شخصیت isfp؛ همه‌چیز درباره این تیپ ساکت، خلاق و خودمانی

درباره آزمون شخصیتی مایرزبریگز یا همان آزمون MBTI چقدر می‌دانید؟ این آزمون شخصیت، یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های روانشناسی است که ۱۶ تیپ شخصیتی دارد و یکی از آنها شخصیت isfp است که به افراد ساکت، خلاق و خودمانی تعلق دارد. در ادامه، هرآنچه را که باید درباره تیپ شخصیت isfp بدانید توضیح می‌دهیم، از ویژگی‌های

کد خبر : 254501
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
شخصیت isfp؛ همه‌چیز درباره این تیپ ساکت، خلاق و خودمانی


درباره آزمون شخصیتی مایرزبریگز یا همان آزمون MBTI چقدر می‌دانید؟ این آزمون شخصیت، یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های روانشناسی است که ۱۶ تیپ شخصیتی دارد و یکی از آنها شخصیت isfp است که به افراد ساکت، خلاق و خودمانی تعلق دارد. در ادامه، هرآنچه را که باید درباره تیپ شخصیت isfp بدانید توضیح می‌دهیم، از ویژگی‌های فردی‌شان گرفته تا روابطشان با دیگران. در نهایت نیز چند فرد مشهور با این تیپ شخصیتی را معرفی می‌کنیم و به سؤالات رایج درباره isfpها پاسخ می‌دهیم. اگر isfp تیپ شخصیت شماست یا خواندن ویژگی‌های شخصیتی مختلف برایتان جالب است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل شخصیت isfp

بر اساس معیارهای MBTI، چهار شاخصه اصلی isfpها عبارت‌اند از:

  • درون‌گرا؛
  • حسی؛
  • احساسی؛
  • ادارکی.

فردی با این تیپ شخصیتی بازیگوش، متفکر، کنشگر و مبتنی بر ارزش‌های شخصی است. isfpها اهل تسامح و مدارا هستند و همین ویژگی آنها ممکن است باعث شود که دیگران یا حتی خودشان، خودشان را دست‌کم بگیرند. این افراد انعطاف‌پذیر و خونگرم‌ هستند، اما شاید نتوانند با قوانین و برنامه‌های سخت‌گیرانه به‌راحتی کنار بیایند.

ویژگی‌های تیپ شخصیت isfp

ویژگیهای تیپ شخصیتی isfp

۱. آرام هستند

افرادی که تیپ شخصیتی isfp دارند، در جمع مرکز توجه نیستند. این افراد بی‌سروصدا هستند و به آنچه در اطرافشان در جریان است توجه چندانی ندارند. isfpها معمولا ساکت، مهربان، صبور و قابل‌اعتمادند و به مردم و دنیای اطراف خود، به‌ویژه احساسات و نیازهای دیگران، آگاه هستند.

۲. به ارزش‌های شخصی خود پایبند هستند

isfpها ارزش‌های خود را به شما تحمیل نمی‌کنند، اما به آنچه برایشان مهم است (مثل آزادی و خوشبختی خودشان) تعصب دارند و به آن سخت پایبند هستند. این افراد معمولا ارزش‌های درونی بسیار قوی و عمیقی دارند و می‌خواهند مطابق این ارزش‌ها زندگی کنند.

۳. احساساتی هستند

isfpها لبریز از احساس‌اند، حتی اگر این‌طور نشان ندهند. آنها دوست دارند درباره همه‌چیز خوب فکر کنند و نیاز‌ها، احساسات و ارزش‌های خود را مخفی نگه‌ می‌دارند. ممکن است isfpها ظاهری آرام و خونسرد داشته باشند، اما اغلب بر اساس احساسات خود عمل می‌کنند.

۴. صبورند

افرادی با تیپ شخصیت isfp به‌لطف طبیعت صبورشان، مهربان و خوش‌مشرب‌اند. آنها به‌ندرت نظرات خود را به دیگران تحمیل می‌کنند. isfpها دوست دارند کار درست را در زمان مناسبش انجام بدهند و احساس می‌کنند که باید به دیگران نیز همین حق را داد.

۵. هنرمندند

isfpها این استعداد را دارند که تمام کارها را به‌شیوه‌ای خلاقانه و هنرمندانه انجام بدهند. آنها می‌توانند به حس درونی خود اعتماد کنند و آن را با حواس پنج‌گانه ترکیب کنند. به همین دلیل است که آنها زیباترین آثار هنری عکاسی، موسیقی و مانند آن را خلق می‌کنند.

