دو سال اخیر تصمیم دارد که به سمت کارهای فرهنگی، ترویجی و تبیینی ثقل برنامه ها را هدایت کند.

وی تصریح کرد: برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» یکی از مصادیق حرکت جدید مؤسسه در حوزه های تبلیغی و ترویجی است. ما بنا داریم هفته های فرهنگی – هنری را در داخل و خارج کشور تحت عنوان هفته های فرهنگی امام برگزار کنیم و طبیعتا خمین به عنوان زادگاه امام اولین جایی است که این هفته فرهنگی برگزار می شود؛ آن هم به مناسبت میلاد امام که با ولایت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مصادف است. این تقارن بهانه بسیار مبارکی است برای اینکه اولین هفته فرهنگی را تحت عنوان «بر آستان آفتاب» در شهر خمین برگزار می کنیم.

کمساری افزود: خمین یکی از شهرهایی است که در صدر آمار شهدای دفاع مقدس قرار دارد و یک شهر بسیار فرهنگی، ریشه دار، مذهبی و پیشتاز و زادگاه حضرت امام هم هست و امام نزدیک به دو دهه از عمر مبارکشان را در خمین زندگی کرده اند و در یکی دو ماه اخیر دیدیم که مورد طمع دشمنان هم هست و در اعتراضات اخیر دیدید که یک اتفاقِ نیفتاده را در بوق و کرناهای شبکه های معاند چطور برجسته کردند و یک اتفاق غیر واقعی را با یک خطای دید تصویری به عنوان یک اتفاق واقعی قلمداد کردند. طبیعتا خمین از این جهت محل طمع دشمنان هست.

وی ادامه داد: روز جمعه ۲۳ دی ماه با حضور مقامات کشوری و استانی در بیت حضرت امام و مجتمع فرهنگی و هنری یادگار امام این هفته فرهنگی را افتتاح خواهیم کرد و به مدت یک هفته برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار می شود. از رئیس محترم مجلس آقای دکتر قالیباف برای حضور در افتتاحیه دعوت کرده ایم و حضور اعضای محترم بیت امام، مسئولین کشوری و مقامات استان، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار و مدیران، صاحب نظران، نخبگان و فرهیختگان، اهالی فرهنگ و هنر، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و آحاد افرادی که جمع نخبگانی را تشکیل می دهند افتتاحیه برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با بیان اینکه هشت عنوان برنامه را در طول این هفته برگزار خواهیم کرد، گفت: با توجه به شرایط جامعه، هم به مسئولین استان و هم به همکاران مؤسسه تأکید کردیم که از هرگونه هزینه های غیر ضروری و ریخت و پاش هایی که شائبه اسراف داشته باشد اجتناب شود. تأکید بر حضور مردم و استفاده از ظرفیت جوانان خمین بوده است. امام جمعه محترم آیت الله دری نجف آبادی نیز همین تأکید را داشتند و لذا ما سعی می کنیم با همان مشی حضرت امام، که ساده زیستی بوده، این هفته را برگزار کنیم. حتی در برگزاری و مدیریت این برنامه ها تأکید بر حضور مردم خمین و استفاده از ظرفیت های جوانان بوده است.

وی افزود: ستادی به ریاست استاندار مرکزی تشکیل شد و با مشارکت دستگاه های مختلف کار خودش را انجام می دهد و از دو سه ماه پیش دارند کارها را پیش می برند. سعی شده که به مباحث اجتماعی توجه ویژه شود و توجه به محرومین و مستضعفین که چشم و چراغ ملت هستند در برنامه ها به طور جدی دیده شده و ستادی تشکیل داده ایم که مأموریت های مختلفی را در طول این هفته پیگیری کند و خدماتی به خصوص به مستضعفین داده شود. اعزام دو گروه پزشکی متشکل از ۴۰ پزشک که علاوه بر اینکه در بیت امام بیماران را ویزیت می کنند در روستاها و مناطق محروم مراجعه خواهند کرد. ارائه مشاوره های رایگان حقوقی، تحصیلی و ازدواج، تجهیز بعضی درمانگاه ها و بسته های معیشتی و کمک آموزشی هم تهیه شده که در طول این هفته به نیازمندان اهدا می شود. قرار شده در بحث آزادسازی زندانیان غیر عمد هم اقداماتی انجام شود. یکی از بحث های ما این بوده که بهانه هفته فرهنگی گرهی از مشکلات اجتماعی و معیشتی هم برداشته شود.

