چین: با میانجیگری روابط تهران-ریاض به دنبال منافع خودخواهانه در منطقه نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده است، درباره میانجیگری پکن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران-ریاض گفت: عربستان سعودی و ایران نقشه راه و بازه زمانی لازم برای بهبود روابطشان را تعیین کرده‌اند که مبنای محکمی برای همکاری آن‌ها در ادامه راه ایجاد کرده و باعث آغاز فصل جدیدی

کد خبر : 332196
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۵۰
چین: با میانجیگری روابط تهران-ریاض به دنبال منافع خودخواهانه در منطقه نیستیم



سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده است، درباره میانجیگری پکن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران-ریاض گفت: عربستان سعودی و ایران نقشه راه و بازه زمانی لازم برای بهبود روابطشان را تعیین کرده‌اند که مبنای محکمی برای همکاری آن‌ها در ادامه راه ایجاد کرده و باعث آغاز فصل جدیدی در روابط دوجانبه‌شان می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: گفتمان و توافق آن‌ها نمونه خوبی از این است که چطور کشورهای منطقه می‌توانند از طریق گفت‌وگو و رایزنی اختلافاتشان را حل‌وفصل کنند و به همسایگی خوب و دوستی دست بیابند. این امر به کشورهای منطقه کمک خواهد کرد که از مداخله خارجی رهایی بیابند و آینده را به دست خود رقم بزنند.
در این بیانیه با تبریک توافق حاصل شده به ایران و عربستان سعودی، تاکید شده است، «چین به دنبال هیچ گونه منافع شخصی در خاورمیانه نیست.»
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه بیان کرد: ما به شان کشورهای منطقه به عنوان صاحبان آن احترام می‌گذاریم و با رقابت ژئوپولیتیکی در خاورمیانه مخالفیم. چین هیچ قصدی برای پر کردن خلا یا ایجاد گروهی انحصاری از کشورهای متحد ندارد.
همچنین در این بیانیه مطرح شد: چین همواره از مردم خاورمیانه در طی کردن مسیرهای پیشرفت و از کشورهای منطقه در حل کردن اختلافاتشان از طریق گفتمان و رایزنی برای دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه حمایت می‌کند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور ایران، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی،‌ عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
توافق میان تهران و ریاض با واکنش‌های گسترده مقامات رسمی و رسانه‌ها و مطبوعات بین‌المللی همراه بوده است.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.