سه سناریو از وضعیت انرژی در سال ۲۰۲۳/ معادلات جهان انرژی تغییر می‌کند

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از نشریه جهان انرژی ، نسخه ۲۰۲۳ چشم‌انداز انرژی بی‌پی با تغییراتی نسبت به نسخه‌های سال‌های گذشته،در قالب سه سناریو وضعیت آینده انرژی دنیا را در بخش‌های نفت، گاز و تجدیدپذیرها ارزیابی کند. بی‌پی در نسخه جدید، تأثیرات تهاجم روسیه علیه اوکراین و تورم جهانی را بر وضعیت آینده

کد خبر : 335241
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
سه سناریو از وضعیت انرژی در سال ۲۰۲۳/ معادلات جهان انرژی تغییر می‌کند



به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از نشریه جهان انرژی ، نسخه ۲۰۲۳ چشم‌انداز انرژی بی‌پی با تغییراتی نسبت به نسخه‌های سال‌های گذشته،در قالب سه سناریو وضعیت آینده انرژی دنیا را در بخش‌های نفت، گاز و تجدیدپذیرها ارزیابی

کند. بی‌پی در نسخه جدید، تأثیرات تهاجم روسیه علیه اوکراین و تورم جهانی را بر وضعیت آینده انرژی دنیا در نظر گرفته است. سه سناریوی موردمطالعه بی‌پی، سناریوهای پرشتاب، خالص صفر و تکانه جدید هستند که سومی عنوان جدیدی است که مسیری را که سیستم انرژی جهانی در حال حاضر در قالب آن حرکت می‌کند، بازنمایی می‌نماید. در نسخه ۲۰۲۳ سهم تجدیدپذیرها در سه سناریو تا سال ۲۰۵۰ بررسی شده است. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در انرژی اولیه جهانی از حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۹ به بین ۳۵ تا ۶۵ درصد تا سال ۲۰۵۰ افزایش می‌یابد که ناشی از بهبود رقابت‌پذیری هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر، همراه با رواج فزاینده سیاست‌هایی است که انرژی کم کربن را تشویق می‌کنند.

بر این اساس در نسخه خالص صفر، سهم تجدیدپذیرها از حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۵ درصد در سال ۲۰۵۰ می‌رسد که مقایسه آن با دو سناریوی دیگر نشان می‌دهد که برای حصول به آن باید سیاست‌های گستردهتری نسبت به برنامه‌ریزی‌های موجود مدنظر دولت‌ها قرار گیرد.طی سال‌های گذشته، استفاده از انرژی بادی و خورشیدی به سرعت در حال گسترش بوده‌اند، اما دستیابی به چشم‌اندازهای ارائه شده به شتاب بالایی در تأمین مالی و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیاز دارد. مطابق ارزیابی بی‌پی، ظرفیت نصب‌شده بادی و خورشیدی در سناریوهای پر شتاب و صفر خالص حدود ۱۵ برابر وضعیت فعلی و در سناریوی تکانه جدید ۹ برابر وضعیت فعلی افزایش می‌یابد.

بیشتر این ظرفیت برای تأمین برق مصرف‌کننده نهایی نصب خواهد شد و حدود یک چهارم تا یک‌سوم ظرفیت تا سال ۲۰۵۰ در دو سناریوی پرشتاب و خالص صفر برای تولید هیدروژن سبز استفاده می‌شود. متوسط نرخ افزایش ظرفیت نصب شده در دو سناریوی پر شتاب و خالص صفر تا سال ۲۰۳۵ بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ گیگاوات در سال ارزیابی شده که حدود ۱.۹تا ۲.۵برابر سریع‌تر از بالاترین نرخ افزایش ثبت شده در همه سال‌های گذشته است.

در این گزارش اعلام شده است رشد ظرفیت نصب‌شده بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۵ عمدتا توسعه یافته محقق می‌شود که هریک ۳۰ تا ۴۰ درصد از افزایش کلی ظرفیت را در هر سه سناریو تشکیل می‌دهند. این الگوی رشد در نیمه دوم چشم‌انداز به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند و اقتصادهای نوظهور به استثنای چین حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد از رشد دهه ۲۰۴۰ را در سناریوهای پر شتاب و صفر خالص به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین مطابق ارزیابی بیپی تا سال ۲۰۵۰ ،انرژی بادی و خورشیدی حدود دو سوم تولید برق جهانی و نزدیک به ۷۵ درصد تولید برق در مناطق دارای مزیت را در دو سناریوی پرشتاب و خالص صفر تشکیل می‌دهند. این سهم در سناریوی تکانه جدید تا سال ۲۰۵۰ به نصف خواهد رسید.

۲۲۳۲۲



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.