«همین‌جا»، «همهمه»، «هم آفرین» و «مناجات‌خوانی» در تخت فولاد

ایسنا/اصفهان مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به پایان مرمت تکیه فاضل سرا، تکیه کازرونی، تکیه ایزدخواستی‌ها، تکیه بابا رکن‌الدین، تکیه میرفندرسکی و تکیه سیدالعراقین، گفت: ۴ رویداد فرهنگی شامل «همین‌جا»، «همهمه»، «مناجات‌خوانی» و «هم آفرین» برای ایام نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی‌شده است. ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رویکرد ما

کد خبر : 334989
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
«همین‌جا»، «همهمه»، «هم آفرین» و «مناجات‌خوانی» در تخت فولاد



ایسنا/اصفهان مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به پایان مرمت تکیه فاضل سرا، تکیه کازرونی، تکیه ایزدخواستی‌ها، تکیه بابا رکن‌الدین، تکیه میرفندرسکی و تکیه سیدالعراقین، گفت: ۴ رویداد فرهنگی شامل «همین‌جا»، «همهمه»، «مناجات‌خوانی» و «هم آفرین» برای ایام نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی‌شده است.

ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رویکرد ما در مجموعه تخت فولاد در سال ۱۴۰۱ بر ۳ محور جلو رفت؛ محور اول دعوت شایسته از مردم، محور دوم میزبانی شایسته و محور سوم بهره شایسته. به این معنا که ابتدا سعی کردیم مردم را به‌خوبی و با جذابیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی به تخت فولاد دعوت کنیم، دوم اینکه با فراهم آوردن امکانات اولیه یعنی احداث سرویس بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی، روشنایی و نورپردازی، میزبانیِ خوبی داشته باشیم.

او افزود: در این زمینه خلأهای بسیاری در سال‌های قبل وجود داشت که سال ۱۴۰۱ تعداد ۷ چشمه سرویس بهداشتی به مجموعه تخت فولاد افزوده و روشنایی ۶ محور نیز تأمین شد. تعداد ۴ انشعاب آب برای تکایا گرفته و تلاش شد تا با انجام عملیات مختلف در حوزه عمران و خدمات شهری، میزبانیِ شایسته از مردم فراهم شود. در محور سومِ رویکردهای ما در تخت فولاد نیز تلاش شد تا با برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری، مردم به‌خوبی به این مجموعه دعوت‌شده و از حضور در سرزمین تخت فولاد بهره  ببرند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به سایر فعالیت‌های حوزه خدمات شهری و عمرانی این مجموعه در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: فعالیت‌های ما در دو بخش انجام شد؛ یکی در حوزه خدمات شهری که فضاسازی‌هایی در مجموعه تخت فولاد شکل گرفت ازجمله گُل‌کاری عرصه‌ها و تکایا و همچنین روشنایی تکایا، ضمن اینکه مرمت تکیه فاضل سرا، تکیه کازرونی، تکیه ایزدخواستی‌ها، تکیه بابا رکن‌الدین، تکیه میرفندرسکی و تکیه سیدالعراقین انجام شد و درمجموع خوشبختانه هفته گذشته عملیات‌های عمرانی در مجموعه تخت فولاد به پایان رسید.

نوروز ۱۴۰۲ در مجموعه تخت فولاد 

عمرانی با اشاره به برنامه‌های مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد در نوروز ۱۴۰۲ توضیح داد: در حوزه رویدادهای فرهنگی، ۴ رویداد برای ایام نوروز امسال برنامه‌ریزی‌شده است. با توجه به اینکه شخصیت‌های معنوی، گردشگری و تاریخی بسیاری در تخت فولاد مدفون هستند و نوروز نیز فرصتی برای گردشگری است که امسال با ماه مبارک رمضان تقارن پیداکرده، ازاین‌رو اهمیت تخت فولاد بیش‌ازپیش است و این مجموعه می‌تواند نقش مؤثرتری در حوزه گردشگری مخصوصاً گردشگری معنوی داشته باشد.

او ادامه داد: یکی از رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده در ایام نوروز ۱۴۰۲ «همین‌جا» نام دارد که هرروز از ساعت ۱۶ تا زمان افطار در قالب تورهای گردشگری برگزار می‌شود. مسافران و شهروندان می‌توانند با ثبت‌نام یا با حضور در تکیه بابا رکن‌الدین از ساعت ۱۶ هر روز در این تورها شرکت کرده و تخت فولاد گردی را در ماه مبارک رمضان تجربه کنند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه رویداد دوم تخت فولاد در نوروز ۱۴۰۲ «همهمه» نام دارد، گفت: یکی از نیازهای مجموعه تخت فولاد این بود که مفاهیم به‌صورت غیرمستقیم آموزش داده شود، به این منظور برای اولین بار یک بازی یا چالش و در اصل یک گردشگریِ بازی محور در تکیه میرفندرسکی طراحی شد که «همهمه» نام دارد و در نوروز امسال اجرا می‌شود. در این رویداد، مخاطب در قالب فردی و خانوادگی می‌تواند مدت ۴۰ دقیقه در تکیه میرفندرسکی یک بازی هیجان‌انگیز را تجربه کند و با مشاهیر و ستاره‌های آرمیده در تخت فولاد آشنا شود.

