راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت هشتم: دریافت ویزای شینگن)

دانشجویانی که پذیرش خود را از دانشگاه‌های کشورهای منطقه شینگن دریافت می‌کنند، باید برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن اقدام کنند. مطالعه قسمت هفتم این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ توسط سعیده خلیلی صفا و با استناد به سایت schengenvisainfo به‌روزرسانی شده است. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج پس از اتمام فرآیند پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه

کد خبر : 8672
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰:۲۸
راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت هشتم: دریافت ویزای شینگن)


دانشجویانی که پذیرش خود را از دانشگاه‌های کشورهای منطقه شینگن دریافت می‌کنند، باید برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن اقدام کنند.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ توسط سعیده خلیلی صفا و با استناد به سایت schengenvisainfo به‌روزرسانی شده است.

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج پس از اتمام فرآیند پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه از دانشگاه‌های اروپایی، وارد مرحله نهایی و البته مهم دریافت ویزای شینگن می‌شوند. اهمیت این موضوع به حدی است که در صورتی که دانشجو موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های اروپا شود، اما نتواند سفارت کشور مطبوع را نسبت به صدور ویزا مجاب کند، درخواست وی هر اندازه با دعوت‌نامه یا پذیرش معتبر و قوی همراه باشد، مردود خواهد شد.

در واقع، دانشجویانی که پذیرش تحصیلی دریافت می‌کنند اما قادر به اخذ ویزا نیستند، فرصت ادامه تحصیل را از دست می‌دهند. ازاین‌رو، در این قسمت از سری مقاله‌های راهنمای تحصیل کجارو، نحوه دریافت ویزای شینگن معرفی خواهد شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پیمان شینگن چگونه ایجاد شد؟

در سال ۱۹۸۵ شهر کوچکی به نام شینگن در لوکزامبورگ میزبان سران پنج کشور اروپایی بود. در این نشست اولین قدم برای تحقق رویای اروپای بدون مرز برداشته شد و معاهده‌ای به امضا رسید که بعدها به معاهده شینگن مشهور شد. ده سال بعد معاهده شینگن با برداشته شدن نقاط کنترل مرزی بین هفت کشور عملیاتی شد و تا امروز که این کشورهای بدون مرز به ۲۶ تا رسیده، در حال گسترش است.

در حقیقت، این ۲۶ کشور مانند یک کشور واحد هستند و فقط یک مرز بیرونی دارند. این کشورها شامل اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکرامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس هستند. شهروندان هر یک از این شکورها می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به سفارت برای اخذ ویزا، آزادانه از مرزهای کشورهای مذکور تردد کرده یا اقامت کنند.

ویزای شینگن چیست؟

کلیه شهروندانی که تابعه کشورهای خارج از پیمان شینگن هستند، برای سفر و اقامت در هر از کشورهای عضو، موظف به اخذ مجوز ورود و ویزای جامع و واحد موسوم به «ویزای شینگن» (Schengen Visa) هستند. در واقع، مسافران خارج از منطقه‌ی شینگن فقط می‌توانند با در اختیار داشتن ویزای شینگن، تحت زمان و شرایط مشخصی، به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند.

البته با توجه به نوع سفر ویزای شینگن دارای انواع مختلفی شامل ویزای ترانزیت، ویزای توریستی، ویزای دیدار با خانواده، ویزای تجاری، ویزای پزشکی، ویزای حضور در رویدادهای فرهنگی و ورزشی و ویزای تحصیلی است.

شینگن دانشجویی

دانشجویان باید کدام نوع ویزای شینگن را درخواست کنند؟

ویزای نوع C، برای متقاضیانی است که خواهان اقامت حداکثر ۹۰ روز در یکی از کشورهای حوزه شنگن هستند؛ ولی از آنجایی که مدت زمان اقامت دانشجویان بین‌المللی بیشتر از زمان یاد شده است، بنابراین، این گروه مشمول دریافت نوع خاصی از ویزای شینگن به نام ویزای ملی (National Visa) یا ویزای نوع D می‌شوند. این ویزا برای کسانی صادر می‌شود که به‌دلایل مشخص مانند ادامه تحصیل در خارج، خدمات درمانی و… قصد اقامت محدود برای دوره‌ای تعیین‌شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود باز می‌گردند.

