نمره GPA چیست ؟ + ابزار تبدیل معدل به جی پی ای

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه تاریخ ثبت: 00/10/19 جی پی ای یا به انگلیسی GPA چیست؟ چرا باید معدل و نمرات خود را به GPA تبدیل کنیم؟ چطور باید معدل خود را به جی پی ای تبدیل کنیم؟ آیا ابزار یا محاسبه گر آنلاین تبدیل به GPA وجود دارد؟ در این مقاله به تمام این پرسش‌ها و

کد خبر : 155129
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
نمره GPA چیست ؟ + ابزار تبدیل معدل به جی پی ای


مدت زمان مطالعه:

7 دقیقه

تاریخ ثبت:

00/10/19

جی پی ای یا به انگلیسی GPA چیست؟ چرا باید معدل و نمرات خود را به GPA تبدیل کنیم؟ چطور باید معدل خود را به جی پی ای تبدیل کنیم؟ آیا ابزار یا محاسبه گر آنلاین تبدیل به GPA وجود دارد؟ در این مقاله به تمام این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این قبیل را پاسخ می‌دهیم. پس اگر قصد اخذ پذیرش تحصیلی از کشورهای خارجی را دارید، این مقاله برای شماست. با ما همراه باشید.

وقتی قصد اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در کشورهای خارجی را دارید، معدل شما  یکی از مهم ترین اعدادی است که بررسی می‌شود..

معدل شما، یا میانگین نمرات، عددی است که نشان می دهد به طور متوسط چقدر در دوره‌های قبلی خود نمره خوبی کسب کرده اید و نشان می دهد که آیا نمرات کلی شما بالا بوده است یا پایین. سپس از این عدد برای ارزیابی اینکه آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه را برآورده می کنید استفاده می شود.

gpa چیست و مخفف چه کلمه‌ای است؟

جی پی ای gpa چیست؟ Gpa معدل تحصیلیست که عددی بین 0 تا 4 است و gpa مخفف Grade Point Average است. تمامی دانشجویانی که برای اخذ پذیرش اقدام می کنند باید این نمره در کارنامه خود به همراه داشته باشند.  محاسبه GPA در دانشگاه‌ها به این طریق هست که در انتها ترم تحصیلی، نمره‌ای که در هر کلاس کسب شده را در مقیاس حروف قرار داه و بعد از آن حروف را براساس روابطی مشخص در مقیاس 0 تا 4 قرار می‌دهند.

به این دلیل که مبنای معدل در ایران 20 است، این معدل باید به جی پی ای GPA تبدیل شود. چون مقیاسی یکسان بین همه دانشجویان جهان است دانستن عدد GPA برای دانستن واجد شرایط بودن یا نبودن برای پذیرش یک دانشگاه ضروریست.

  • 16-20 : 4
  • 14-15.99 : 3
  • 12-13.99 : 2
  • 10-11.99 : 1
  • زیر 10 : 0

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE چیست

آموزش محاسبه GPA

برای محاسبه جی پی ای GPA ابتدا نیاز است تک تک نمرات دروس را به مقیاس 0 تا 4 دسته بندی کنید و این نمرات بدست آمده را در ضریب آن درس ضرب کرده و سپس مجموع اعداد بدست آمده را بر تعداد کل واحد ها تقسیم کنید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که برای دروس افتاده فقط و فقط آخرین نمره ای که با آن درس را پاس کرده اید در محاسبه نمره GPA لحاظ کنید. نمره های افتاده تاثیری ندارند.

جی پی ای چیست

در محاسبه GPA دروس عمومی تاثیر دارند؟

دو نوع GPA وجود دارد :

OVERAL GPA

OVERAL GPA همان معدل شماست با این تفاوت که در معدل شما به سیستم ایران نمرات افتاده نیز لحاظ شده اما در OVERAL GPA فقط نمرات پاس شده محاسبه می شود.

MAJOR GPA

معدل گرفته شده دروس اختصاصی رشته مربوطه است. در این GPA دروس پایه و عمومی محاسبه نمی شود. در مقطع فوق لیسانس چون تمامی دروس اختصاصی هستند OVERAL GPA و MAJOR GPA یکسان هستند. این نکته را بخاطر داشته باشید که دروس پیش نیاز در مقطع ارشد در نمره MAJOR GPA محاسبه نمی شوند.

ویدئوی آموزش محاسبه GPA


محاسبه گر آنلاین GPA

شاید به نظرتان محاسبه نمره جی پی ای سخت باشد. به همین دلیل ابزار و محاسبه‌گر آنلاین برای محاسبه GPA وجود دارد تا کار شما را راحتتر و دقیقتر کند.  در این قسمت قصد داریم خدمتی جدید از گروه اسکورایز را برایتان معرفی میکنیم. با عضو شدن در سایت می‌توانید اسم درس، تعداد واحد و نمره درسهایتان وارد کنید تا به صورت کاملا رایگان ‌GPA شما محاسبه شود. البته بعد از وارد کردن، آنها در اکانت شما ذخیره میشنود و هر زمان که تمایل داشتید میتوانید آن ها را ویرایش کنید و  جی پی ای GPA جدید را محاسبه کنید.

