قطع برق عامل گرانی سیمان

به گزارش اقتصادآنلاین ، سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: امسال با عرضه سیمان در بورس کالا سعی کردیم قیمت واقعی‌تر شود در سال جاری تا پایان هفته ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. وی افزود:

کد خبر : 79704
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
قطع برق عامل گرانی سیمان


به گزارش اقتصادآنلاین ، سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: امسال با عرضه سیمان در بورس کالا سعی کردیم قیمت واقعی‌تر شود در سال جاری تا پایان هفته ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: این میزان عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۲۵ درصد برخوردار است؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان، قطعی برق بوده که در نتیجه، کاهش تولید و عرضه سیمان در بورس کالا را سبب شده و همین امر، باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

به گفته جهرمی، ۳ هلدینگ مهم تولید سیمان، محصولات کارخانه سیمانی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند؛ در حالیکه این انتظار وجود دارد که سایر شرکت‌های سیمانی که سهام آنها در بورس معامله می‌شود نیز، محصولات خود را از طریق بورس کالا ارائه کنند.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: عرضه سیمان از خرداد ماه با عرضه ۲.۶ میلیون تن شروع شد که از این میزان ۱.۸ میلیون تن معادل ۷۰ درصد معامله شد و روند هفتگی عرضه و تقاضای سیمان ۷۵ هزار تن سیمان از ۱۴ خرداد آغاز گردید؛ به نحوی که در ۱۸ تیر ماه به ۶۴۵ هزار تن در هفته رسید که ۴۷۶ هزار تن آن معامله شد که متأسفانه بعد از قطعی برق سیمانی‌ها، عرضه سیمان در بورس کاهش یافت.

وی گفت: در حال حاضر ۳۷ شرکت سیمانی در بورس کالا عرضه می‌کنند و تعداد خریداران سیمان به ۱۳۹۱ مشتری رسیده است؛ به همین دلیل تدابیری اندیشیده شده که علاوه بر مشتری‌های حقوقی افراد حقیقی هم بتوانند حداقل ۱۰ تن سیمان در بورس کالا سفارش بدهند و خریداری کنند و مشتریان سیمان شامل انبوه‌سازان، شهرداری‌ها و حتی سازندگان خرد ساختمانی هستند که سیمان خود را از بورس کالا خریداری می‌کنند.

به گفته جهرمی، مشتریان پتروشیمی در بورس کالا ۲۵۰۰ نفر، مشتریان ورق هزار نفر و مشتریان سیمان ۱۳۹۱ نفر هستند که البته با توجه به گزارش کارگزاری‌ها، تعداد مشتریان سیمان در حال افزایش است. بر همین اساس، برای گرفتن کد معاملاتی در بورس کالا شرایط را آسان کردیم و تحصیلات فرد و صورت‌های مالی شرکت‌ها حذف شدند تا گرفتن کد معاملاتی آسان‌تر شود.

به گفته وی، در این مدت که سیمان در بورس کالا عرضه شد، قیمت هر کیلو سیمان تیپ ۲ که ۱.۴ میلیون تن معادل ۷۸ درصد معامله شده، به قیمت هر کیلو ۳۷۳ تومان در هفته ۱۸ تیرماه ثبت شد؛ ضمن اینکه رقم ۴۴۲ تومان نیز در هر کیلو مورد تأیید قرار گرفته، در ۱۸ تیر ماه که ۸۵ درصد از سیمان عرضه شده معامله شده هر کیلو ۵۴۸ تومان ثبت شده و میانگین قیمت معاملات ۸۲۰ تومان بوده است.

وی گفت: شرایطی فراهم می‌کنیم شرکت‌های تولیدکننده سیمان با ساز و کار عرضه محصول در بورس کالا آشنا شوند که در این زمینه با انجمن سیمان و هلدینگ‌های عرضه‌کننده سیمان مذاکره می‌کنیم و برای هفته‌های آینده میزان عرضه سیمان مشخص شود.

جهرمی تاکید کرد: بورس کالا در واقع مکانیسم کشف قیمت را ارائه می‌کند و اگر سیمان در خارج از بورس کالا ارائه شود، باید بر اساس قیمت اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باشد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: قیمت سیمان در خارج از بورس بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده که به علت شوک عرضه در بازار بوده است و بنابراین، از اختلاف قیمت بورس و بازار دلالان منتفع می‌شوند.

به گفته وی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت در نشستی که شب گذشته با جهانگیری معاون اول برگزار کرده قرار است عرضه سیمان به صورت سلف برای پوشش دادن تقاضای آتی شرکت‌ها در بورس کالا انجام شود.

جهرمی همچنین گفت: برخی از محصولات فولادی مانند آهن اسفنجی که قابلیت نگهداری ندارند باید مکانیسم صادرات آن فراهم شود و اگر شوک قیمت ارز در بازار نباشد صادرات این محصولات رونق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل گرانی شوک عرضه بود که به خاطر قطعی برق بر بازار تحمیل شد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.