افرادی با این تیپ شخصیتی برای زیبایی‌های طبیعت ارزش قائل‌اند و به آن دلبستگی عمیقی دارند.

نقاط ضعف و قوت شخصیت isfp

بر اساس تحلیل‌های شخصیت MBTI، تیپ‌های شخصیتی نقاط قوت و ضعفی دارند که با توجه‌کردن به آنها در زندگی شخصی و کاری و ارتباط با دیگران موفق‌تر خواهند بود. این شما و این نقاط قوت و ضعف isfpها.

نقاط قوت شخصیت isfp

  • خلاق هستند.
  • نزدیک‌شدن به آنها کار ساده‌ای است.
  • بردبار هستند.
  • اهل عمل هستند.
  • اگر به هدفی (شخصی یا کاری) علاقه داشته باشند، برای رسیدن به آن سخت تلاش می‌کنند.
  • یاری‌گر دیگران‌اند.
  • طبیعتی آرام، دلسوز و باملاحظه دارند.
  • به جزئیات توجه می‌کنند.
  • بر زمان حال تمرکز دارند و نگران آینده نیستند.

نقاط ضعف شخصیت isfp

  • معمولا شلخته و بی‌نظم هستند.
  • کم‌رو و خجالتی به نظر می‌رسند.
  • ممکن است گرفتار تنبلی شوند.
  • با همه مسائل احساسی برخورد می‌کنند.
  • انتقام‌جو هستند.
  • اغلب خودشان را بلاتکلیف نگه می‌دارند.
  • نمی‌توانند بر اساس نظریه‌های انتزاعی عمل کنند و بیش از حد به تجربیات عملی متکی هستند.
  • از درگیرشدن و برخورد مستقیم با مسائل اجتناب می‌کنند.
  • معمولا پس از تعامل با دیگران به فضا و زمانی برای تنهایی نیاز دارند.

isfpها در روابط شخصی

افرادی با تیپ شخصیت isfp درون‌گرا هستند. آنها تمایل دارند که آرام و محتاط باشند، به‌ویژه در کنار کسانی که به‌خوبی نمی‌شناسندشان. آنها ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را با دوستان صمیمی و خانواده بگذرانند.

isfpها بسیار تودار هستند و احساسات واقعی خود را ابراز نمی‌کنند. حتی ممکن است که گاهی افکار، احساسات و نظراتشان را با شریک عاطفی خود هم در میان نگذارند. این افراد ترجیح می‌دهند احساسات درونی خود را نشان ندهند و از درگیری اجتناب می‌کنند، اغلب در برابر نیازها و خواسته‌های دیگران زود تسلیم می‌شوند.

isfpها برای خودشان ارزش‌های مهمی دارند، اما برای متقاعدکردن دیگران به حفظ این ارزش‌ها تلاشی نمی‌کنند. آنها به دیگران به‌ویژه دوستان نزدیک و خانواده خود بسیار اهمیت می‌دهند. افرادی با تیپ شخصیتی isfp اهل عمل هستند. آنها به‌جای صحبت از احساسات یا ابراز آنها، دلسوزی و نگرانی خود را با کارهایشان نشان می‌دهند.

isfpها در محل کار

سرآشپزی؛ شغلی مناسب isfpها

افراد با تیپ شخصیت isfp به حیوانات علاقه دارند و قدردان زیبایی‌های طبیعت هستند. آنها اغلب دنبال مشاغل یا سرگرمی‌هایی می‌روند که با حیوانات و فضای آزاد سروکار دارند.

چون isfpها ترجیح می‌دهند بر زمان حال تمرکز کنند، اغلب به مشاغلی علاقه نشان می‌دهند که به حل مشکلات عینی و دنیای واقعی مربوط هستند و این کارها را بهتر انجام می‌دهند. مشاغلی که آزادی و استقلال شخصی زیادی دارند برای isfpها جذاب‌ترند. مشاغل محبوب آنها عبارت‌اند از:

  • هنر؛
  • آهنگ‌سازی یا نوازندگی؛
  • سرآشپزی؛
  • طراحی؛
  • جنگل‌بانی؛
  • پرستاری؛
  • طبیعت‌شناسی؛
  • پزشک متخصص کودکان؛
  • روان‌شناسی؛
  • مددکاری؛
  • معلمی؛
  • دام‌پزشکی.

isfpها از فعالیت در محیط‌های کاری دوستانه و مشارکتی لذت می‌برند و همیشه به دنبال محیطی هستند که با علایق و باورهایشان سازگار باشد.

