سه موتور محرکه برای توسعه بازار

رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» با بیان مطلب بالا درباره ضرورت رشد همگام و همگن فضای سرمایه‌گذاری به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: سرمایه‌گذاران، مردم و شرکت‌ها فقط از این مسیر همزمان می‌توانند نسبت به تامین مالی سودآور و بلند مدت خود امیدوار باشند.   علی خسروشاهی با اشاره به نهادهای مالی به عنوان یکی از این سه رکن،

کد خبر : 102883
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۵:۳۸
سه موتور محرکه برای توسعه بازار



رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» با بیان مطلب بالا درباره ضرورت رشد همگام و همگن فضای سرمایه‌گذاری به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: سرمایه‌گذاران، مردم و شرکت‌ها فقط از این مسیر همزمان می‌توانند نسبت به تامین مالی سودآور و بلند مدت خود امیدوار باشند.  

علی خسروشاهی با اشاره به نهادهای مالی به عنوان یکی از این سه رکن، گفت: رفع انحصار از نهادهای مالی سبب می شود دسترسی عادلانه عامه مردم به این نهادها امکان پذیر شده و بر عمق بازار افزوده شود. همچنین در این مسیر، تامین مالی از یک طرف و سرمایه‌گذاری از طرف دیگر به تخصیص بهینه خود نزدیک تر می شوند.

 وی افزود: افزایش تعداد نهادهای مالی به تعمیق بازار کمک می‌کند هرچند که هر توسعه‌ای با مشکلاتی نیز همراه است، اما در بلند مدت توسعه کمی که همراه با افزایش کیفیت و کارای این نهادها باشد به طور قطع می‌تواند به توسعه بازارسرمایه کمک کند.  

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: آمار موجود نشان می‌دهد که با توسعه نهادهای مالی مانند صندوق‌های بازارگردانی، شرکت‌های سبدگردانی و مشاورسرمایه‌گذاری، شرکت‌های رتبه‌بندی و شرکت‌های پردازش اطلاعات تا حد قابل توجهی مشکل دسترسی سرمایه‌گذاران به بازار از طریق نهادهای مالی مرتفع شده است.

وی اضافه کرد: هرچند ما در ابتدای راه هستیم و هنوز تا بازار کاملا توسعه یافته فاصله داریم، اما با این وجود در مسیر درستی قدم می‌گذاریم.

سبدگردانی، واسطه غیرحرفه‌ای‌ها و بازار 

خسروشاهی تصریح کرد: در این بین یکی از نهادهای مالی که می‌توانند به خوبی به عنوان واسط بین سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و بازارسرمایه نقش ایفا کنند، شرکت‌های سبدگردان هستند. این شرکت‌ها با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای لازمی که نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار) برای آنها وضع کرده، به طور حرفه‌ای به وظیفه خود یعنی مدیریت دارایی‌ها می‌پردازند.  

وی گفت: سبدگردان‌ها می‌توانند از ورود غیرحرفه‌ای سرمایه‌گذارانی که تخصص و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ندارند، جلوگیری کنند؛ این روند سبب می‌شود تا بسیاری از هیجانات و رفتارهای غیرحرفه‌ای تا حدود زیادی کنترل شود. 

رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» در خصوص «امین سبد» توضیح داد: امین سبد، یکی از ارکانی است که در کنار شرکت‌های سبدگردان به عنوان مکمل و نقش نظارتی کمک می‌کند تا اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری داده شود. امین سبد با کنترل و نظارت بر فرآیند سبدگردانی و نیز ثبت و ضبط رویدادهای مالی تا حدود زیادی این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که به درستی از سرمایه آنها در فرآیند سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.  

خسروشاهی افزود: در حال حاضر میزان کمی از سرمایه‌گذاری‌ها به طور غیرمستقیم و از طریق نهادهای مالی واسط حرفه‌ای مانند سبدگردان‌ها در حال انجام است. سال گذشته نیز با ورود بی‌شمار سرمایه‌گذاران و همزمان منابع سرمایه‌گذاری، شاهد حضور مستقیم عامه مردم و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بودیم که به موجب آن شاهد رشد کمتر صنعت مدیریت دارایی بودیم.  

وی اظهار کرد: امیدوارم با مجوزهایی که نهاد ناظر برای شرکت‌های سبدگردانی اعطا می‌کند و نیز با تشویق مردم برای استفاده از نهادهای واسطه سرمایه گذاری، همچون بازارهای توسعه یافته، شاهد سرمایه‌گذاری مستقیم افراد غیرمتخصص در بازارسرمایه نباشیم.

*خبرنگار: لیلی شهیر

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه مدیران این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.