دیدنی های تالش، از آبشار ورزان تا ییلاق سوباتان

تالش با جاذبه‌هایی همچون آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، غار سوباتان، رودخانه کرگان رود، پارک جنگی گیسوم و ییلاق دو خاله کوه از شهرهای گردشگری گیلان به شمار می‌رود. نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ به‌روزرسانی شده است. تالش که نام خود را از قوم تالش گرفته و به

کد خبر : 11215
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲:۳۱
دیدنی های تالش، از آبشار ورزان تا ییلاق سوباتان


تالش با جاذبه‌هایی همچون آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، غار سوباتان، رودخانه کرگان رود، پارک جنگی گیسوم و ییلاق دو خاله کوه از شهرهای گردشگری گیلان به شمار می‌رود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ به‌روزرسانی شده است.

تالش که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهدی بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل است، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود شده است.

تالش از سه جهت به کوه‌های تالش که ادامه رشته‌کوه‌های البرز هستند و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این شهرستان هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در این مقاله به شماری از جاهای دیدنی تالش اشاره شده است.

پارک جنگلی سیاه داران

شهرستان تالش (هشتپر) با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم‌انداز جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه‌های پوشیده از جنگل منتهی است. تالش جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستای سیاه داران است.

سیاه‌داران در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده‌اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا (جنگل) می‌شد. این منطقه با نام منطقه پوشیده از درختان سیاه (بلوط و آزاد) بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین، آن روستا به «سیا داران» معروف شد.

این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر) واقع است که در سال‌های اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده‌ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است. پس از احداث راه و پله‌گذاری بخش‌هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی جون رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی بر پا شده است و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل تأسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان‌انگیز و جالب است؛ ضمن آنکه در داخل محدوده پش از عبور از مسیر، حیات وحش طبیعی ایجاد شده و حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل رویت هستند.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش از مناطق بکر و خوش آب هوای استان گیلان است.

غار سوباتان

پوشش گیاهی سرسبز غار سوباتان

این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است که به نام گنج‌خانه نیز معروف است. برای دسترسی به این غار راهنما لازم است، پیاده‌روی سبک ۱۵ دقیقه‌ای از روستا لازم است، مسیری به رنگ سبز که با شقایق‌ها رنگ‌آمیزی شده بود و هوایی بی‌نظیر که همه را از خود بی‌خود می‌کند. غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر پنهان بوده و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است.

پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌رسیم، شکافی به عرض حدود ۳۰ سانتی‌متر مانع از ورود به غار می‌شود. دهانه غار سوباتان باریک است و برای طبیعت‌گردی مناسب نیست گویا این غار به‌طور کامل گشایش نشده و مکان مناسبی برای غارنوردان است.

منظره مه آلود منطقه سوباتان

مردم محلی، گنج‌خانه را می‌شناسند و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های سوباتان به مسافران معرفی می‌کنند؛ اما به این نکته هم اشاره می‌کنند که این غار طلسم شده و اگر کسی وارد آن شود، صدمه می‌بیند، برای همین کمتر کسی جرأت داخل شدن به آن را دارد. تابه‌حال گروه حرفه‌ای غارنورد یا غارشناس، کاوشی در این محل انجام نداده و مردم هم بدون دسترسی به اطلاعات علمی، به افسانه بافی‌های خود درباره این غار ادامه می‌دهند.

دریاچه سراگاه

حیوانات در حال عبور از کنار دریاچه سراگاه

این دریاچه در حدود ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. این دریاچه محل پرورش ماهی نیز است.

رودخانه کرگان رود

آب های خروشان رودخانه کرگان رود

این رود دائمی بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش است. این رودخانه دارای سه سرشاخه اصلی به نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای است که شاخه‌های اصلی و میانی آن از ارتفاع ۳۰۰۰ متری کوه‌های تالش در امتداد البرز غربی سرچشمه می‌گیرند و در ارتفاع ۳۵۰ متری، به شاخه شمالی می‌پیوندند. طول شاخه اصلی رودخانه ۴۲٫۵ کیلومتر است و دارای دِبی قابل ملاحظه‌ای است و متوسط آب‌دهی سالانه آن حدود ۸ مترمکعب در ثانیه تعیین شده است. این رود در ماه‌های خرداد تا مهر تا حدودی کم‌آب می‌شود. این رود پس از عبور از میان شهر تالش در ۶ کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. این رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

پارک جنگلی گیسوم

جاده جنگلی در منطقه پارک جنگلی گیسوم

یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. مسیری زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان‌های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد و روحش را آسایش دهد.

گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم می‌رسند و سحر طبیعت به اوج خود می‌رسد. اگرچه گیسوم فقط در نیمه اول سال پذیرای گردشگران است ولی باید گفت که اگر در نوروز و نیمه اول سال هم موفق به سفر به این منطقه گردشگری نشدید زیبایی‌های طبیعی گیسوم در فصل پاییز و زمستان نیز کمتر از بهار و تابستان نیست. درختان جنگلی انبوه و انواع گونه‌های گیاهی به‌ویژه درختان انجیلی (آسون دار)، چشم‌انداز رؤیایی در فصل پاییز به‌همراه دارد.

در پارک جنگلی گیسوم امکانات رفاهی و سوییت و منازل تعبیه شده است و پاسگاه پلیس امنیت این پارک را شبانه روزی کنترل می‌کند. مغازه‌های مختلف خرید و ساحل زیبای آن برای شنا جذابیت آن را دو چندان کرده است. بهترین زمان سفر به گیسوم ماه‌های اردیبهشت و مهر و آبان است.

منطقه ییلاقی سوباتان

منظره اقیانوس ابر در ییلاق سوباتان

منطقه ییلاقی–جنگلی سوباتان در اوایل محور تالش به آق اولر و در کیلومتر ۱٫۲، پس از روستای کیش دبی جاده به دو راه تفکیک می‌شود. راهی خاکی در سمت راست به‌سمت جنگل کشیده شده است که انتهای آن به ییلاق سوباتان و استان اردبیل ختم می‌شود. حدو د دو ساعت زمان لازم است تا با ماشین به سوباتان برسیم. با وجود استقبال زیاد از این روستای ییلاقی، راه آن خاکی و بد است.

آبشار ورزان

دورنمای منظره مه آلود آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در استان گیلان واقع است. در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و ۲۲ کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (از مسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. آبادی ییلاقی سوبانان رو‌به‌روی بلندترین کوه رشته کوه تالش «ریشکاجی یا ریشگاسر» قرار دارد. جمعیت منطقه ییلاقی سوباتان (شامل گزنه هونی، بیده پشت و…) به‌صورت فصلی متغیر است، بهار تابستان و اوایل پاییز منطقه پر از هیاهو و جنب‌و‌جوش است، ترکیب جمعیتی عمداٌ از تالشان و بومیانی است که به دامداری و دام‌پروری مخصوصا گوسفند مشغول هستند.

صخره های سنگی در آبشار ورزان

سایر ساکنین از اهالی بخش مرکزی و بخش لیسار تالش هستند. طبیعت زیبا، محیط دلربا و هوایی به غایت نیکو، پذیرای خیل طبیعت گردان و کوهنوردان ملی و محلی و به‌ندرت گردشگران خارجی است. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود ۴ کیلومتر است. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه گرفته و در مسیر خود هنگام ریزش از صخره‌های عظیم ورزان، آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن بیش از ۱۰۰ متر است را تشکیل می‌دهد. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری تالش با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.