با تیپ شخصیتی isfp چگونه در زندگی پیشرفت کنیم؟

یکی از بهترین کارهایی که فرد isfp می‌تواند انجام دهد این است که به دقت درباره آنچه می‌خواهد و دوست دارد فکر کند و دنبال شغلی باشد که به او اجازه بیان افکار و عقایدش را می‌دهد. isfpها باید نه گفتن را یاد بگیرند و تمرین کنند. همچنین بهتر است که برای جلوگیری از کار زیاد، فهرستی از کارهایی بنویسند که باید انجام بدهند.

چون افرادی با تیپ شخصیتی isfp بیشتر مواقع دست‌کم گرفته می‌شوند، باید تلاش کنند توانایی‌هایشان را به دیگران و مهم‌تر از آن به خودشان ثابت کنند. آنها باید باور کنند که با اعتماد به نفس می‌توانند برای آنچه می‌خواهند مبارزه کنند.

افرادی با این تیپ شخصیتی با ساختارهای آموزشی سنتی به‌سختی کنار می‌آیند، پس بهتر است که خودشان مناسب‌ترین روش برای یادگیری را پیدا کنند.

شخصیت‌های واقعی و خیالی با خصوصیات isfp

تا اینجا با ویژگی‌های تیپ شخصیتی isfp آشنا شدیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام شخصیت‌های مشهور واقعی یا خیالی این تیپ شخصیتی را دارند. البته شاید خودتان بتوانید نام چند نفر از آنها را حدس بزنید.

اشخاص مشهور واقعی با تیپ شخصیت isfp

بسیاری از اشخاص مشهوری که می‌شناسیم isfp هستند. در ادامه، ۵ نفر از شخصیت های معروف isfp را معرفی می‌کنیم.

۱. لیدی گاگا

برای پی‌بردن به خلاقیت این خواننده و ترانه‌سرا نیازی نیست که به موسیقی یا مدل لباس‌های او دقت کنیم. او با جسارت به اصول شخصی خود پایبند است و بر اساس آنها زندگی می‌کند. ویژگی‌های بارز شخصیتی او در این نقل مشهورش هویداست:

من سعی می‌کنم بر توقعات مردم از خودم تمرکز نکنم.

۲. مرلین مونرو

این بازیگر، مدل و خواننده روحیه آزادی‌طلبی داشت. اگرچه ممکن است برخی تصور کنند که مونرو فردی برون‌گرا بوده است، او در یک نقل‌قول مشهور به طبیعت درون‌گرای خود اعتراف کرده است:

وقتی تنها هستم تجدید قوا می‌کنم.

۳. نیکول کیدمن

این بازیگر مشهور ویژگی‌های خود را موقع صحبت از فیلم‌ها و احساساتش درباره مد روز آشکار می‌کند. نیکول کیدمن معتقد است که فیلم‌هایش درباره عاشق‌شدن، ازدست‌دادن عشق و مقاومت در برابر آن هستند. عشق اولین چیزی است که او را به وجد می‌آورد.

۴. آدری هپبورن

آدری هپبورن؛ شخصیت معروف isfp

این بازیگر فقید درست مانند شخصیت‌ isfp به ارزش‌ها و اعتقادات خود وفادار بود. او بارها گفته بود که از غرایزش پیروی می‌کند و همین غریزه‌های شخصی باعث شده‌اند که خیر، برکت و افراد مهربان وارد زندگی او شوند. آدری به فعالیت‌های بشردوستانه نیز شهره بود.

۵. ولفگانگ آمادئوس موتزارت

اصلا عجیب نیست که نام موتزارت هم در این فهرست باشد. او درک و تجربه خود از جهان هستی را به زبان موسیقی بیان کرده است. آثار او بدیع، پیچیده، الهام‌بخش و سرشار از آرامش‌اند. موتزارت قطعاتی را می‌ساخت و می‌نواخت که در ذهن خود می‌شنید. او در زندگی از قلبش پیروی می‌کرد و به خلق موسیقی بدون سانسور اعتقاد راسخ داشت.

