سهم ورزشی‌ها از واکسن‌های وارداتی «فایزر»

خبرگزاری مهر: ورزشی‌ها و به خصوص مسافران توکیو، در کنار خطرات کرونا پیگیر فعالیت‌های‌شان هستند،پس به جاست که با قرار گرفتن در گروه‌های پرخطر، حق‌شان برای استفاده از واکسن‌های وارداتی فایزر محفوظ بماند. اگرچه فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی آغاز شده و نخستین تست انسانی آن هم انجام شده است اما به دلیل

کد خبر : 101
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰:۱۸
سهم ورزشی‌ها از واکسن‌های وارداتی «فایزر»



خبرگزاری مهر: ورزشی‌ها و به خصوص مسافران توکیو، در کنار خطرات کرونا پیگیر فعالیت‌های‌شان هستند،پس به جاست که با قرار گرفتن در گروه‌های پرخطر، حق‌شان برای استفاده از واکسن‌های وارداتی فایزر محفوظ بماند.

اگرچه فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی آغاز شده و نخستین تست انسانی آن هم انجام شده است اما به دلیل زمان بَر بودن تولید انبوه این واکسن ایرانی، مذاکراتی با برخی شرکت کننده‌های تولید کننده واکسن کرونا در جهان انجام شده تا از محصولات آنها برای آغاز به کار واکسیناسیون جامعه ایران بهره گرفته شود.

با نظر وزارت بهداشت و درمان که سیاست‌گذار خرید و تایید واکسن است و توسط جمعیت هلال احمر که طبق ماده ۱۴ مدیریت بحران مسئولیت دریافت کمک‌های بین المللی را بر عهده دارد، این مذاکرات برای واردات واکسن به میزان «یک میلیون» دوز انجام داده است. جمعیت هلال احمر همچنین پیگیر تحویل «۱۵۰ هزار» دوز واکسن از یکی از موسسات خیریه خارج از کشور است.

گفته می‌شود قرار است از واکسن‌های «فایزر» وارداتی برای «گروه های در معرض خطر» استفاده شود. قاعدتاً کادر بهداشت و درمان که در معرض مستقیم آسیب‌های کرونایی قرار دارند بخشی از این گروه را شامل می‌شوند. طبیعی است افرادی با سن و سال بالا و دارای بیماری‌های صعب العلاج هم به این گروه اضافه می‌شوند.

در کل اینکه حتماً دولت ایران برای بهره گیری از واکسن‌های وارداتی فایزر باید اولویت‌هایی داشته باشد و بر اساس آن افرادی که در گروه‌های پُرخطر جای می‌گیرند را در نوبت‌های ابتدایی دریافت آن قرار دهند. سوال اما اینجاست که «در اولویت‌های پیش بینی شده برای استفاده از واکسن‌های وارداتی فایزر، ورزش و اهالی آنچه جایگاهی دارند و مسئولان مربوطه در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟»

لزوم توجه به «ورزشی ها» در توزیع واکسن‌های وارداتی «فایزر»

ورزش از جمله عرصه‌هایی بود که محدودیت‌های کرونایی در آن به شدت اجرا شد طوری که همزمان با شیوع و گسترش این ویروس در کشور، فعالیت‌ها و برنامه‌ها در تمام رشته‌ها لغو شد و رکود و ایستایی حاصل از آن تا ماه‌ها ادامه داشت.

البته چند وقتی است که با آغاز به کار اردوها و مسابقات، ورزش از حالت سکون خارج و به شرایط طبیعی و همیشگی خود نزدیک تر شده است اگرچه در این جابه جایی، کرونا و خطراتش به شدت در کمین ورزشکاران و مربیان‌شان بوده و هستند کمااینکه در خیلی از رشته‌ها، آنها را به خود مبتلا کرده‌اند.

با این اوصاف هیچ منطقی بر لغو دوباره فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی حاکم نمی‌شود به خصوص اینکه بازی‌های المپیک و پارالمپیک در پیش است و تاکید چند باره کمیته بین المللی المپیک و کمیته بین المللی پارالمپیک هم حکایت از برگزاری قطعی این بازی‌ها در زمان‌های مقرر دارد.

به جز این اما ورزش چرخه بزرگ و دوار اقتصادی است که شاید در ایران به صوت معیوب کار کند اما در مجموع تاثیرگذاری آن بر کسی پوشیده نیست و اینکه از حیث ایجاد تهییج در جامعه و میان مردم در ردیف اول تاثیرگذاری قرار دارد.

البته تمام این تاثیرگذاری ها به شرطی خود را به صورت تمام و کمال عیان می‌کند که تعامل لازم میان دولت و ورزشی‌ها وجود داشته باشد به خصوص حالا که کرونا و محدودیت‌هایش شرایط خاص و تجربه نشده‌ای را در کشور ایجاد کرده است.

بدیهی است اهالی ورزش در این شرایط استثنایی با رعایت پروتکل‌ها و پیشروی بر اساس مصوبات کرونایی تعامل خود را با دولت نشان داده‌اند. این تعامل کرونایی اگر از طرف دولت هم بروز و ظهور صد درصدی داشته باشد، می‌تواند سودمندی‌های متقابلی به همراه بیاورد؛ اینگونه که دولت با حمایت به موقع عرصه مناسب برای فعالیت بی دغدغه اهالی ورزشی را دست و پا کند و از طرف دیگر این اهالی هم با بهره گیری از شرایط استاندارد ایجاد شده خود را مهیای درخشش و ایجاد شور و شعف در جامعه کنند. و بدین ترتیب دوباره ورزش نقش خود را به عنوان کارآمدترین ابزار برای رسیدن به هدف که موفق نشان دادن دولت بخشی از آن است، ایفا کند.

البته که منظور از اهالی ورزش بیشتر آن دسته ورزشکارانی است که این روزها تب و تاب حضور در المپیک و پارالمپیک توکیو را دارند و حضور پرقدرت‌شان در این دو میدان بسته به سلامت جسمانی و آرامش روانی آنها دارد که بخش زیادی از آن می‌تواند با دریافت به موقع واکسن برطرف شود. شاید هم افرادی مانند ورزشکاران و مربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال را بتوان در این گروه قرار دارد. در کل اینکه نباید در توزیع واکسن‌های وارداتی، اهالی ورزش را نادیده گرفت.

مسئولان کوتاهی نکنند

از مجموع یک میلیون دوز واکسن فایزر که برای تهیه آن اقدام شده یا ۱۵۰ هزار دوز واکسنی که یکی از موسسات خیریه خارج از کشور قول اهدای آن به ایران را داده، گروه‌های خاص ورزش هم می‌توانند سهم ببرند اگر مسئولان مربوطه اقدام به هنگامی داشته باشند.

طبیعی است مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک که سلامت ورزشکاران در کنار موفقیت‌شان را بارها مورد تاکید قرار داده‌اند باید امروز رایزنی‌های لازم را با وزارت بهداشت و مسئولان‌شان و حتی در صورت لزوم نهادها و مقامات بالاتر داشته باشند تا بتوانند از حق ورزش در استفاده از واکسن‌های وارداتی دفاع کنند.

البته که از طرف کمیته بین المللی المپیک و حتی کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام شده که در آستانه دو رویداد توکیو و در صورت نیاز، واکسن کرونا در دسترس کشورهای نیازمند قرار می‌دهد اما حالا که مسافران توکیو مجبور به حضور در اردو و تمرین هستند به واکسیناسیون نیاز دارند تا بتوانند بدون دغدغه تمرینات‌شان را دنبال کنند.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.