«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

۲شخصیت سریال «نون خ» و «پایتخت» چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ روزنامه خراسان: پس از سریال «پایتخت»، «نون خ» دومین سریالی بود که با محوریت یک خانواده، در لوکیشن‌هایی در خطه خاصی از ایران، قصه خود را به زبان طنز روایت می‌کرد. این سریال هم مانند «پایتخت»، در فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت

کد خبر : 2128
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲:۰۶
«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»


۲شخصیت سریال «نون خ» و «پایتخت» چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

روزنامه خراسان: پس از سریال «پایتخت»، «نون خ» دومین سریالی بود که با محوریت یک خانواده، در لوکیشن‌هایی در خطه خاصی از ایران، قصه خود را به زبان طنز روایت می‌کرد. این سریال هم مانند «پایتخت»، در فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به همین دلیل به فصل دوم کشیده شد. هرچند که این دو سریال شباهت‌هایی کلی در ساختار و قصه با یکدیگر دارند، ولی نمی‌توان «نون خ» را کپی «پایتخت» دانست. سعید آقاخانی سبک خاص خودش را دارد. البته نمی‌توان انکار کرد که به جهت همان شباهت‌های کلی این دو سریال، خواه ناخواه با یکدیگر مقایسه می‌شوند، به همین دلیل از زوایای مختلف، شخصیت‌های اصلی این دو مجموعه را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

ویژگی‌های شخصیتی

کلیت شخصیت «نورالدین خانزاده» شباهت‌هایی به «نقی معمولی» دارد؛ «نوری» مانند «نقی» فرد آبروداری است که با شرافت زندگی خود را در کنار خانواده‌اش می‌گذراند و بین فامیل و آشنا فرد موجهی است، اما او برخلاف نقی که بیشتر رفتار‌های احساسی انجام می‌داد و چندان توانایی مدیریت مسائل مختلف را نداشت، مغز متفکر روستا به حساب می‌آید، میان اهالی روستا ارج و قرب خاصی دارد و تصمیم‌های منطقی می‌گیرد. البته کاراکتر «نوری» از نظر سن و تجربه هم در مقایسه با «نقی» جایگاه متفاوتی دارد و بخشی از رفتار‌های عقلانی و مغز متفکر بودن او، اقتضای سن و تجربه بیشتری است که دارد.

لهجه

«نوری» متعلق به خطه کردستان است و «نقی» که در «علی‌آباد» زندگی می‌کرد، مازندرانی بود. کاراکتر «نوری» مانند کرد‌هایی که به زبان فارسی، اما با لهجه کردی صحبت می‌کنند حرف می‌زند و اکثر کاراکتر‌های سریال لهجه کرمانشاهی دارند. «نقی» و تقریباً همه شخصیت‌های «پایتخت» هم با لهجه مازندرانی صحبت می‌کردند؛ بنابراین هردو کاراکتر «نوری» و «نقی» کاملا لهجه خود را به درستی حفظ کرده‌اند و روی اصالت‌شان تاکید دارند. از جهت ظاهری، چون «نوری» لباس کردی به تن دارد و بقیه شخصیت‌های مرد و زن سریال هم لباس محلی می‌پوشند، می‌توان گفت «نوری» در پوشش ظاهری اصیل‌تر است.

جایگاه اجتماعی

از نظر جایگاه اجتماعی، می‌توان «نوری» را فرد معمولی‌تر یا شبیه‌تر به عامه مردم جامعه و جایگاه «نقی» را از این جهت کمی متفاوت‌تر دانست. «نوری» در فصل اول تخمه آفتابگردان تولید می‌کرد و در فصل دوم بنابر اشاره کوتاهی که در سریال شد بعد از تجربه ورشکستگی، مشغول تولید رب انار است. «نقی» در فصل اول سریال «پایتخت»، گچ‌کار بود، اما در ادامه سریال تغییراتی در وضعیت خانواده‌اش اتفاق افتاد. او قهرمان کشتی بود و همسرش در مقطع خاصی از داستان عضو شورای شهر و در فصل ششم هم گوینده اخبار تلویزیون بود. شاید اگر «نون خ» هم فصل سوم و چهارم و پنجمی داشته باشد، «نوری» هم به تناسب داستان، جایگاه اجتماعی متفاوتی پیدا کند.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