شخصیت‌های خیالی مشهور با تیپ شخصیت isfp

isfpها نه‌تنها در دنیای واقعی، بلکه در دنیای خیال نیز حضور دارند. کم نیستند فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمه‌ها و کتاب‌هایی که یک شخصیت isfp قهرمان اصلی آنهاست.

۱. هری پاتر (مجموعه هری پاتر)

هری پاتر isfp تمام‌عیاری است. او خلاق، خیال‌پرداز و جذاب است و این استعداد ذاتی را دارد که در زمان حال زندگی کند و در افکارش غرق نشود. هری پاتر با دنیای فیزیکی اطراف خود سازگار شده بود. او این قابلیت خود را در جام کوییدیچ به نمایش گذاشت و با کمک حواس پنج‌گانه‌اش بارها در این مسابقات قهرمان شد.

۲. جان اسنو (بازی تاج و تخت)

isfpها افرادی دلسوز هستند که می‌خواهند برای مردم و طبیعت بهترین کارها را انجام بدهند. جان اسنو نیز در قامت شخصی isfp می‌خواهد که به‌خاطر خانواده و دنریس علیه لنیسترها بجنگد. او به‌شدت مستقل است و آزادی را بیش از هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد. در نهایت نیز همین مسئله باعث می‌شود که او به پادشاه‌شدن هیچ تمایلی نشان ندهد و در عوض بقیه عمر خود را آن سوی دیوار با وحشی‌ها بگذراند که شبیه به خودش هستند.

۳. لوری لارنس (زنان کوچک)

لوری آرام و به‌شدت وفادار است. البته گاهی مثل isfp‌های راستین بیش از اندازه حساس و بداخلاق می‌شود. لوری با نواختن پیانو شخصیت هنری خود را نشان می‌دهد. او مرد جوان پرشوری است، به‌ویژه در برابر خواهران مارچ. لوری در داستان به حسادت خود اعتراف می‌کند و از تمام خواستگاران خواهران مارچ نفرت دارد.

۴. لگولاس (ارباب حلقه‌ها)

isfp‌ها عاشق هجوم آدرنالین هستند و این موضوع درباره لگولاس کاملا صدق می‌کند، چراکه او تصمیم گرفت به یاران حلقه بپیوندد و حلقه را نابود کند. حس قوی بینایی و شنوایی او به این معناست که در کارهای فیزیکی استعداد دارد.

۵. سان (پرنسس مونونوکه)

سان قهرمان انیمه پرنسس مونونوکه با تیپ شخصیتی isfp

سان سرسخت و متکی به خود یکی از مشهورترین شخصیت های انیمه ای isfp و مظهر تمام‌نمای آنهاست. او به‌دلیل بزرگ‌شدن در طبیعت خصیصه‌های حیوانی زیادی دارد، اما مانند سایر isfpها مهربان و دلسوز نیز هست. سان هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد تا از جنگل و حیوانات محافظت کند، حتی اگر این کار به‌معنی جداشدن از انسان‌ها باشد.

سؤالات رایج درباره تیپ شخصیت isfp

isfpها با چه کسانی راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند؟

این افراد معمولا با ۴ تیپ شخصیتی سازگاری بیشتری دارند:

  • ISTPهای صنعتگر؛
  • ISFJهای حمایت‌کننده؛
  • ESFPهای نقش‌آفرین؛
  • سایر ISFPها.

– چه ورزش‌هایی برای تیپ شخصیت isfp مناسب‌ترند؟

isfpها باید دنبال ورزشی باشند که بتواند ذهن، روح، عواطف و بدن آنها را با هم هماهنگ کند. بنابراین ورزش‌هایی مانند یوگا یا هنرهای رزمی برای آنها مناسب‌ترند.

– چطور برای isfpها دوست خوبی باشیم؟

آنها به‌سادگی با دیگران کنار می‌آیند، اما قبل از آن باید شما را خوب بشناسند. شما باید آنها را همان‌طور که هستند بپذیرید تا به بهترین دوستانشان تبدیل شوید.

شما بگویید

isfpها در این دنیا ساز خودشان را می‌زنند، از قوانین خود پیروی می‌کنند و خلاق، متین و مهربان‌اند. در این مقاله، ویژگی‌های این تیپ شخصیتی را گفتیم. چند نفر با این تیپ شخصیتی می‌شناسید؟ البته شاید خودتان هم isfp و هنرمند باشید.

منابع دیگر: mindbodygreen


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.




هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.