علائم از کار افتادن کلیه

برترین‌ها: شاید در خانواده و فامیل شما کسانی بوده‌اند که کلیه هایشان از کار افتاده و به همین دلیل مجبورند دیالیز بکنند. امروزه یکی از عمده نگرانی‌های افراد این است که از سلامتی کلیه و احتمال کشیده شدن کارشان به دیالیز شدیداً نگران هستند. به‌همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با علائم

کد خبر : 7333
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
علائم از کار افتادن کلیه


برترین‌ها: شاید در خانواده و فامیل شما کسانی بوده‌اند که کلیه هایشان از کار افتاده و به همین دلیل مجبورند دیالیز بکنند. امروزه یکی از عمده نگرانی‌های افراد این است که از سلامتی کلیه و احتمال کشیده شدن کارشان به دیالیز شدیداً نگران هستند.

به‌همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با علائم این بیماری آشنا کنیم تا بتوانیم از این بیماری پیشگیری و یا در مراحل اولیه به درمان آن بپردازیم.

نقش طبیعی کلیه در بدن ما چیست؟

هر فردی ۲ تا کلیه دارد که در پشت و پهلو و زیر دنده‌ها قرار دارند و نقش عمده آن‌ها تمیز کردن و دیالیز کردن خون از مواد زاید که بدن نیازی به آن‌ها ندارد می‌باشد و اگر این مواد به صورت ترشح ادرار از بدن خارج نشوند باعث به خطر افتادن سلامتی کلی بدن می‌گردند و علائمی را ایجاد می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دومین نقش کلیه تنظیم املاح بدن از جمله سدیم و پتاسیم می‌باشد. در صورت به هم خوردن این تنظیم و بالا رفتن k ممکن است بلافاصله قلب ما از کار بیافتد.

نارسا شدن و یا کم کاری کلیه‌ها یعنی چه؟

اگر به علتی کلیه‌های ما کم کار شوند قادر به تصفیه و یا دیالیز طبیعی خون ما نشوند باعث تجمع مواد سمی در خون و به هم خوردن تنظیم املاح بدن ما می‌شوند. در حالت طبیعی در داخل کلیه میلیون‌ها واحد سلول‌های تصفیه کننده خون به نام نفرون قرار دارند که در نارسائی کلیه نفرون‌ها خون را تصفیه نمی‌کنند.

دو نوع نارسائی کلیه و یا کم کاری کلیه داریم:

۱. نوع نارسائی کلیه حاد

در این نوع، کلیه‌ها به صورت ناگهانی کار نمی‌کنند.

۲. نوع نارسایی کلیه مزمن

در این نوع نارسایی، تدریجاً به علت بیماری زمینه‌ای موجود و عدم کنترل آن‌ها توسط فرد همه اعضای بدن دچار مشکل تدریجی می‌شوند از جمله کلیه ها. در رأس این بیماری‌ها می‌توان به دیابت کنترل نشده، فشار خون کنترل نشده و برگشت ادراری از مثانه به کلیه‌ها در اطفال اشاره کرد.

اصلی‌­ترین نشانه‌­های از کار افتادن کلیه­‌ها

اختلال در عملکرد کلیه‌­ها عوارض زیادی در بدن ایجاد می‌­کند که مهم‌­ترین آن­ها عبارتند از:

خستگی

از کار افتادن کلیه‌ها چه علائمی دارد

بیمار احساس خستگی می­‌کند، انرژی کمتری دارد یا در تمرکز دچار مشکل است. کاهش شدید عملکرد کلیه می‌تواند منجر به تجمع سموم و ناخالصی­‌ها در خون شود. این مسئله می‌­تواند باعث احساس خستگی و ضعف در افراد شود و تمرکز را دشوار کند. یکی دیگر از عوارض ثانویه بیماری کلیه، کم خونی است که می‌­تواند باعث ضعف و خستگی شود.

اختلال در خواب

بیمار در خوابیدن مشکل دارد. وقتی کلیه‌ها به درستی کار نکنند، سموم به جای خروج از بدن از طریق ادرار، در خون مانده و در بدن رسوب می‌­کند. این امر می‌­تواند خوابیدن را دشوار کند. هم‌چنین بین چاقی و بیماری مزمن کلیه ارتباط وجود دارد و آپنه خواب در کسانی که بیماری مزمن کلیه دارند در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است.