عمرانی اضافه کرد: «همهمه» یک بازیِ تحرک محور و هیجان‌انگیز و شگفتانه است که برای برگزاری این برنامه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۳ در تکیه میرفندرسکی میزبان عزیزان علاقه‌مند هستیم.

او ضمن اشاره به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، در مورد رویداد سوم تصریح کرد: با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان، مناجات‌خوانیِ شب‌ها در مجموعه تخت فولاد برگزار می‌شود. یکی از میراث ناملموس تخت فولاد نجواها و مناجات‌های شبانه است که در قدیم در این مجموعه برگزار می‌شد و جزو آداب‌ورسوم و میراث ناملموس به شمار می‌رود. بر این اساس سعی شده تا این آیین به بهانه ماه مبارک رمضان مجدداً احیا شود که در این خصوص هر شب در ۴ نقطه تخت فولاد شامل تکیه بابا رکن‌الدین، تکیه صاحب روضات، تکیه کازرونی و مسجد رکن الملک از ساعت ۲۱ تا ۲ بامداد مناجات خوانی برگزار خواهد شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اظهار کرد: رویداد چهارم که در تقویم نوروزی سال ۱۴۰۲ در تخت فولاد شاهد آن خواهیم بود درباره واقعه تاریخی ۵ رمضان اصفهان است که به‌عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، چراکه اولین حکومت‌نظامی قبل از انقلاب در تاریخ ۵ رمضان در اصفهان و در تحصن منزل آیت‌الله خادمی اتفاق افتاد. به همین منظور در گرامیداشت این مراسم، رویداد «هم آفرین» در روز ۶ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ در تخت فولاد برگزار می‌شود و عزیزانی که تمایل به شرکت دارند می‌توانند از طریق کانال اطلاع‌رسانی مجموعه، شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق تماس با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ در این رویداد شرکت کنند، این رویداد شامل تور گردشگری و زیارت شهدای ۵ رمضان است که در تخت فولاد مدفون هستند.

او افزود: علاوه بر این ۴ رویداد که نوروز ۱۴۰۲ در مجموعه تخت فولاد برگزار می‌شوند، برای اولین بار ۶ گنجینه موزه طراحی‌شده که اولین آن‌ها هم‌زمان با ایام نوروز امسال و ماه مبارک رمضان تحت عنوان «عکس‌خانه تخت فولاد» افتتاح می‌شود و مردم می‌توانند از مجموعه عکس‌های تاریخی و هویتی تخت فولاد دیدن کنند که برای اولین بار نمایش داده می‌شود؛ البته فضای نمایشگاه صرفاً فضای موزه‌ای نیست و سعی شده تا مردم و مخاطبان در قالب تعامل و تجربه گردی در عکس‌خانه حضور پیدا کنند، همچنین تعدادی رویدادهای مرتبط با حوزه عکس نیز در عکس‌خانه اتفاق خواهد افتاد. لازم به یادآوری است که عکس خانه تخت فولاد در تکیه سیدالعراقین قرار دارد و هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ پذیرای مهمانان و مردم شریف اصفهان است.

تداوم گنجواره‌های تخصصی از اردیبهشت ۱۴۰۲

عمرانی با اشاره به برگزاری گنجواره‌های تخصصی تخت فولاد، بیان کرد: از شهریورماه سال ۱۴۰۱ گنجواره‌های تخصصی در تخت فولاد طراحی شد که تاکنون ۴ گنجواره با عنوان «آب و آیین» با رویکرد آشنایی با سازه‌ها و عناصر مرتبط با آب، «طاق بهشت» ویژه گنبدهای تخت فولاد، «آشنایی با زنان مشهور در تخت فولاد» و «نقش جان» با هدف آشنایی با مؤثرین و شهدای انقلاب اسلامیِ آرمیده در تخت فولاد، برگزار شده است.

 مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: به دلیل اینکه فضای نوروز، فضای تفرجگاهی است و احساسِ ما این است که مردم در ایام نوروز بیشتر تمایل دارند به‌صورت کلی با مجموعه تخت فولاد آشنا شوند، بنابراین سعی شد که تورهای عمومی تخت فولاد در ایام نوروز رونق داده شود که هرروز از ساعت ۱۶ تا زمان افطار برگزار می‌شوند. تورهای تخصصی به دلیل اینکه مخاطبان ویژه خود را دارد بر اساس مناسبت‌های تقویمی و در ادامه گنجواره‌های تخصصی در سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶ گنجواره تخصصی برنامه‌ریزی‌شده که به‌صورت دو ماهانه( هر دو ماه یک‌بار) برگزار می‌شود، ادامه داد: گنجواره پنجم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود که تور تخصصی مربوط به بازدید از افرادی است که به‌نوعی به اصفهان خدمت کرده و در تخت فولاد آرمیده‌اند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.