دیدنی های رضوانشهر؛ منطقه ای رویایی و تاریخی در گیلان

شهر رضوانشهر منطقه‌ای رویایی و تاریخی در استان گیلان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذابی دارد و یکی از مقاصد گردشگری شمال کشور به شمار می‌رود.  نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ به‌روزرسانی شده است. رضوانشهر در شمال‌غربی استان گیلان، میان سواحل دریای خزر و رشته‌کوه‌های سرسبز

کد خبر : 8970
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۵:۰۲
دیدنی های رضوانشهر؛ منطقه ای رویایی و تاریخی در گیلان


شهر رضوانشهر منطقه‌ای رویایی و تاریخی در استان گیلان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذابی دارد و یکی از مقاصد گردشگری شمال کشور به شمار می‌رود. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

رضوانشهر در شمال‌غربی استان گیلان، میان سواحل دریای خزر و رشته‌کوه‌های سرسبز تالش واقع شده است و از دو قسمت جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل می‌شود. این شهر از شمال به دریای خزر و شهر تالش، از غرب به شهر خلخال، از جنوب به شهر صومعه‌سرا و ماسال و از شرق با شهر بندر انزلی مرز مشترک دارد. در سفر به رضوانشهر منطقه‌ای رویایی و تاریخی را خواهید دید که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذابی برخوردار است. در این مطلب با ما همراه باشید تا به برخی از جاهای دیدنی رضوانشهر اشاره‌ای کوتاه کنیم.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آبشارهای کشور ایران و سومین آبشار مرتفع در استان گیلان در شانزده کیلومتری پره‌سر در شهر رضوانشهر است. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری فوق‌العاده تماشایی و جنگلی بگذرید. جالب است بدانید که روی آبشار بی‌نظیر ویسادار، پلی قرار دارد که با عبور از روی آن، نمای دل‌انگیز آبشار را می‌توانید زیر پاهای خود داشته باشید.

پل آجری پونل

پل آجری و تاریخی پونل بر روی رودخانه کم عمق

قدمت پل آجری و تاریخی پونل به زمان صفویه باز می‌گردد و مانند دیگر پل‌های دوران حکومت «شاه عباس صفوی» از سنگ و آجر ساخته شده است. این پل که در چهارده کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش قرار دارد، دارای سی‌متر طول و یک دهانه بزرگ با طاق جناقی و عرض دو و نیم متر و جان‌پناهی به ارتفاع چهل سانتی‌متر است. قابل ذکر است که کف گذرگاه پل آجری و تاریخی پونل، سنگ‌فرش شده است.

مسجد اسپیه مزگت

درختان کهنسال کنار مسجد اسپیه مزگت

مسجد اسپیه مزگت یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استان گیلان در شهر رضوانشهر است که اهمیت تاریخی و مذهبی دارد. این بنای تاریخی که به «مسجد سفید» نیز معروف است، باقی‌مانده یک آتشکده زرتشتی قدیمی و بزرگ پیش از اسلام است که رواق چهار گوش داخلی آن محل نگهداری آتش مقدس بوده و مردم برای عبادت در دهلیزهای کناری آن می‌ایستادند. برخی بر این باورند که بنای این مسجد متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. اسپیه مزگت در دوران پس از اسلام بدون هیچ تغییری به مسجدی که محراب ندارد، تبدیل شده است. «اسپیه» در زبان تالشی به‌معنای سفید و «مزگت» در زبان اوستا به‌معنای مسجد است. این بنای شگفت‌انگیز، سال‌ها در زیر یک درخت عظیم‌الجثه و زیر شاخ و برگ‌های آن پنهان بوده که بعدها به خاطر کاوش این مسجد، درخت را قطع می‌کنند تا بنا نمایان شود. امروزه  به‌دلیل عدم رسیدگی، این بنای تاریخی و جذاب در حال ویران شدن است.

پارک جنگلی گیسوم

جاده جنگلی و درختان سرسبز پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یا پارک جنگلی دکتر درستکار از جاهای دیدنی استان گیلان در چهارده کیلومتری رضوانشهر در شهر تالش است. جاده این پارک جنگلی در مسیر رسیدن به دریای خزر، دالانی سبز و جنگلی اسرارآمیز، با همراهی درختان سر به فلک کشیده خود، پدید آورده است. این جاده رویایی به طول چهار کیلومتر از میان انبوهی از درختان تنومند و بلند عبور می‌کند و در انتها به ساحل گیسوم و دریای خزر می‌رسد. این پارک جنگلی از امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، تاب و سرسره، باربکیو و چند سکو برای نشستن برخوردار است.

بهشتی ارده یکی از روستاهای مرتفع شمال کشور محسوب می‌شود

روستای بهشتی ارده

روستای بهشتی ارده یکی از مرتفع‌ترین روستاهای استان گیلان و از توابع شهر رضوانشهر است که در دره‌ای سرسبز قرار گرفته است. کوه‌های دنباله‌دار تالش در نوار شمال‌غربی دریای خزر، چشم‌اندازهای رویایی و بسیار زیبایی در این روستا خلق کرده است، به‌طوری که آن را می‌توان بهشت عکاسان نامید. هوای ییلاقی روستای بهشتی ارده، حتی اگر سن و سالی از شما گذشته باشد، شما را ده ساله، نرم  نازک و چست و چابک می‌کند، طوری که از آن لذت خواهید برد. اگر هوس یک شب اقامت در منطقه‌ای سرسبز و خنک را کرده‌اید، کافی است شبی را دل جنگلی و زیر آسمان پر ستاره روستای ارده سر کنید.  

قلعه امیر ساسان

قلعه امیر ساسانمحصور شده در میان گیاهان

قلعه امیر ساسان، قلعه‌ای نیمه مخروبه در حاشیه روستای ارده در شهر رضوانشهر است که در قدیم اقامتگاه ییلاقی حاکمان تالش بوده است. امروزه شکلی اصلی این قلعه به‌دلیل بی‌توجهی از بین رفته است و تنها یک عکس قدیمی از نمای اصلی آن به‌جای مانده است.

گورستان تاریخی پرن پرن وسکه

سنگ قبرهای عجیب در گورستان تاریخی پرن پرن وسکه

گورستان پرن پرن وسکه یکی از آثار ملی ایران در روستای وسکه، شهر رضوانشهر است. این گورستان تاریخی را می‌توانید قبل از ورود به جاده روستای ارده مشاهده کنید.

پل تاریخی شفارود

پل تاریخی شفا رود در منظره  سرسبز

پل تاریخی شفارود یکی از بناهای دوران حکومت قاجاریه است که روی رودخانه شفارود در کنار جاده رضوانشهر به تالش بنا شده است. این پل به سبک خاصی که کمتر در ساخت پل‌های ایرانی دیده می‌شود، ساخته شده است؛ بدین صورت که در دو طرف طاق و روی پاکان آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه کناری شمال پل، دو طاق نما کار کرده‌اند. مصالح به کار رفته در احداث پل شفارود، آجر و ساروج است. نظرها و تجربیات خود را درباره جاذبه‌های گردشگری رضوانشهر با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.