نشست دوحه با یک توافق سیاسی پایان یافت؛نه از آتش‌بس خبری است نه از صلح!

مذاکرات صلح دوحه که میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست «عبدالله عبدالله» و هیات طالبان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده بود، یک‌شنبه‌شب، بیست‌وهفتم تیر، پایان یافت. دو طرف در مورد لزوم تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار توافق کرده‌اند. دو طرف در پایان

کد خبر : 79512
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
نشست دوحه با یک توافق سیاسی پایان یافت؛نه از آتش‌بس خبری است نه از صلح!



مذاکرات صلح دوحه که میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست «عبدالله عبدالله» و هیات طالبان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده بود، یک‌شنبه‌شب، بیست‌وهفتم تیر، پایان یافت. دو طرف در مورد لزوم تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار توافق کرده‌اند.

دو طرف در پایان این نشست یک بیانیه مشترک را منتشر کردند اما در آن از آتش‌بس سخنی به‌میان نیامده است.

طبق بیانیه، دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات تسریع شود تا از این طریق برای بیرون رفت از وضعیت کنونی افغانستان هرچه زودتر راه حل دایمی پیدا شود.

همچنین دو طرف تعهد کردند که تا رسیدن به توافق عادلانه و پایدار به سطح عالی‌رتبه در مذاکرات دخیل باشند و برای رسیدن به این هدف در آینده به چنین نشست‌ها ادامه دهند.

رهبران دو طرف به هیات‌های مذاکره‌کننده دستور داده‌اند که مذاکرات را سرعت ببخشند.

در بیانیه مشترک گفته شده است که دو طرف نیاز دست‌یابی به یک توافق  را که پاسخ‌گوی منافع و خواست‌های همه زنان و مردان افغانستان در روشنایی اصول اسلامی باشد، درک می‌کنند.

هر دو طرف اطمینان داده‌اند که در سراسر افغانستان از زیربناهای عمومی محافظت می‌شود، از تلفات غیرنظامیان جلوگیری و در مورد کمک‌های بشری همکاری می‌کنند.

در بیانیه آمده است که با توجه به گسترش چشم‌گیر ویروس همه‌گیر کووید-۱۹ در سراسر افغانستان، تمام اقدامات مناسب را برای امنیت پرسنل واکسیناسیون انجام خواهند داد و نیز از حمل و نقل اکسیژن و سایر مواد ضروری به شکل شفاف برای درمان بیماران کرونایی اطمینان حاصل خواهند کرد.

در این بیانیه درباره آتش‌بس و آزادی زندانیان طالبان چیزی گفته نشده است. پیش‌تر گفته شده بود که آتش‌بس یکی از محورهای اصلی این مذاکرات است.

مذاکرات در سطح بالا روز شنبه آغاز شد. برای دو روز نشست‌های پی‌درپی بین دو هیات برگزار شده است. سه محور؛ آتش‌بس، دولت موقت و تعیین میانجی برای مذاکرات از اجندهای این مذاکرات گفته شده بود.

عبدالله عبدالله، محمدکریم خلیلی، عبدالسلام رحیمی، عطامحمد نور، محمدمعصوم استانکزی، فاطمه گیلانی و باتور دوستم به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، شهاب‌الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، ملا دین محمد، مولانا فرید، ملا فاضل و شیخ عبدالحکیم حقانی به نماینده‌گی از طالبان در این نشست‌ها حضور داشتند.

در نشست اختتامیه این نشست، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و ملا عبدالغنی، معاون سیاسی طالبان، سخنان کوتاهی را ایراد کردند.

310 310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.