چرا بازار ارز دیگر به هیچ خبر مثبتی واکنش نشان نمی‌دهد؟

مریم فکری: در حالی در روزهای اخیر به دنبال انتشار اخباری مثبت از مذاکرات و انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی دولت رییسی، بازار ارز روندی نزولی را طی می‌کرد، اما بررسی روند بازار نشان می‌دهد که دلار برای ورود به کانال ۲۶ هزار تومان و پایین‌تر، مقاومت بسیار می‌کند. فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر

کد خبر : 116616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
چرا بازار ارز دیگر به هیچ خبر مثبتی واکنش نشان نمی‌دهد؟


مریم فکری: در حالی در روزهای اخیر به دنبال انتشار اخباری مثبت از مذاکرات و انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی دولت رییسی، بازار ارز روندی نزولی را طی می‌کرد، اما بررسی روند بازار نشان می‌دهد که دلار برای ورود به کانال ۲۶ هزار تومان و پایین‌تر، مقاومت بسیار می‌کند.

فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر نوسان‌گیران بازار تلاش می‌کنند که نگاه‌ها را به این سمت ببرند که مذاکرات هسته‌ای به این زودی‌ها آغاز نمی‌شود و حتی در صورت آغاز مذاکرات، با شرایط پیچیده‌ای مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در هفته گذشته اعلام کرده بود که تصمیم داریم به مذاکرات بازگردیم و به طور فشرده در حال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم.

در این شرایط، برخی از فعالان بازار تاکید دارند که در حال حاضر نگهداری  ارز با ریسک بالایی همراه خواهد بود. با این حال، گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار ارز عنوان می‌کنند در صورتی که در هفته‌های آینده خبر رسمی از شروع مذاکرات منتشر نشود، خریداران به بازار ارز باز خواهند گشت.

به چه دلیل بازار ارز برای ورود به کانال‌های پایین‌تر مقاومت می‌کند؟

بررسی بازار ارز در طول یک‌هفته گذشته نشان می‌دهد که تاکنون دلار با وجود تغییر و تحولات در فضای بانک مرکزی و خبرهای مذاکرات، دلار در بازار کمتر از ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است. کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی اعتقاد دارند تا زمانی که عرضه و تقاضای ارز به یک ثباتی نرسد، هیچ خبر خوشی روی بازار تاثیر آن‌چنانی نخواهد داشت و بازار برای ریزش بیشتر مقاومت خواهد کرد.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری هوشمند نیوز می‌گوید: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضاست که روی بازار ارز موثر است. در واقع اگر عرضه کافی نباشد، تقاضا در بازار بالا می‌رود و در صورتی بازار به تعادل خواهد رسید که سمت عرضه تحریک شود. بر همین اساس، خبرهایی همچون انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی دولت، روی بازار هیچ اثری ندارد.

وی می‌افزاید: در عین حال، خبرهایی که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد، تاکنون چندین بار تکرار شده است و خیلی اطمینانی به حل مسایل و مشکلات وجود ندارد، بنابراین هیچ دلیلی برای کاهش نرخ دلار وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در شرایط کنونی دولت باید روی بخش تقاضا در بازار ارز کنترل داشته باشد، یعنی باید تقاضای ارز را محدود کند.

قنبری عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم بازار ارز تا پایان سال روند صعودی ملایم خواهد داشت و خیلی نمی‌شود به ثبات بازار ارز اطمینان داشت؛ مگر این‌که تغییری اتفاق بیفتد. برای مثال، برجام به نتیجه برسد، موضوع اف‌ای‌تی‌اف حل شود و تحریم‌ها برداشته شود، در غیر این صورت روند صعودی نرخ ارز با شیب ملایم را شاهد خواهیم بود و احتمال این‌که نرخ دلار تا پایان سال به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی یک کارشناس قیمت دلار

نماینده مجلس: با ورود مافیای زر و زور، قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کردند

سقوط آزاد قیمت دلار در بازار

آرامش چگونه به بازار ارز باز می‌گردد؟

اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری هوشمند نیوز می‌گوید: ثبات قیمت فقط در صورت به نزدیک صفر رساندن نرخ‌های بهره و تورم امکان‌پذیر است؛ وگرنه ثباتی غیرواقعی و دستوری و مصنوعی و بی‌دوام خواهد بود.

وی می‌افزاید: تا زمانی که تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار حدود ۳۶ درصد باشد، به طور طبیعی می‌باید روزانه یک در هزار به قیمت دلار افزوده شود و اگر نشود، معنای آن، جمع شدن فنر قیمت خواهد بود.

رییس اسبق کانون صرافان عنوان می‌کند: در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل برای اقتصاد کشور، چندنرخی بودن و غیرواقعی و دستوری بودن قیمت‌ها است؛ چه برای ارز یا بنزین، یا اتومبیل و یا هر کالای دیگری و البته مهم‌ترین آنها ارز است.

سمیعی متذکر می‌شود: پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها چه برای ارز باشد، چه برای بنزین باشد، چه برای حقوق کارگرها و کارمندها باشد، و چه برای هر خدمت یا کالای دیگری، علاوه بر این‌که عملی غیراخلاقی محسوب می‌شود و باعث رانت و فساد خواهد بود، عملی غیراقتصادی هم هست و باعث صدمه به بدنه اقتصاد کشور می‌شود و بازار را از رقابتی بودن خارج می‌کند و باعث دلسردی فعالان اقتصادی می‌شود. همچنین باعث افزایش بیکاری و به تعطیلی کشیده شدن صنایع و فعالیت های مولد خواهد بود. از سوی دیگر، این نوع پایین آوردن قیمت نقض غرض هم هست.

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.