علی‌اف:درگیری قره‌باغ به پایان رسیده،باکو آماده امضای توافق صلح با ایروان است/ارمنستان علیه ما از فسفر سفید استفاده کرد

علی‌اف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شارل میشل، رئیس شورای اروپا در باکو گفت: آذربایجان به درگیری طولانی مدت پایان داد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تحقق بخشید. درگیری به پایان رسیده است، اکنون زمان آن است که به صلح بیاندیشیم. با این حال علی اف گفته است: هیچ واکنشی از جانب

کد خبر : 79547
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
علی‌اف:درگیری قره‌باغ به پایان رسیده،باکو آماده امضای توافق صلح با ایروان است/ارمنستان علیه ما از فسفر سفید استفاده کرد



علی‌اف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شارل میشل، رئیس شورای اروپا در باکو گفت: آذربایجان به درگیری طولانی مدت پایان داد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تحقق بخشید. درگیری به پایان رسیده است، اکنون زمان آن است که به صلح بیاندیشیم.

با این حال علی اف گفته است: هیچ واکنشی از جانب ارمنستان ندیده‌ایم. هیچ واکنش رسمی وجود نداشت. بر پایه اطلاعات دریافتی از طریق کانال های غیر رسمی، ارمنستان آماده این کار نیست. چنین رویکردی از طرف ارمنستان می‌تواند به اشتباه بزرگی همانند آنچه قبلا در جریان جنگ با آذربایجان در منطقه قره باغ دیدیم، منجر شود. مقامهای ارمنستان باید پیش از آنکه خیلی دیر شود، پیشنهاد صلح را بررسی کنند.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: پیشنهاد ما بر پایه یک وضعیت جدید و واقعی است. ما معتقدیم که این مساله حل شده است و باید یک توافق صلح میان ارمنستان و آذربایجان برقرار شود. باید تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم، مرزها را به رسمیت بشناسیم و کار تعیین مرز باید آغاز شود.

علی‌اف همچنین پس از دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا در کنفرانس خبری مشترک در خصوص قره باغ گفت: ما کارهای زیادی داریم که آنجا انجام دهیم. باید بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع را پاکسازی و بازسازی کنیم. صدها هزار مین آنجا کاشته شده‌اند و از زمان پایان جنگ قره باغ در دهم نوامبر، ۱۴۰ تن با آن مین‌ها کشته یا زخمی شده‌اند، از جمله دو خبرنگار. پس از پایان دومین جنگ قره باغ، خودروی آنها حین حرکت با میل برخورد کرد. آن هم در زمانی که به طرف ارمنستانی دو هدف فرصت دادیم آنجا را پاکسازی کند.

الهام علی‌اف تاکید کرد: در جریان جنگ دوم قره باغ، ارمنستان مرتکب جرایم جنگی دیگری شد. آنها با مهمات ممنوعه به سمت شهرها و روستاهای ما شلیک کردند، از جمله با فسفر سفید. این حقیقتی اثبات شده است. در نتیجه آن جرایم جنگی بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند. بنابراین ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و وظیفه بزرگی برای مین زدایی و ساخت و ساز اراضی آزاد شده داریم. ما تمام اینها را انجام خواهیم داد. تمام تدابیر ضروری اتخاذ و اعتبار فراهم شده است. در خصوص سرمایه گذاری خارجی هم فکر میکنیم حوزه های زیادی هستند که ممکن است مورد علاقه سرمایه گذاران خارجی باشند. اول انرژی تجدیدپذیر است. مناطق آزاد شده پتانسیل بالایی دارند و طبق برآوردهای اولیه ما، پتانسیل برای تولید انرژی ۵۰۰۰ مگاوات سولار و ۱۰۰۰ مگاوات انرژی بادی است. حوزه بالقوه دیگر برای سرمایه گذاری، کشاورزی و گردشگری است. با اینکه ارمنستان خسارت هنگفتی به طبیعت ما در اراضی اشغالی وارد آورده است.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین گفت، برقراری تمام ارتباطات مساله مهمی در سازش پسادرگیری است و این موضوع در بیانیه سه‌جانبه که در دهم نوامبر سال گذشته به امضای رئیس جمهوری روسیه، نخست وزیر ارمنستان و خودش رسید، آمده است.

او گفت: ما اکنون در فاز فعال ساخت زیرساخت در اراضی آزاد شده هستیم، در جاهایی که همه چیز نابود شده است. سه فرودگاه بین المللی در آنجا ساخته خواهد شد. بنابراین تعداد فرودگاه های بین المللی در آذربایجان به ۹ مورد میرسد.

در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، همچنین از رئیس شورای اروپا درباره آنچه اتحادیه اروپا میتواند برای ترغیب ارمنستان به آغاز مذاکرات روی توافق صلح انجام دهد، سوالی پرسیده شد. شارل میشل گفت: من گفتگوی مفصلی با دولت ارمنستان و نخست وزیر آن درباره این وضعیت و اهمیت همکاری برای پیشرفت در مسیر توافق صلح احتمالی داشتم. ما گفتگوهای بسیار قاطع و روشنی انجام دادیم. ما درباره عواملی که باید مدنظر قرار دهیم تا از ثبات و امنیت بیشتر در این منطقه اطمینان حاصل کنیم، رایزنی داشتیم.

رئیس شورای اروپا در ادامه گفت: همچنین این فرصت را یافتم که پیامهایی را به رئیس جمهوری آذربایجان منتقل کنم. من به رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان گفتم که اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا حد ممکن، نقشی مثبت و سازنده ایفا کند. البته ما به نقشی که گروه مینسک ایفا کرد، احترام میگذاریم. با این حال، این بدان معنا نیست که برای اتحادیه اروپا ارائه دانش، پشتیبانی و ایده های خاص متخصصان و پشتیبانی از پیشرفت های خاص برای اطمینان از ثبات بیشتر، امنیت و صلح پایدار در منطقه غیرممکن است.

310 310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.