همین حالا نمره GPA خود را آنلاین محاسبه کنید

محاسبه آنلاین GPA

نحوه‌ی محاسبه‌ی gpa

 

GPA برای کدام کشورها نیاز است؟ 

اکثر دانشگاه های دنیا جی پی ای رو ملاک قرار میدن ولی بعضی دانشگاه ها هم از سیستم معدل کشورشون استفاده میکنن، پس اول باید بدانین که دانشگاه های که میخواهید اپلیکیشن بفرستید از چه سیستمی برای معدل استفاده میکنند. ولی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا از این سیستم استفاده می‌کنند.

تبدیل معدل به GPA آمریکا

برای تبدیل معدل خود به GPA آمریکا نمی‌توانید معدل را به صورت مستقیم تبدیل کنید بلکه باید نمره هر درس را به GPA آمریکا تبدیل کرده و هر نمره را در ضریب درس مربوطه ضرب کنید. در انتها اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید و بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنید. عدد به دست آمده معدل  GPA شما خواهد بود. نمرات ایران را در GPA آمریکا می‌توان به صورت زیر در نظر گرفت:

  • نمرات 20 تا 16 را می‌توان معادل عدد 4 در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات 15.99 تا 14 را می‌توان معادل عدد 3 در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات 13.99 تا 12 را می‌توان معادل عدد 2 در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات 11.99 تا 10 را می‌توان معادل عدد 1 در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات کمتر از 10 نیز معادل عدد 0 در GPA آمریکا است.

تبدیل معدل به GPA کانادا

تبدیل معدل به GPA کانادا ممکن است در استان‌های مختلف کانادا با هم متفاوت باشد. سیستم آموزشی کانادا با اینکه یکپارچه است اما سیستم‌های استانی به صورت جداگانه اداره می‌شوند. به همین دلیل بهتر است بعد از انتخاب دانشگاه مورد نظر سیستم معدل GPA کانادا در استان دانشگاه موردنظر را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:
بهترین دانشگاه های کانادا

برای مثال سیستم امتیازدهی GPA در کبک به صورت زیر است:

A+  برابر است 4.33

A  برابر است با 4

A- برابر است با 3.66

B+ برابر است با 3.33

B برابر است با 3

B- برابر است با 2.66

C+ برابر است با 2.33

C برابر است با 2

C- برابر است با 1.66

D+ برابر است با 1.33

D برابر است با 1

E برابر است با 0

gpa چیست

تفاوت CGPA با GPA چیست؟

یک سیستم امتیازدهی دیگر به نام  CGPA که مخفف ( Cumulative Grade Point Average) وجود دارد. در این روش همه نمرات دانشجو در تمام دوران تحصیل در ضریب درس ضرب شده و بر کل ضرایب تقسیم می‌شود و معدل کل دوران تحصیل به دست می‌آید در حالی که GPA  برای دوره‌های کوتاهتر مثل یک ترم تحصیلی نیز استفاده می‌‌شود.

روش‌های نمره‌دهی در دنیا چگونه است؟

در مقاله‌ای از سایت mastersportal می‌خوانیم: سیستم های نمره‌دهی زیادی وجود دارد که از مقیاس ها، حروف، اعداد و … استفاده می کنند. در اینجا چند روش رایج برای اندازه گیری نمرات در سراسر جهان آورده شده است:

A-F: در ایالات متحده، کانادا، تایلند، عربستان سعودی و غیره.

1-10: در هلند، کلمبیا، لتونی، اسرائیل و غیره.

1-5: در آلمان، اتریش، روسیه، اسلواکی، پاراگوئه و غیره.

درصد: در کویت، بلژیک، مجارستان، لهستان و غیره.

روش های رایج دیگری نیز توسط دانشگاه ها برای ارزیابی و رتبه بندی دانشجویان استفاده می شود. با این حال، برای اینکه این نمرات قابل ترجمه باشند، یعنی قابل خواندن برای سایر کشورها و دانشگاه ها  باشند اغلب از یک سیستم نمره متوسط یا همان gpa استفاده میشود.

سوالات متداول

سیستم امتیازدهی GPA چیست؟

gpa مخفف Grade Point Average است و یک سیستم نمره دهی و معدل جهانی بین 0 تا 4 است.

تبدیل معدل به GPA چگونه انجام میشود؟

ابتدا نمرات به GPA تبدیل شده و در واحد یا ضریب هر درس ضرب شده سپس عدد به دست آمده بر مجموع ضرایب تقسیم می‌شود.

آیا محاسبه GPA  سخت است؟

خیر تبدیل نمرات و محاسبه GPA  سخت نیست فقط باید در مراحل تبدیل دقت کافی داشته باشید.

آیا امکان محاسبه آنلاین GPA  وجود دارد؟

بله سایت اسکورایز یک محاسبه گر آنلاین GPA  به صورت رایگان برای استفاده مخاطبان طراحی کرده است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.