کمساری ادامه داد: در طول این هفته ما چند همایش را برگزار خواهیم کرد. یکی همایش مسئولیت اجتماعی در اندیشه حضرت امام با حضور سخنرانان صاحب نظر، نشست بازخوانی نقش زن در اندیشه امام، همایش بررسی عدالت تربیتی در اندیشه امام با حضور وزیر آموزش و پرورش و یک آیین هم تحت عنوان پاسداشت مفاخر فرهنگ و هنر خمین خواهیم داشت. ما در طول این هفته چند نمایشگاه را در مجتمع فرهنگی هنری یادگار امام برگزار خواهیم کرد. نمایشگاه نامه های مردم به حضرت امام و همچنین نمایشگاه اسناد و آرشیو و نمایشگاه هنری خواهیم داشت.

وی با تشکر از مشارکت دستگاه های مختلف در برگزاری این رویداد، افزود: کارگاه های هنری و تجسمی خواهیم داشت که هر روز دو کارگاه برگزار می شود. بخش دیگر فعالیت های هنری است که ما هر روزه اجرای سرودهای دانش آموزی و برنامه های موسیقی سنتی و نمایش و نقد فیلم داریم و هفته فیلم ما با حضور کارگردانان و مسئولین سینمایی کشور داریم. فیلم فرزند صبح و بانو قدس هم با حضور کارگردانان آنها اکران می شود. فعالیت های فرهنگی از جمله شب شعر بر آستان آفتاب داریم. یک برنامه ویژه تجلیل از ایثارگران و خانواده شاهد را خواهیم داشت که در این شب خانواده شهدای مقاومت از خارج کشور هم تجلیل خواهند شد. طبیعتا در این ایام تولیداتی را هم در حوزه کلیپ، نماهنگ و گزارش هایی داریم که بعضا انجام شده و بعضا هم انجام خواهد شد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اطلاعات در خصوص مهمانان خارجی هفته فرهنگی – هنری «در آستان آفتاب» گفت: ۴۰ مهمان خارجی در افتتاحیه داریم و در بعضی برنامه ها مثل شب شعر و نقش زن در اندیشه امام هم مهمانان خارجی داریم.

ارائه توضیحات بیشتر در خصوص برنامه های پیش بینی شده در بحث مسئولیت اجتماعی این هفته شد، که حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، ضمن تشکر از کلیه نهادها و دستگاه های مسئول به خصوص کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام، گفت: توزیع بسته های معیشتی، فرهنگی و کمک آموزشی، ارائه مشاوره های رایگان حقوقی، تحصیلی و ازدواج و نیز بحث آزادسازی زندانیان غیر عمد گوشه ای از این فعالیت ها خواهد بود.

وی همچنین ضمن تشکر از کادر درمان گروهای جهادی به اعزام دو گروه جهادگران پزشکی از قرارگاه سلامت «عاشورا» و قرارگاه چشم پزشکی «بصیر» اشاره کرد و افزود: پزشکان هماهنگ شده گروه ۴۰ نفره ای هستند با تخصص های مختلف که در این هفته خدمات پزشکی رایگان در بیت امام و روستاها و مناطق محروم ارائه خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص سانسور امام خمینی(س) توسط صدا و سیما و عدم پخش سخنرانی های ایشان در رسانه ملی، اظهار داشت: به هر حال غفلت از امام، بی توجهی به زنده نگه داشتن یاد و نام امام در واقع به معنای وفادار نبودن به اصل نظام و انقلاب است. امام همه هویت انقلاب ما است. اگر کسی ادعای انقلابی گری، وطن پرستی و تدیّن و دلسوزی برای دین دارد، بدون توجه به امام، استمداد از اندیشه امام و رجوع مستمر به اندیشه امام این ادعا یک ادعای واهی بیش نیست. پایه مشروعیت و مقبولیت انقلاب بر اندیشه امام است.

کمساری با اشاره به انتظار از صدا و سیما برای ترویج اندیشه امام خمینی(س)، تأکید کرد: همه وظیفه دارند و به خصوص صدا و سیما که به عنوان رسانه رسمی جمهوری اسلامی و همه هویت انقلابی گری خودش را مدیون حضرت امام هست. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام دستگاه انحصاری در حوزه ترویج و نشر اندیشه امام نیست و وظیفه همه دستگاه های فرهنگی و نهادها است که به این امر توجه شود و بدانیم همان چیزی که باعث اقبال مردم به انقلاب اسلامی شد، باعث بقای خواهد بود. یعنی ما باور داریم اگر امروز بتوانیم دلایل انقلاب و اندیشه های امام را برای نسل امروز بیان کنیم، امروز هم مخاطب خواهد داشت.

۵۷۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.