با در اختیار داشتن ویزای چند بار ورود نوع D، بدون نیاز به اخذ ویزا دیگری می‌توان به‌ تمامی کشورهای ناحیه شینگن بدون محدودیت سفر کرد. دانشجویان متقاضی ویزای نوع D باید مشمول یکی از گروه‌های زیر باشند:

  • دانشجویان بین‌المللی که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای مدتی مشخص ( که کمتر از یک سال است) به ناحیه شینگن سفر می‌کنند.
  • دانشجویان بین‌المللی که قصد شروع تحصیل در یکی از دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های کشورهای عضو پیمان شینگن را دارند؛ به این گروه ویزای یک‌ ساله اعطا می‌شود که برای اقامت بیشتر قابل تمدید است.
  • کار علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر در هریک از کشورهای اتحادیه شینگن. این ویزا با توجه به بررسی سوابق فرد و اعضای خانواده‌اش صادر می‌شود.

شینگن دانشجویی

برای ویزای شینگن دانشجوئی چه مدارکی مورد نیاز است؟

شینگن دانشجویی

شرایط صدور ویزای شینگن دانشجوئی چگونه است؟

مقاله‌ مرتبط:

دانشجو می‌تواند پس از اخذ پذیرش نهایی از دانشگاه، به سفارت کشور مورد نظر یا کارگزار سفارت مراجعه کرده و درخواست خود را برای صدور ویزای تحصیلی شینگن ارائه کند. البته با توجه به تغییرات جدید در قوانین ویزای شینگن ۲۰۲۰ محدودیتی برای این کار وجود ندارد و دانشجو می‌تواند از طریق سفارت تمام کشورهای عضو پیمان شینگن اقدام کند.

پس از حضور در کشور مقصد و ثبت‌نام در دانشگاه، دانشجو برای تمدید ویزا دانشجویی خود به اداره اتباع خارجی در شهر محل سکونت‌ مراجعه می‌کند. پس از ارائه مدارک لازم این‌بار اجازه اقامت محدود و از نوع دانشجویی برای شخص متقاضی صادر می‌شود.

به عبارت دیگر، اجازه اقامت دانشجویی از این هنگام شروع و غالبا به‌مدت یک سال صادر می‌شود. این اقامت هربار با نظارت بر میزان پیشرفت دانشجو در تحصیل، وضعیت مالی وی و همچنین داشتن بیمه دانشجویی تمدید می‌شود. به بیانی دیگر طول دوران تحصیل محدود است و نمی‌توان اقامت دانشجویی و تحصیل در کشورهای عضو پیمان شینگن را به‌عنوان امکانی برای اقامت دائم در این کشور قلمداد کرد. 

آیا امکان تبدیل اقامت غیردانشجوئی به اقامت دانشجویی وجود دارد؟

نکته قابل‌توجه اینکه افرادی که ویزا آن‌ها با عناوینی به غیر از اقامت دانشجویی در کشورهای عضو شینگن (به‌طور نمونه برای گذراندن دوره‌های زبان یا به‌عنوان توریست) صادر شده است، برای تحصیل در این کشور باید مجددا به ایران بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای عضو، برای اخذ ویزا دانشجویی اقدام کنند. 

شینگن دانشجویی

ریجکت ویزای تحصیلی شینگن

ویزای تحصیلی شینگن نیز ممکن است مانند سایر انواع ویزاها به دلایلی مانند سوء پیشنیه، مدارک جعلی و نداشتن توان مالی رد شود. در این وصرت دلایل رد درخواست در نامه‌ای کتبا به متقاضی اعلام می‌شود و تنها ۳۰ روز برای اعتراض فرصت تعیین شده است. 

سوالات متداول

آیا امکان کار با ویزای دانشجویی شینگن وجود دارد؟

در صورتی‌که ویزای دانشجو به‌صورت بلند مدت صادر شود، وی می‌تواند تا میزان مجازی در هفته (معمولا ۲۰ ساعت) کار دانشجویی انجام دهد.

آیا امکان همراهی خانواده با ویزای شینگن وجود دارد؟

اعضای خانواده دانشجو در صورت تمایل می‌توانند درخواست ویزای توریستی یا ویزای دیدار با خانواده را به سفارت کشور مربوطه ارائه دهند.

آیا محدودیت سنی برای درخواست ویزای شینگن وجود دارد؟

هیچ‌گونه محدودیت سنی برای درخواست ویزای تحصیلی شینگن وجود ندارد.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.