خشکی و خارش پوست

بیماران مبتلا به نارسایی کلیه اغلب پوستی خشک و خارش­‌دار دارند. کلیه‌­های سالم کار‌های مهم بسیاری را در بدن انجام می‌­دهند: آن‌ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن پاک می­‌کنند، به ساخت گلبول­‌های قرمز خون کمک می‌کنند، باعث استحکام استخوان­‌ها می‌­شوند و در حفظ تعادل مواد معدنی در بدن نقش دارند. خشکی و خارش پوست می‌­تواند نشانه‌­ای از بیماری‌های مرتبط با اختلال در مواد معدنی بدن و یا مشکلات مشابه باشد که اغلب همراه با بیماری پیشرفته کلیه ایجاد می­‌شوند. این حالت زمانی رخ می‌­دهد که کلیه‌ها دیگر قادر به حفظ تعادل مناسب مواد معدنی و مواد مغذی در خون بیمار نباشند.

تکرر ادرار

بیمار مرتبا نیاز به دفع ادرار دارد. احساس نیاز به دفع مکرر ادرار به خصوص در شب، می­‌تواند نشانه‌ای از بیماری کلیه باشد. البته نباید این مسئله را با تکرر ادرار ناشی از عفونت کلیه و مجاری ادراری و یا بزرگ شدن غده پروستات در مردان اشتباه گرفت.

از کار افتادن کلیه‌ها چه علائمی دارد

دفع خون از طریق ادرار

وجود خون در ادرار یکی از نشانه­‌های اختلال در عملکرد کلیه‌­هاست. کلیه‌­های سالم به طور معمول از خروج سلول‌­های خونی بدن از راه ادرار جلوگیری می‌­کنند، اما وقتی فیلتر‌های کلیه آسیب ببینند، این سلول­‌های خونی می‌­توانند به داخل ادرار نشت کنند. وجود خون در ادرار علاوه بر نشان دادن نارسایی کلیه، می‌تواند نشان دهنده تومور، سنگ کلیه یا عفونت کلیه هم باشد.

ادرار کف آلود

وجود حباب بیش از حد در ادرار نشان دهنده پروتئین در آن است. دفع پروتئین از طریق ادرار یکی از متداول‌­ترین نشانه‌­های اختلال در عملکرد صحیح کلیه‌­هاست. این کف ممکن است شبیه کفی باشد که هنگام مخلوط کردن تخم مرغ مشاهده می‌­کنید، زیرا پروتئین موجود در ادرار انسان، از جنس آلبومین بوده که همان پروتئین سفیده تخم مرغ است.

پف اطراف چشم

مشکلات کلیوی در برخی از افراد باعث ایجاد پف در اطراف چشم می­‌شوند. گفتیم که وجود پروتئین در ادرار علامت اولیه آسیب دیدگی فیلتر‌های کلیه است و باعث می‌­شود پروتئین به ادرار نشت کند. پف کردگی اطراف چشم می‌­تواند به این دلیل باشد که کلیه­‌ها به جای نگه داشتن پروتئین در بدن، مقدار زیادی از آن را توسط ادرار از بدن خارج می­‌کنند.

از کار افتادن کلیه‌ها چه علائمی دارد

تورم پا‌ها

وجود تورم در پاها، به ویژه در ناحیه مچ پا یکی از نشانه­‌های مشکلات کلیوی است. کاهش عملکرد کلیه می‌­تواند منجر به احتباس سدیم شود و این امر باعث تورم پا‌ها شود. تورم در اندام تحتانی علاوه بر اختلالات کلیوی، می‌­تواند نشانه‌­ای از بیماری قلبی، کبدی و مشکلات مزمن ورید پا باشد.

کاهش اشتها

از دست دادن اشتها ممکن است نشانه مشکلات مختلفی در بدن باشد؛ اما یکی از عوامل ایجاد کننده آن، تجمع سموم در بدن، ناشی از عملکرد ضعیف کلیه‌­هاست.

گرفتگی ماهیچه‌­ها

گرفتگی عضلات یکی از علائم شایع در مشکلات کلیوی است. عدم تعادل الکترولیت می‌­تواند ممکن است باعث اختلال در عملکرد کلیه‌­ها شود. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم و فسفر کنترل نشده ممکن است در گرفتگی عضلات نقش داشته باشد.

از کار افتادن کلیه‌ها چه علائمی دارد

علاوه بر علائمی که ذکر کردیم علائم دیگری نیز وجود دارند که مشاهده آن‌ها، حاکی از مشکلات کلیه است. این نشانه­‌ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش میل جنسی
  • کم خونی (کاهش گلبول‌­های قرمز)
  • افزایش ناگهانی سطح پتاسیم (هایپرکالمی)
  • تورم معمولاً در ساق پا، پا یا مچ پا
  • سردرد
  • احساس بیماری در ناحیه شکم، از دست دادن حس چشایی، عدم احساس گرسنگی، یا کاهش وزن
  • ادرار کم می‌شود یا اصلاً ادرار تولید نمی‌شود
  • بروز درد، خشکی یا تجمع مایعات در مفاصل
  • احساس گیجی، مشکل تمرکز، یا مشکلاتی در حافظه

از کار افتادن کلیه‌ها چه علائمی دارد

 



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.