واکنش شخصیت‌های سیاسی و احزاب لبنان به حادثه بیروت

 بعد از ظهر یکشنبه عده‌ای به مراسم تشییع جنازه علی شبلی عضو حزب الله لبنان حمله کردند که در این حادثه شماری کشته و زخمی شدند، اقدامی که موجب واکنش مقامات و احزاب سیاسی لبنانی شد. «میشل عون»، رییس جمهوری لبنان در بیانیه‌ای از این حادثه و در گیری شدیداً ابراز تأسف کرده و از ارتش خواست

کد خبر : 84625
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۰۶
واکنش شخصیت‌های سیاسی و احزاب لبنان به حادثه بیروت



 بعد از ظهر یکشنبه عده‌ای به مراسم تشییع جنازه علی شبلی عضو حزب الله لبنان حمله کردند که در این حادثه شماری کشته و زخمی شدند، اقدامی که موجب واکنش مقامات و احزاب سیاسی لبنانی شد.

«میشل عون»، رییس جمهوری لبنان در بیانیه‌ای از این حادثه و در گیری شدیداً ابراز تأسف کرده و از ارتش خواست هرچه سریعتر برای بازگشت امنیت به منطقه اقدامات فوری کنند.

نخست وزیر دولت کنونی

حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد که نباید به فتنه گران و کسانی که به دنبال بی ثبات و ناامن کردن کشور هستند، مجال داده شود.

نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه

«نجیب میقاتی»، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان نیز با ابراز تأسف از حادثه مذکور از همه طرف‌ها خواست خویشتن داری کنند.

جنبش حزب الله

جنبش حزب‌الله نیز با انتشار بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی و مسئولان قضائی لبنان خواست که جانیان و عاملان ترور “علی الشبلی” را مورد تعقیب قرار داده و مجازت کنند.

در این بیانیه اعلام کرد: خواستار پیگیرد تحریک کنندگانی هستیم که در آتش فتنه گری می دمند، راه‌ بندان ایجاد می‌کنند و به شهروندان اهانت می‌کنند.

حزب الله اعلام کرد که ما هرگونه قتل و کشتار و همچنین مخالفت کامل خود را با هر گونه قتل و هتک حرمت به مقدسات و کرامت انسان‌ها اعلام می کنیم.

فرماندهی ارتش

فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: ارتش در حال تقویت حضور خود در منطقه خلده است و گشت‌های پیاده و موتوری را در آنجا مستقر کرده است.

در این بیانیه آمده است:  یگان‌های ارتش مستقر در خلده به هر فرد مسلحی که در خیابان‌های منطقه خلده باشد و به هر کسی که از هرجای دیگر به طرف خلده تیراندازی کند تیراندازی خواهند کرد.

جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری

جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری که پیشتر از مأموریت برای تشکیل کابینه لبنان انصراف داد و المیقاتی جایگزین وی شد نیز از طرف‌های درگیر به ویژه عشیره‌های عرب جنوب بیروت خواست هوشیار باشند.

وی از آنان دعوت کرد که از هرگونه اقدامی که منجر به اختلافات طایفه‌ای شود، خودداری کنند.

ولید جنبلاط

ولید جنبلاط، رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز در واکنش به این درگیری‌ها گفت: باید عاملان قتل پیش از اینکه فردا شود، بازداشت شده و تحویل مراجع قضایی شوند. وی ضمن درخواست از طرف‌های درگیر برای آشتی، آمادگی خود برای میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر را اعلام کرد.

رییس حزب دموکراتیک لبنان

طلال ارسلان رییس حزب دموکراتیک لبنان هم در گفت‌وگو با المیادین حادثه خلده را عملی بزدلانه توصیف و تاکید کرد: ما از ارتش لبنان می‌خواهیم جلوی هرج و مرج امنیتی این منطقه را گرفته و ستون پنجم ها را بازداشت کند.

او افزود:ارتش باید جنایتکاران را محاکمه کند وگرنه عواقب جبران ناپذیری در انتظار است.

حزب سوسیالیت وناسیونالیست سوری مستقر در لبنان

حزب سوسیالیست و ناسیونالیست سوری که در لبنان مستقر است نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه و تروریستی خواندن آن و تسلیت به حزب الله تأکید کرده است که این حادثه با هدف ایجاد حوادث امنیتی و به دستور خارجی طراحی شده است.

سازمان صلیب سرخ جهانی نیز از تمام طرف‌های درگیر خواست دست از هرگونه اقدامی که موجب تنش شود دست بردارند و به ناامنی در این شرایط دامن نزنند.

بر اساس اعلام رسانه‌های لبنان، شب گذشته (شنبه شب) فردی با حضور در مراسم عروسی اقدام به تیراندازی به سمت علی شبلی کرده و او را به قتل رسانده است. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، این حادثه به دنبال «یک انتقام» رخ داده است.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.