قدرت پهپادهای پیشرفته ایرانی خاری در چشم آمریکایی‌ها

واشنگتن و تل‌آویو این روزها افزون بر توانمندی ایران در توسعه دفاع موشکی، بر قدرت پهپادهای ایرانی انگشت گذاشته‌اند. انتشار دست‌نوشته‌ی همراه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار اخیرش با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق برگ تازه‌ای از مسیر پیشروی غرب در ایران‌ستیزی را به ترسیم می‌کند. دست‌نوشته‌ بایدن دو جمله داشت؛ جمله اول در خصوص

کد خبر : 84496
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
قدرت پهپادهای پیشرفته ایرانی خاری در چشم آمریکایی‌ها



واشنگتن و تل‌آویو این روزها افزون بر توانمندی ایران در توسعه دفاع موشکی، بر قدرت پهپادهای ایرانی انگشت گذاشته‌اند. انتشار دست‌نوشته‌ی همراه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار اخیرش با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق برگ تازه‌ای از مسیر پیشروی غرب در ایران‌ستیزی را به ترسیم می‌کند.

دست‌نوشته‌ بایدن دو جمله داشت؛ جمله اول در خصوص تصمیم واشنگتن در مورد پاسخ به حمله علیه نیروهای آنان در عراق بود. جمله دوم به ضرورت توقف «حملات ایران» علیه آمریکا در عراق اختصاص داشت. در جمله مندرج در دست‌نوشته آمده که «ایران باید توقف حملات علیه آمریکا را جدی بشمارد».

با اینکه محتوای دقیق دست‌نوشته واضح نیست اما به نظر می رسد درخصوص مساله حملاتی است که آمریکا مدعی است مجموعه‌های مسلح مورد حمایت ایران در عراق علیه نیروهای آمریکایی انجام می دهند.

به گفته ناظران احتمال اینکه بایدن ناخواسته دست‌نوشته خود را مقابل دوربین خبرنگاران قرار داده باشد کم است و به نظر می‌رسد این اقدام با هدف ارسال پیام به ایران صورت گرفته باشد.

از نگاه تحلیلگران، نوشته بایدن مبنی بر اینکه آماده واکنش به حملات علیه نیروهای آمریکایی است، نشان می‌دهد که واشنگتن اکنون علاوه بر موشک‌ها به دنبال رهگیری و اسقاط پهپادهای ایرانی است.

این، چندمین سیگنال و نشانه طی هفته‌های گذشته است که گام بعدی واشنگتن و تل‌آویو در فاز جدید ایران ستیزی آنان را به تصویر می‌کشد.

پهپادها و موشک‌های ایرانی و بهانه‌تراشی برای ایران‌ستیزی

روز پنجشنبه هفتم مرداد بود که روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک آمریکا مدعی شد «در ماه‌های اخیر ایالات متحده شاهد گسترش استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده و پهپادهای ایرانی علیه نیروهای خود و متحدانش بوده است».

این روزنامه به نقل از چند مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که آمریکا قصد دارد با اعمال کردن مجموعه‌ای از تحریم‌ها، توانایی‌ فزاینده ایران در اجرای حملات دقیق با استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده را هدف قرار دهد؛ قابلیتی که تهدیدی بزرگ علیه منافع آمریکا و متحدانش محسوب می‌شود.

مقام‌های امنیتی غربی معتقدند این توانایی‌ها در مقایسه با آنچه «برنامه‌های غنی‌سازی‌ اورانیوم و موشک‌های بالستیک ایران» خوانده می‌شود، خطر «فوری‌تری» برای ثبات خاورمیانه محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته آمریکا تحریم‌های مشابهی علیه برنامه دفاعی موشکی ایران اعمال کرده است. با این حال مقام‌های آمریکایی معتقدند هدف قراردادن شبکه تامین قطعات برای ایران به شکل موثرتری می‌تواند فعالیت‌های موشکی ایران را مختل کند.

کارزار جدید واشنگتن برای مهار برنامه دفاعی موشکی ایران در حالی بالا گرفته است که دولت بایدن قصد دارد با «تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های نفتی»، تهران را برای کوتاه آمدن در مذاکرات برجام و عقب‌نشینی تحت فشار قرار دهد.

تمرکز بر توانمندی دفاع موشکی ایران، سال‌ها است توجه غرب را جلب کرده است. واشنگتن که از زمان ترامپ تاکنون در تلاش برای گنجاندن سرفصل‌های موشکی در مذاکره با ایران ناکام مانده است، این روزها و همزمان با فشارهای چندجانبه با همراهی تل‌آویو کارزار تبلیغاتی وسیعی را علیه ایران به راه انداخته‌اند و از مخاطرات پهپادهای ایرانی برای اهداف منطقه‌ای خود می‌گویند. گویی زیاده‌خواهی غرب در مهار ایران به طور ویژه پهپادهای ایرانی را نشانه گرفته است.
 

ادعای حمله پهپادی ایران در دریای عمان

روز جمعه هشتم مرداد، غرب بهانه دیگری را برای پیشبرد کارزار جدید ضد ایرانی خود فراهم کرد. یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در دریای عمان هدف قرار گرفت. بلافاصله پس از هدف قرار گرفتن این کشتی، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مدعی شدند این حمله پهپادی بوده است.

در پی این حمله مقام‌های تل‌آویو انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته و اعلام کردند این رژیم احتمالا به حمله به کشتی خود پاسخ می دهد اما اینکه که چگونه و چه زمانی این پاسخ داده می شود، مشخص نیست.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله، خواستار «پاسخ قاطع» به این حمله شد.

رویترز هم به نقل از منابع اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی مدعی شد: کشتی که برای شرکت اسرائیلی کار می کرد احتمالا با حمله پهپادی هدف گرفته شده است و ایران مظنون اصلی در حمله به این کشتی است.

این اتهامات بی اساس درحالی مطرح می‌شود که مدت ها است آمریکایی‌ها نسبت به توانمندی ایران در حوزه پهپادی احساس خطر می‌کنند.

در فروردین ماه سال جاری بود که فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) در کنگره ایالات متحده گفت که ایران با استفاده از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی، برتری هوایی آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است.

 «ژنرال فرانک مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا به از دست رفتن برتری هوایی ارتش آمریکا در برابر ایران اذعان کرده و مدعی شده بود: استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط باعث شده که آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ کره، هنگام عملیات‌های برتری کامل هوایی نداشته باشد.

مکنزی با این ادعا که ایران روزانه آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند، گفته بود: مادامی که ما شبکه‌ای از توانایی‌ها برای ردگیری و منهدم کردن پهپادهای ایرانی را توسعه ندهیم، برتری با طرف مهاجم (ایران) خواهد بود.

اظهارنظرها و ادعاهای طرف غربی درماه‌های گذشته، هرکدام گویی تکه هایی از پازل ضدپهپادی طرف غربی علیه ایران را کنار هم می‌چیند؛ پازلی که به نظر می‌رسد قرار است در راستای فشار بیشتر به طرف ایرانی در آستانه تغییر دولت و مذاکرات احتمالی بعدی هسته‌ای به کار بیاید.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.