وضعیت مالی

«نوری» و «نقی» هردو وضعیت مالی زیر متوسطی داشتند، اما «نقی» در فصل ششم که پخش شد، راننده نماینده مجلس بود و وضعیت مالی بدی نداشت. «نوری» در فصل اول سریال، کارگاه فراوری تخمه داشت و در کار تجارت تخمه شکست خورد و به اهالی روستا که محصول تخمه زمین‌های خود را به «نوری» داده بودند بدهکار شد. در فصل دوم می‌بینیم که با فروش خانه خود بخشی از بدهی‌ها را تسویه می‌کند و با مشکلات مالی درگیر است. «نقی» هم در فصل‌های ابتدایی سریال، وضعیت مالی خوبی نداشت و حتی در برهه زمانی خاصی هم بیکار بود، اما هرچه داستان جلو رفت، او هم کمی پیشرفت کرد.

خانواده دوستی

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت کاراکتر‌های «نوری» و «نقی» شده، یکی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها یعنی خانواده‌دوستی است. «نوری» که سال‌هاست همسر خود را از دست داده ارتباط صمیمانه و محترمانه‌ای با دختران خود دارد، از آنان حمایت می‌کند و متقابلا فرزندان او هم احترامش را حفظ می‌کنند. «نقی» نیز به خاطر رفاه همسرش «هما» و دخترانش تلاش می‌کند، با وجود بعضی حسادت‌ها و بداخلاقی‌هایش، اما از پیشرفت همسرش خوشحال می‌شود و او نیز رابطه عاشقانه‌ای با همسر و فرزندانش دارد. از جنبه خانواده‌دوستی نمی‌توان هیچ کدام از این دو شخصیت را در جایگاه بالاتری قرار داد.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

سیاه، سفید یا خاکستری

«نوری» و «نقی» هردو از نظر اخلاقی ویژگی‌های منفی و مثبت مختلفی دارند، اما اگر در جزئیات رفتار‌های آنان دقیق شویم، «نوری» در مقایسه با «نقی» شخصیت سفیدتری دارد. او آدم مهربان، درستکار و خوبی است که به طور کلی با اطرافیانش سازگار است و به آن‌ها کمک می‌کند، اما «نقی» ویژگی‌های منفی مانند حسادت، منفعت‌طلبی و غرور داشت و حتی گاهی در ارتباط با همسر خود این ویژگی‌های منفی‌اش دردسرساز می‌شد. البته هردو کاراکتر سیاه و سفید مطلق نیستند، اما بنابر آن چه در قصه دیده‌ایم، شخصیت «نقی» بیشتر صفت‌های منفی خود را نشان داده و در شخصیت‌پردازی او روی آن‌ها تأکید وجود داشته است.

ارتباط با فامیل و آشنایان

کاراکتر «نوری» مانند «نقی معمولی» در ارتباط و تعامل با دیگران مشکلات و اختلافاتی دارد که همین مسئله ماجرا‌هایی را در قصه رقم می‌زند. «نقی» در فصول مختلف سریال «پایتخت» با پسرخاله، همسر خواهر خود و فرزند او اختلاف داشت و روابط حسنه‌ای میان‌شان برقرار نبود. در فصل اول سریال «نون خ» هم «نوری» با پسرعمویش «خلیل» اختلاف داشت و در فصل دوم با پیدا شدن سروکله برادر همسر «نوری» یعنی «شفیع»، اختلاف او با فامیل و بستگانش بیشتر شده است. اگرچه که هردو کاراکتر با شخصیت‌های دیگر خصومت دارند، اما در لحظات حساس با یکدیگر همدلی و همراهی هم داشته‌اند.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.