وقتی مدیرکل هنرهای نمایشی هم نمی‌داند پول تئاتر کجا خرج می‌شود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بسیاری از ردیف بودجه‌های مصوب فرهنگی، بین دستگاه‌ و نهادهای مختلف تقسیم می‌شود که پیگیری هزینه‌کرد آن دشوار است و چه بسا در مواردی جز آن‌چه باید، خرج شود. بودجه تئاتر کشور هم دچار چنین مشکلی است و در حالی که برای سال ۹۹، ۸۴ میلیارد تومان مصوب شده است، در

کد خبر : 11209
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲:۲۵
وقتی مدیرکل هنرهای نمایشی هم نمی‌داند پول تئاتر کجا خرج می‌شود!



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بسیاری از ردیف بودجه‌های مصوب فرهنگی، بین دستگاه‌ و نهادهای مختلف تقسیم می‌شود که پیگیری هزینه‌کرد آن دشوار است و چه بسا در مواردی جز آن‌چه باید، خرج شود. بودجه تئاتر کشور هم دچار چنین مشکلی است و در حالی که برای سال ۹۹، ۸۴ میلیارد تومان مصوب شده است، در بهترین شرایط، تنها ۲۴ میلیارد تومان آن به‌دست اداره‌کل هنرهای نمایشی که متولی اصلی تئاتر است، می‌رسد.

بر این اساس، در کافه خبر، یکی از مواردی را که مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کردیم، همین بحث بودجه بود که او در کمال شگفتی، در پاسخ به پرسش‌های ما، مانند بسیاری از اهالی رسانه و تئاتر، از چگونگی خرج این پول، ابراز بی‌اطلاعی کرد. این بخش از گفت‌وگوی خبرآنلاین با قادر آشنا را در ادامه بخوانید:

بودجه تئاتر کشور برای امسال، مبلغ ۸۴ میلیارد تومان تعیین شده، این موضوع درست است؟

در سر فصل بودجه ارائه شده از جانب وزارتخانه، این رقم درست است، اما رقمی نیست که فقط در اختیار ما قرار دهند؛ پولی که به اداره کل هنرهای نمایشی داده‌اند، حداقل ۱۸میلیارد تومان و حداکثر ۲۴ میلیارد تومان ارائه و تصویب شده است.

در  بودجه، یک ردیفی است برای تولید تئاتر به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان. پس این پول دست چه کسی می‌رود؟

آن ۴۷ میلیارد تومان تنها به ما اختصاص داده نمی‌شود؛ آن چیزی که برای تولید در سال ۹۹ به ما اختصاص داده شد، مبلغ ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است.

یعنی از ۴۷میلیارد تومان بودجه تولید، فقط مبلغ ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به شما رسیده است؟

بله، تازه از این بودجه، مبلغ ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان را به تئاتر استان‌ها و مبلغ ۵میلیارد تومان را هم به تئاتر تهران اختصاص داده‌ایم.

در همین بودجه امسال، ۹میلیارد تومان به بنیاد رودکی برای تولید تئاتر اختصاص داده شده، یعنی تقریبا سهم و شما و بنیاد یک اندازه است؟

پول در اختیار من نیست و من فقط ارقام را می‌دانم.

بله، اما شما به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی، آیا فکر می‌کنید این موضوع درست است؟ اگر ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بابت حمایت از تولید به اداره‌کل هنرهای نمایشی داده می‌شود، دادن ۹میلیارد تومان بودجه به بنیاد رودکی، ظلم آشکاری است، چرا که این بنیاد، خودش توانایی درآمدزایی دارد و حجم تولید تئاترش اصلا در این حد و اندازه نیست. با این وضعیت، پس این‌که بودجه تئاتر افزایش پیدا کند، مشکل‌گشا نیست، این‌که بودجه تئاتر، کجا و چگونه خرج شود، مسئله اصلی است. براساس ارقامی که الان مطرح شد، مبلغ ۳۷میلیارد تومان بابت تولید تئاتر باقی می‌ماند، این پول کجاست؟

سوال من هم همین است. ما بر این باور هستیم که مبلغ ۸۴میلیارد تومانی که در ردیف بودجه آمده است، باید در اختیار اداره‌کل هنرهای نمایشی قرار بگیرد و اگر قرار است به استان‌ها نیز کمک شود، باید از جانب ما باشد تا هم قانونمند شود و هم شفاف‌سازی‌های مالی را بتوان به درستی انجام داد.

 من تاکنون درباره موضوع بودجه، مقدار آن و نوع تخصیص آن بارها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرده‌ام و مصمم هستم که هم از ظرفیت‌های مجلس و هم از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنم تا بودجه تئاتر اصلاح شود. ولی در کل، با این مبلغی که وجود دارد، نمی‌توان کاری را انجام داد.

درباره دستگاه‌های متولی عرصه فرهنگ، خصوصا نمایش، هرچه تعداد سازمان‌ها و نهادها بیشتر شوند، از محتوای کار کم می‌شود. در عرصه هنرهای نمایشی، قانون به صراحت اعلام کرده است که مسئولیت تئاتر در کشور، وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی است، بنابراین، قانون‌گذار به درستی به آن اشاره کرده است. زمانی که دستگاهی مثل وزارت ارشاد و اداره‌کل هنرهای نمایشی موظف است به تئاتر کشور پاسخ‌گو باشد، مکانیزم نظارت هم باید بر عهده او قرار گیرد، اما متاسفانه در حال حاضر یک چندگانگی وجود دارد که به دستگاه‌ها آسیب می‌زند.

سوالی که همیشه بین هنرمندان هنرهای نمایشی مطرح بوده، این است که آن ۴۷ میلیارد تومان بودجه حمایت از تولید، کجا رفته؟

من هم سوالم همین است که این مبلغ ۸۴ میلیارد بودجه را که دولت آورده است، کجاست؟

۵۷۵۷



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.