رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است پس از اعلام توقف تهران، نشست بحرانی در ایران برگزار شود

نوشته فرانسوا مورفی وین/دبی (رویترز) – رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت امیدوار است دیدار با ایران در اواخر ماه جاری برای پایان دادن به بن بست بر سر آثار اورانیوم یافت شده در سایت های اعلام نشده، پس از اینکه رئیس هسته ای ایران گفته است

کد خبر : 281647
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است پس از اعلام توقف تهران، نشست بحرانی در ایران برگزار شود


نوشته فرانسوا مورفی

وین/دبی (رویترز) – رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت امیدوار است دیدار با ایران در اواخر ماه جاری برای پایان دادن به بن بست بر سر آثار اورانیوم یافت شده در سایت های اعلام نشده، پس از اینکه رئیس هسته ای ایران گفته است که “در تاریخ” برگزار نشده است ادامه یابد. دستور کار”.

گروسی در توییتر نوشت: امیدوارم جلسه فنی برنامه ریزی شده ما با ایران برگزار شود.

او لحظاتی بعد در یک نشست خبری گفت که در حال پاسخ به اظهارنظر محمد اسلامی رئیس‌جمهور هسته‌ای ایران است که توسط رسانه‌های دولتی گزارش شده است. وی افزود که ایران چنین اظهاراتی را مستقیماً به آژانس بین المللی انرژی اتمی نگفته است.

تحقیقات چندین ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این ذرات اکنون متوقف شده است و هر دو طرف توافق کرده‌اند که در تهران دیدار کنند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که «انتظار دریافت توضیحات فنی معتبر از ایران» در مورد چگونگی رسیدن این ذرات به آنجا را دارد.

این موضوع مانعی برای پیشرفت در مذاکرات گسترده‌تر برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران بوده است و قدرت‌های غربی را بر آن داشته تا در نشست هفته جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه جدیدی را برای هدف قرار دادن ایران مورد هدف قرار دهند و این بار به ایران دستور دهند که سریع به سوالات آژانس پاسخ دهید.

به نظر می رسد اظهارات اسلامی در پاسخ به پیش نویس قطعنامه ای باشد که توسط ایالات متحده و گروه موسوم به E3 – انگلیس، فرانسه و آلمان – تهیه شده است که این هیئت در این هفته به رای گیری خواهد رسید. قطعنامه مشابهی در ژوئن با اختلاف زیادی به تصویب رسید.

در حال حاضر هیچ سفر آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست. با توجه به حسن نیت ایران و پاسخ‌های منطقی آن، اگر آژانس مسیری حرفه‌ای و غیرسیاسی را طی کند، می‌توان به نتایج خوبی امیدوار بود.»

اسلامی افزود: ایران پیش‌نویس قطعنامه را رد می‌کند که می‌گوید هیات مدیره «تصمیم می‌گیرد ضروری و فوری» است که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ‌ها و همکاری‌های مورد نظر خود را بدهد.

گروسی در پاسخ به این سوال که اگر این دیدار اتفاق نیفتد چه معنایی خواهد داشت، گفت: «خب، اوضاع را حتی بدتر از آنچه که هست می‌کند. ما پیشرفت نمی کنیم.»

(گزارش اضافی توسط اتاق خبر دبی و جان آیریش در پاریس؛ ویرایش توسط توبی چوپرا و برنادت باوم)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.