دیدنی های عشق آباد، پایتخت ترکمنستان

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان که نام مستعار آن شهر مرمر سفید است، جاذبه‌های منحصربه‌فرد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی دارد که گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.  نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ به‌روزرسانی شده است. عشق آباد، نه‌تنها پایتخت ترکمنستان است، بلکه بزرگ‌ترین

کد خبر : 8864
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۳:۲۱
دیدنی های عشق آباد، پایتخت ترکمنستان


عشق آباد، پایتخت ترکمنستان که نام مستعار آن شهر مرمر سفید است، جاذبه‌های منحصربه‌فرد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی دارد که گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

عشق آباد، نه‌تنها پایتخت ترکمنستان است، بلکه بزرگ‌ترین شهر و مرکز صنعتی، سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور است. این شهر در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان دارنده بیشترین ساختمان‌های سفید مرمرین در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. بعد از خروج عشق آباد از اتحاد جماهیر شوروی، ساختمان‌های بسیاری با استفاده از جدیدترین روش‌های ساخت‌وساز در این شهر بنا شد که اکثر آن‌ها از سنگ مرمر ساخته شده‌اند.

از دیدنی های عشق آباد می‌توان به بنای یادبود استقلال، پارک استقلال، موزه ملی تاریخ عشق آباد، موزه فرش ترکمنی، موزه هنرهای زیبا، بنای تاریخی طاق بی‌طرفی و مجسمه لنین اشاره کرد؛ در تور عشق آباد و سفر به پایتخت ترکمنستان، حتما از جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده به‌ویژه از بناهای بزرگ یادبود این شهر دیدن کنید. در ادامه شما را با برخی از بهترین جاهای دیدنی عشق آباد آشنا می‌کنیم.

موزه فرش ترکمنی

«موزه فرش ترکمنی» (Turkmen Carpet Museum)، بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش دستباف ترکمنی در جهان است. این موزه دارای مجموعه‌ای بسیار غنی از فرش‌های ترکمنی از قرون وسطی تا قرن بیستم از جمله ۱۰۰۰ فرش متعلق به قرن های ۱۸ و ۱۹ است. غیر از مجموعه وسیع فرش‌های عتیقه، فرش‌های متنوعی مانند چووال، خورجون، توربا و غیره هم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های به نمایش درآمده در این موزه، فرشی از ایل تکه ترکمن با ابعاد ۱۹۳ مترمربع است که در سال ۱۹۴۱ به دست ۴۰ نفر برای زینت بخشیدن به تالار بولشوی در مسکو بافته شد.

بنای تاریخی طاق بی ‌طرفی

بنای یادبود طاق بی طرفی در میدان عشق آباد، ترکمنستان

«بنای تاریخی طاق بی ‌طرفی» (Monument Arch of Neutrality) یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی عشق آباد است که در زمان ریاست جمهوری نیازُف در سال ۱۹۹۸ به‌منظور تجلیل از حمایت مردم ترکمنستان از سیاست‌های بی‌طرفی رئیس‌جمهور وقت، بنا شد. مجسمه طلایی نیازُف با ارتفاع ۱۲ متر در بالای این طاق قرار دارد که در گذشته در طول روز رو به خورشید می‌چرخیده است. امروزه دیگر این مجسمه چرخشی ندارد و به‌سمت شهر موردعلاقه‌ی نیازُف متوقف است. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آسانسورهایی که در پایه‌های این بنا تعبیه شده است از آن بالا بروند و چشم‌انداز زیبایی از شهر عشق آباد را تماشا کنند.

موزه هنرهای زیبای ترکمن

ساختمان موزه هنرهای زیبا با معماری مدرن عشق آباد، ترکمنستان

«موزه هنرهای زیبای ترکمن» (Turkmen Museum of Fine Arts) در ساختمانی منحصربه‌فرد که دارای گنبد بزرگی است، قرار دارد. این موزه شامل مجموعه‌ای از آثار هنری شوروی ترکمنی است. نقاشی زیبایی از جشن و شادی روستاییان با پس زمینه چادرهای یورت و دشت، یکی از آثار برجسته این موزه است. مجموعه‌ای از نقاشی‌های هنرمندان غرب اروپا و روسیه، جواهرات ترکمنی و لبا‌های سنتی هم در این موزه به چشم می‌خورد.

مجسمه لنین

مجسمه لنین روی سکوی تزیین شده در عشق آباد، ترکمنستان

«مجسمه لنین» (Statue of Lenin) در پارک کوچکی بر سکویی بزرگ و تزئین شده با هنر موزاییک‌کاری آسیای مرکزی قرار دارد. این مجسمه، نسبت به سایر مجسمه‌های لنین در کشورهای شوروی سابق، کوچک‌تر و کم ارتفاع‌تر است. از نکات قابل‌توجه این مجسمه، اشاره لنین به‌سمت ساختمان سابق بایگانی حزب کمونیست است.

پارک استقلال

سزبازان نیزه دار در پارک استقلال عشق آباد، ترکمنستان

پارک استقلال قدیمی‌ترین پارک تفریحی ترکمنستان است

«پارک استقلال» (Independence Park) با مساحت ۱۴۰ هکتار، قدیمی‌ترین پارک عمومی در ترکمنستان است که در حوالی جنوبی عشق آباد قرار دارد. «بنای یادبود استقلال ترکمنستان» (Monument of Independence of Turkmenistan) از برجسته‌ترین دیدنی‌های این پارک است و مرکز خرید بزرگی با ساختمانی هرمی‌شکل در انتهای شمالی آن قرار دارد.

مسجد ایرانی

مسجد ایرانی عشق آباد دارای معماری زیبای ایرانی و گنبدی مزین با نورهای سبز است. این مسجد در حومه غربی شهر عشق آباد واقع شده است.

خرابه‌ های نسا

خرابه های نسا از آثار باستانی عشق آباد، ترکمنستان

«خرابه‌های نسا» (Parthian Settlement of Nisa) واقع در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی عشق آباد در گذشته محل اقامت ایرانیان بوده است. این منطقه باستانی، نخستین مقر حکومت اشکانیان شناخته شده است. نسا در ۲۵۰ تا ۲۱۱ سال پیش از میلاد به دستور اشک یکم به‌عنوان گورستان سلطنتی پادشاهان اشکانی ساخته شد؛ البته کاملا مشخص نیست که این منطقه به‌عنوان گورستان مورد استفاده بوده است یا اقامتگاه سلطنتی. حفاری‌های این منطقه باستانی در سال ۱۹۴۶ آغاز شد و هنوز ادامه دارد. ارگ نسا در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موزه ملی تاریخ عشق آباد

گنبد های فیروزه ای موزه ملی تاریخ عشق آباد، ترکمنستان

مقاله‌ مرتبط:

«موزه ملی تاریخ عشق آباد» (Ashgabat National Museum of History)، مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مردم‌شناسی است. این موزه دارای بیش از ۵۰۰ هزار اثر  از جمله آثار باستانی هنری، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، فرش، قالیچه، پارچه و لباس، وسایل خانگی، آلات موسیقی، سلاح، طلا و جواهر، مدال، اسناد تاریخی، ظروفی به‌شکل شاخ از جنس عاج، تندیسک الهه‌های اشکانی و گلدان‌های رنگارنگ بودایی است. در میان این آثار تعدادی فسیل و یافته‌های نادر زمین‌شناسی هم به چشم می‌خورد. تجربیات سفر خود به ترکمنستان را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.