دیدارهای امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس اکو/عکس

به گزارش هوشمند نیوز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان دیدار و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور بر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در حوزه

کد خبر : 135605
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱:۰۸
دیدارهای امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس اکو/عکس


به گزارش هوشمند نیوز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان دیدار و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور بر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در حوزه های مختلف سیاسی،  فرهنگی و اقتصادی، ضرورت گسترش مناسبات در مسیر منافع دو کشور را مورد تاکید قرار داد و  آمادگی کشورمان برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در آینده نزدیک را به اطلاع طرف ازبکستانی رساند.

 امیرعبداللهیان همچنین با تایید نظر وزیر خارجه ازبکستان در زمینه لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فی‌مابین، این اقدام را عاملی برای جهت دهی و شتاب بخشی به روابط دو کشور دانست. 

وزیر امور خارجه کشورمان دیدار روسای جمهور دو کشور  در حاشیه پانزدهمین نشست سران طی روز یکشنبه را نقطه عطفی در مسیر توسعه مناسبات و همکاری های فیمابین ارزیابی کرد.

امیر عبداللهیان در بخش همکاری های چند جانبه در منطقه در موضوعات مختلف از جمله آب، حمل و نقل و ترانزیت نیز آمادگی کشورمان برای همکاری با ازبکستان به منظور کار با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار داد.

دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه آذربایجان و ازبکستان

شرایط در افغانستان، آوارگان افغانستانی ناشی از وضعیت اخیر در این کشور، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بر قراری دولتی فراگیر در افغانستان و متشکل از اقوام مختلف، نتایج گفتگو های انجام ‌شده با همتایان از دیگر کشورها در این خصوص و همچنین تشریح دیدگاه و تحرکات کشورمان در خصوص گفتگو های وین برای رفع تحریم های ظالمانه و یکجانبه غیر قانونی ایالات متحده و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، فوری و همراه با حسن نیت به شرط بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود و لغو تحریم های اعمال شده ، بی اعتمادی نسبت به آمریکا، همکاری نزدیک کشورمان با آژانس از دیگر محورهای مطرح شده از سوی دکتر امیر عبداللهیان با همتای ازبکستانی در این دیدار بود.

عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار با تشکر از میهمان نوازی کشورمان در جریان سفر اخیر وی به تهران  به منظور شرکت در نشست همسایگان افغانستان و بااشاره به روابط دوجانبه، آمادگی کشورش برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری ها را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت ارتقا مناسبات تصریح کرد. وی دیدار روز یکشنبه روسای جمهور دو کشور را بیانگر روابط حسنه فی‌مابین دانست.

 وزیر خارجه ازبکستان همچنین دیدگاه دو کشور در موضوع افغانستان را به یکدیگر نزدیک دانست.

وی همچنین همکاری های فیمابین دو کشور  با دیگر کشورهای منطقه را  مورد تاکید قرار داد.  

تبریک به مناسبت ریاست دوره ای ازبکستان در سال جدید میلادی بر سازمان همکاری اکو از سوی امیر عبداللهیان و همچنین ابراز امیدواری وزیر امور خارجه ازبکستان در استفاده از تجربه غنی کشورمان در حوزه اکو از دیگر موضوعات مورد گفتگو از سوی وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار بود.

در ادامه نیز امیرعبداللهیان با جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی،  فرهنگی و رسانه ای و سطوح مسئولین اعم از روسای جمهور،  وزرای امور خارجه و مسئولین کمیسیون مشترک همکاری ها را با اهمیت توصیف و سفر اخیر معاون نخست وزیر و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری ها به کشورمان را مثبت ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان دیدار روز یکشنبه روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان را بیانگر مسیر صحیح دیپلماسی توصیف کرد.

دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه آذربایجان و ازبکستان

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به قدردانی همتای آذربایجانی خود در خصوص رای مثبت جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب این کشور در شورای اجرایی یونسکو، عضویت جمهوری آذربایجان در این شورا را تبریک گفت و ضرورت همکاری‌های بین المللی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

وضعیت آوارگان افغانستانی، ناشی از تحولات اخیر در این کشور و تشریح آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین از جمله دیگر موضوعات مورد توجه دکتر امیر عبداللهیان در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از برگزاری نشست ٣ جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در سوچی استقبال کرد و آن را اقدامی مهم،  موثر و سازنده در جهت خروج منطقه از  بحران دانست و ابراز امیدواری کرد اینگونه روند های مبتنی بر خواست و توانمندی های کشورهای منطقه با پیشرفت و موفقیت قرین باشد.

جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط به دنبال برخی سو تفاهمات شکل گرفته،  سفر معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی طرف آذربایجانی به ایران را در چارچوب عملیاتی ساختن توافقات فی‌مابین با اهمیت ذکر کرد.

وی همچنین انجام پروژه های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشورهای همسایه را مهم ارزیابی کرد و آمادگی اجرایی کردن آن را اعلام کرد.

همچنین شهرت نوریشف معاون اول وزیر امور خارجه قزاقستان، در حاشیه پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گزارشی از روند تحولات روابط دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی و دیدگاه طرف قزاقستانی در این زمینه را ارائه کرد.

 امیر عبداللهیان نیز در این دیدار اهمیت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف و تسریع در برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

خاطر نشان می‌سازد مختار تلئو بردی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان در نشست اکو در ترکمنستان حضور نیافته است.

در ادامه دیدارها نیز  خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی(اکو) با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 دکتر امیر عبداللهیان در این دیدار برگزاری موفق پانزدهمین نشست سران اکو در عشق آباد را به دبیرکل و اعضای دبیرخانه این سازمان تبریک گفت.

طرفین دستاوردهای این نشست در جهت هم افزایی، گسترش و تقویت  همکاری های کشور های عضو را با اهمیت توصیف کردند.

 حسین امیرعبداللهیان همچنین با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان گفتگو وتبادل نظر کرد. 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در این دیدار ضمن تبادل نظر در خصوص موضوعات در دستور کار روابط دو کشور، در خصوص همکاری‌های فی‌مابین در سطح منطقه خصوصا در چارچوب همکاری‌های اعضای اکو به رایزنی پرداختند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.